'Uçak gibi otobüs' devri

Tatil mevsimi özel havayolu şirketleri ile şehirlerarası otobüs firmaları arasındaki rekabeti yeniden gündeme getirecek.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi


Büyütmek için tıklayınız
İSTANBUL - Tatil mevsimi özel havayolu şirketleri ile şehirlerarası otobüs firmaları arasındaki rekabeti yeniden gündeme getirecek. Havayollarının fiyatlarını servis maliyetlerini kısarak 69 YTL'ye kadar indirmesine otobüs firmaları filolarını lüks otobüslerle yenileyip, ikram ve hizmette uçak yolculuğunu aratmayacak, hatta akabinde geçen uygulamalarla yanıt vermişti. Firmalar bu standardın karşılığında ise gönül rahatlığıyla 'uçak yolculuğuna yakın fiyata' yolcu taşımaya başlamıştı.
Otobüs firmalarının örneğin İstanbul-İzmir hattındaki fiyatları 33 ile 56 YTL arasında değişiyor. Aynı hatta özel havayolu şirketlerinden Atlasjet 23.10 seferinde 69 YTL'ye uçuyor. Bu hatta 59 YTL'lik promosyon da uygulanıyor.
'Uçak korkusu' karayoluyla yolcu taşımacağı yapanlar için belki de en büyük avantaj. Bunun dışında örneğin İstanbul-Ankara gibi güzergâhlarda, ekspres servislerin beş saate inen bir yolculuk seçeneği sunması da özellikle iş seyahati yapanlar için avantajlı oluyor. İstanbul'da havaalanına gitme süresi ve rötar ihtimali de otobüslerin bu seferlerini cazip hale getiriyor.
Tekli koltuk
Şehirlerarası yolculuk yapanların önem verdikleri bir diğer unsur da 'otobüsler'. Bundan 10-15 yıl öncesine otobüste aranan konfor sadece 'sarsmaması' iken müşteri artık klimasından, koltuk aralığına pek çok unsura bakıyor. Modellerin özelliklerini ezbere bilen 'fanatik' yolcuların yanı sıra dış görünüşündeki görkemden yola çıkanlara kadar çok sayıda müşteri tipinin olduğu söyleniyor.
Otobüs firmaları konfor yarışında geri kalmamak için 'uçaklarda dahi olmayan' uygulamalara geçiyor.
Bunlardan en ilgi çekici olanı 'tek koltuk.' Örneğin Ulusoy, Royal Class isimli seferlerinde Amerikan VIP koltuk denilen bu sistemi uyguluyor. Bu sistemde koridorun bir yanında yolculukta yanında birini istemeyenler için tek koltuk bulunuyor. 2+1 denilen ve her sırada üç koltuk bulunan bu yerleşimde daha geniş bir koridor da elde ediliyor. Varan da geçen yıl 30 milyon avro yatırımla 54 koltuklu otobüsleri 36 koltuklu hale getirerek tekli sisteme geçti. Firmaların sundukları bununla da bitmiyor. Son derece lüks otobüslerde karlı, buzlu yollarda kaymayı önleyen ASR sistemi, her koltukta emniyet kemeri, polenleri kesen klima, müzik yayın sistemi, TV, video, WC, uyandırma hizmeti, sıcak-soğuk yemek servisleri, hız sınırlaması ve ücretsiz otopark, servis gibi yolcuyu 'kral' hissettirecek uygulamalar var. İki katlılarda alt katı restoran olarak kullanılan modeller de var. Uçaklarla yarışan otobüs firmaları tıpkı onlar gibi yapılan seyahat karşılığı mil ya da bonus kazandırıyor. İnternetten ya da SMS ile rezervasyon mümkün. Yolcu kulübü üyelerine ise fiyat avantajları sunuluyor.
Fiyatları 300 bin avro
Firmalara tüm bu konforu ürettikleri ultra lüks otobüslerle sunan ise otomotiv sanayisinin dev isimleri. Türkiye'de Mercedes İstanbul'da, MAN Ankara'da, Temsa Adana'da otobüs üretiyor. Mercedes'in pazara yeni sunduğu en lüks modeli Travego. MAN, bu segmentte Fortuna'yı, Temsa Diamond'ı üretiyor. Türkiye'de tanınan diğer iki marka, MAN'ın satın aldığı Neoplan ve bir diğer Alman markası Setra. MAN Ankara'da Neoplan da üretiyor. Bu otobüsleri önceki modellerden ayıran en önemli özellikleri uzunluklarının 13.5 metre oluşu. Değirleri 12 metre. Otobüslerin fiyatı yaklaşık 300 bin avro. Geçen yıl Türkiye'de yaklaşık 1200 otobüs satıldı.