'Türkiye için yol ayrımına geldik'

Goodyear'ın Doğu Avrupa, Ortadoğu ve Afrika bölgesinden sorumlu başkanı Jarro Kaplan, işçilik maliyetlerinin bu şekilde devam etmesi halinde Türkiye'de yatırımlara devam etmeyeceklerini...

İSTANBUL - Goodyear'ın Doğu Avrupa, Ortadoğu ve Afrika bölgesinden sorumlu başkanı Jarro Kaplan, işçilik maliyetlerinin bu şekilde devam etmesi halinde Türkiye'de yatırımlara devam etmeyeceklerini ve üretimi daha verimli hale getirmek için küçülme yoluna gidebileceklerini bildirdi. Kaplan, yaptığı açıklamada, 2005 yılında genel olarak otomotiv sektörünün iyi olmasına rağmen, lastik endüstrisinde 2004 yılına göre yüzde 10 civarında bir daralma olduğunu söyledi.
Türkiye'deki üretim koşullarının rekabetçilikten uzaklaştığını, işçilik maliyetlerindeki artış ve güçlü YTL'nin kendileri açısından bu konudaki belirleyici unsurlar olduğunu vurgulayan Kaplan, 15 yıl içinde Türkiye'ye yaptıkları 100 milyon doların üzerindeki yatırımların geri dönüşünün beklentilerin altında kaldığını ifade etti. Kaplan, geçen yılın sonunda aldıkları bir kararla çalışan sayısını azalttıklarını ve yüzde 8 daha az çalışanla üretkenliği artırdıklarını belirtip şöyle devam etti:
"Yüksek maliyetlerin devam etmesi, kabul edilebilir bir durum değil. İşçilik maliyetlerinin bu şekilde sürmesi halinde kesinlikle yatırımlarımız devam etmez. Üretimi daha verimli hale getirmek için küçülme yoluna gidebiliriz. Şu aşamada bu gibi tedbirler alırız. Türkiye ve lastik endüstrisinde daha ileri gitmek için bir yol ayrımına, bir kavşağa gelmiş durumdayız. 2006, bizim için gelecek açısından çok kritik bir yıl. Ancak şu anda verilmiş bir karar yok. 2006'nın sonunu görelim."
'Türkiye taşıyıcı sütun'
Kaplan, Türkiye'ye gelen yabancı sermayeyi genellikle şirket birleşmeleri ve satın almaları şeklinde olduğu için pasif yatırım olarak değerlendirip, "Asıl istihdam yaratacak, üretime yönelik aktif yatırımlara bakmak lazım" dedi.
Türkiye'nin bölgede 5-6 taşıyıcı sütundan biri olduğunu, üretim ve maliyette daha rekabetçi olması halinde bu gücünü devam ettireceğini vurgulayan Kaplan, "Pazar olarak her zaman önemini koruyacak Türkiye. Üretimde rekabetçiliğini koruduğu takdirde her zaman iyi bir ihraç merkezi olma gücünü sürdürecek" diye konuştu. Jarro Kaplan, Türkiye'de de yeni ürünleri piyasaya sürmeye devam edeceklerini belirterek, geçmişte kullanım oranı çok düşük olan kış lastiklerinin satışında ciddi artışlar olduğunu söyledi.
Goodyear Tire and Rubber Company'nin Türkiye'deki iştiraki olarak 1 Eylül 1961'de kurulan Goodyear Lastikleri T.A.Ş., İzmit ve Adapazarı'nda üretim yapıyor.