Ucuz tatil imkânı yakın

Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği Yasası'nın çıkmasıyla iç turizmin dört yılda dörde katlanacağı belirtildi. Turizmcilere göre yasayla tüketicinin turlara güveni artacak, fiyatlar inecek.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Turizm sektörü, yurtdışından gelen rezervasyonların yavaşlamasıyla 'iç pazar'a sarılırken yetkililer, seyahat acentelerinin hak ve yükümlülüklerini düzenleyen 1618 sayılı Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Yasası'nın çıkmasıyla bu alanda ciddi büyüme yaşanacağını belirtti. Yasaya eklenen 'sigorta güvence paketi'yle Türk vatandaşlarının tatilleri herhangi bir kaza ya da aksaklığa karşı sigorta güvencisine alınırken tüketicide oluşan güven duygusunun seyahatleri artıracağı vurgulandı. Yasanın TBMM'de incelendiği, genel kurula ise henüz gitmediği ama turizmcilerin Başbakan Tayyip Erdoğan'a konuyu ilettikleri ve bir yılda çıkması bekleniyor.
Yabancılar sırada
Güvence paketi acentelerin bu sistemde çalışması için gerekli teminatlarını artıracağı ve disiplini de sağlayacağı için acenteler yurtdışındaki gibi 'tur operatörleri' kimliğinde de çalışabilecek. Bu sayede Türkler de Avrupalı turistler gibi içinde otel, uçak, transfer gibi tüm giderlerini kapsayan çok uygun fiyatlı paket turlara sahip olabilecek. Şu anda iç turizm pazarının 800 bin kişi düzeyinde olduğunu bu yıl 1 milyon rakamına ulaşılacağını belirten sektör yetkilileri, 2010 yılına kadar 4 milyon rakamının hayal olmadığını düşünüyor. Özel havayolu şirketlerinin de Anadolu'daki sefer noktalarını ve sayılarını yükseltmesinin yerli turistin artmasına imkan vereceği belirtiliyor. Pazardaki büyümenin bu potansiyeli kaldıracak yeni seyahat acentelerinin açılmasına imkân vereceğini planlayan yetkililer, 'Turizm sektörüne yeni oyuncular girecek hatta mevcut bazı acentelerin birbirlerini satın alarak büyümesi de gündeme gelecek" yorumunda bulundu. Şu anda piyasada ETS, Metro Travel, Club İremtur, Anı gibi firmalar pazarı yönlendirirken MNG kuruluşlarından Bentour'un peşinde çok sayıda talipli olduğu kulaktan kulağa dolaşıyor. Bentour'un iç pazarda 30-40 binlik bir operasyonunun bulunması markanını cazibesini artırıyor.
TÜRSAB 2'nci Başkanı Rıza Epikmen, "Bu yıl pazarın yüzde 25 büyümesini bekliyoruz. Önümüzdeki yıllarda da bu rakamın altına düşmeyecektir. Meclis'e gönderilmesini beklediğimiz TÜRSAB Yasa Tasarısı'nda yer alan 'sigorta güvence sistemi'yle tüketicinin sektöre güveni artacak. Çünkü bu sistemde çalışmak için acentelerin teminatı artacak. Tüketiciler de tatile daha kolay çıkacak. Ayrıca potansiyeli olan şehirlere yönelik acentelerin sayısı da artacaktır" dedi. Sadece geçtiğimiz Kurban Bayramı'nda tatil için 250 bin Türk'ün rezervasyon yaptırdığını hatırlatan Epikmen, "Bu da pazarın gelişime ne kadar açık olduğunun önemli bir göstergesidir" diye konuştu.
İsrail'den direkt uçak
Artık Türk tüketicisinin akraba, memleket ziyareti için gezmediğini tatil köyü, otel gibi işletmelerde tatil yapma anlayışının geliştiğini anlatan Epikmen, "İç turizm pazarı hem yurtiçi hem de yurtdışına yönelik olarak büyüyor" açıklamasını yaptı. İç pazar hareketinin yabancı havayolu şirketlerinin dikkatini çektiğini belirten Epikmen, Easyjet'in pazara girmek için gün saydığını, Sunexpress'in sefer nokta sayısını artıracağını, İsrail'den şirketlerin Trabzon ve Kapadokya'ya uçuş planları bulunduğunu ifade etti.
'Karadeniz halkına da tatil yaptırmak istiyoruz'
İç pazarın gelişiminden umutlu olan ama bu yıl ciddi bir büyüme öngörmeyen Club İremtur Yönetim Kurulu Başkanı Saaddetin Ulubay asıl büyümenin acentelerin disipline edilmesiyle oluşacağını düşünüyor. Şu anda tüketicilerin uzun vadede ev, otomobil gibi yatırımlarla ve kredi kartlarında 12-24 ay taksitlerle alışveriş yaptıklarını anlatan Ulubay, "Bütçelerin tekrar tatile açılması biraz zaman alacak. 2006'dan sonra ise gelişim kaçınılmaz" dedi. Pazarda Avrupa'dan Türkiye'ye gerçekleştirilen 'paket tur'ların Türk tüketicileri için de uygulanmasının önemine değinen Ulubay şunları söyledi:
"Bunların ilk örneği Kurban Bayramı'nda 120 dolara Mısır, 200 avroya İtalya, Hollanda turlarıyla gerçekleştirdik. Aynısını yurtiçinde de gerçekleştirebilirsek ve tüketicilerin bütçesini sarsmadan tatil yapmalarını sağlarsak iç pazar da hızla büyür. Şu anda Türkiye'de 4 binin üzerinde seyahat acentası bulunuyor ama bunun 750 tanesi aktif. Ve bunların üç-beşi tur operatörlüğü yapabilecek düzeyde.
Birçoğu 'tabela' şeklinde duruyor. Yeni yasa çıktığında tur operatörlüğü mekanizması çalıştırılabilecek. Çünkü bu işi yapabilecek, gerekli teminatları yatıracak şirket sayısı çok fazla değil. Bizim gibi tur operatörlüğü yapabilecek şirketler, paket üretebilecek. Ulaşım, konaklama gibi tüm bağlantılar TUI, Neckermann gibi çalışacak yerli tur operatörü tarafından belirlenecek ve bu paket turlar acenteler tarafından satın alınarak tüketicilere ulaştırılacak. Bu da tüketiciye uygun fiyatlı tatil imkânı demek."
Yeni sistemle her bölge insanına uygun 'tatil modelleri' oluşturabileceklerini aktaran Ulubay,"Şu anda Doğu ya da Karadeniz insanına tatil yaptıramıyoruz çünkü onların isteklerine, sosyo-ekonomik koşullarına uygun alternatiflerimiz yok. Ama özel tatil paketleri hazırladığımızda tatile çıkan sayısı artacak. Bizim şu anda yıllık 100 bin kişilik operasyonumuz bile 100 bin seviyesine yükselebilecek" dedi.