TZOB: Ramazanda tüketicinin alım gücü düştü

TZOB: Ramazanda tüketicinin alım gücü düştü
TZOB: Ramazanda tüketicinin alım gücü düştü

Bazı ürünlerde fiyatların arttığına dikkat çeken TZOB Başkanı Bayraktar, tavuk eti ile sebze ve meyvede ise ucuzluğun devam ettiğini belirtti. FOTOĞRAF: GÜRSEL ESER / AA

Ramazanda tüketicinin alım gücünün düştüğünü belirten TZOB Başkanı Bayraktar, 'Özellikle kuzu eti üretici fiyatlarında yaşanan artışa rağmen, market fiyatlarında geçen aya göre düşüş yaşanması, tüketicinin alım gücünün düşük olmasının göstergesi' dedi

ANKARA - Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ramazan ayında tüketicilerin alım gücünün düştüğünü gözlemlediklerini belirterek, Türkiye’de rasyonel bir pazarlama sisteminin kurulmamış olmasının hem üreticiyi hem de tüketiciyi mağdur ettiğine dikkat çekti. Ramazan fırsatçılığını önlemek için yaptıkları uyarıların etkisini gösterdiğini ifade eden Bayraktar, ramazan ayının ilk haftasında fiyatlarda ciddi değişim olmadığını açıkladı.

‘Uyarılar etkili oldu’
Bazı önemli ürün ve gıdalardaki aylık fiyat değişimleri ve spekülatif hareketler konusunda, kamuoyunu bilgilendirmek üzere çalışmalar yapan TZOB, hem ramazanın ilk haftasına yönelik tespitlerini, hem de ağustos ayı ile ilgili gelişmeleri değerlendirdi.
TZOB Başkanı Şemsi Bayraktar tarafından yapılan açıklamada, ramazan fırsatçılığı yapılmaması açısından vurgunculara yapılan uyarıların etkisini gösterdiği belirtilerek, toplum örgütlerince ardı ardına yapılan açıklamalarla, yapılması düşünülen zamların geri alındığı, spekülatörlerin oyununun bozulduğu kaydedildi. TZOB Başkanı Bayraktar, bundan sonraki süreçte de spekülatif fiyat artışlarının önüne geçmek için gerekli tedbirlerin alınmaya devam etmesi gerektiğini vurguladı.

‘Ciddi artışlar olmadı’
Ramazanda tüketicilerin alım gücünde düşme gözlemlendiğini belirten Bayraktar, “Özellikle kuzu eti üretici fiyatlarında yaşanan artışa rağmen, market fiyatlarında geçen aya göre düşüş olması, tüketicilerin alım gücünün düşük olmasının ve uyarılarımızın etkili olduğunun göstergesidir” dedi.
Birlik tarafından yapılan uyarılar nedeniyle ramazanda market fiyatlarında ciddi artışlar olmadığını ifade eden Bayraktar, ramazan ayının ilk haftasında perakende seviyesinde genelde ürünlerde fiyat düşüşleri görülürken, bazı ürünlerde de fiyat atışları meydana geldiğinin altını çizdi. Bayraktar, ağustos ayında market raflarındaki fiyatlara bakıldığında, salatalıkta yüzde 21.61, fındıkta yüzde 8.30, kuru fasulyede yüzde 6.38, sütte yüzde 4.20, yumurtada yüzde 4.17, patlıcanda yüzde 3.29, pirinçte yüzde 3.26, nohutta yüzde 3.14, sivri biberde yüzde 0.64 ve dana etinde yüzde 0.23  artışlar görüldüğünü açıkladı.

‘Pazarlamada sorun var’
Tavuk eti ile sebze ve meyvede ucuzluğun devam ettiğine işaret eden Bayraktar, “Market raflarında kuru incirde fiyat değişimi görülmezken, patateste yüzde 33.37, domateste yüzde 32.41, karpuzda yüzde 30.30, tavuk etinde yüzde 16.91, kavunda yüzde 13.35, limonda yüzde 12.15, kuru kayısıda yüzde 8.87, şeftalide yüzde 8.18, elmada yüzde 3.33, kuzu etinde yüzde 2.48, kırmızı mercimekte yüzde 1.64, havuçta yüzde 1.62, yeşil mercimekte yüzde 1.49, yeşil fasulyede yüzde 1.21, kuru üzümde yüzde 0.33 fiyat düşüşleri görüldü” dedi.
Bayraktar, pazarlamadaki sorunların hem üreticiyi hem de tüketiciyi vurduğunu kaydetti. Etkin bir pazarlama organizasyonunun kurulamamış olması ve mevcut sistemin aracılar tarafından kontrol ediliyor olması nedeniyle, ürün kayıpları yaşandığına ve üretici-tüketici fiyatları arasındaki makasın açıldığını belirten TZOB Başkanı Bayraktar, düzenin aracıya yaradığını söyledi. Çoğu üründe üretici ve market fiyatlarındaki makasın çok yüksek seviyede seyretmeye devam ettiğini söyleyen Bayraktar, üreticilerin ürünlerini çok ucuza satarak ayakta kalmaya çalıştığını, tüketicinin ise pahalı aldığı için dengeli beslenemediğini belirtti. (Radikal)