Ülker, Godiva'yı krizde yüzde 6.5 büyüttü ciro yarım milyar dolara çıktı

Ülker, Godiva'yı krizde yüzde 6.5 büyüttü ciro yarım milyar dolara çıktı
Ülker, Godiva'yı krizde yüzde 6.5 büyüttü ciro yarım milyar dolara çıktı

Murat Ülker, New York beşinci cadde gibi yerlerlerde bulunan Godiva?nın Türkiye?de ne tür bir konseptte yer alacağına henüz karar vermediklerini söyledi. Ülker, çikolatayı sevdiğini, çok siyah olanı tercih etmediğini belirtti.

Ülker'in çatı şirketi Yıldız Holding, geçen yıl 850 milyon dolara aldığı Godiva'yı krize rağmen yüzde 6.5 büyüterek, cirosunu 470 milyon dolardan 500 milyon dolara yükseltti. Grubun patronu Murat Ülker, 'Godiva'yı Çin ve Rusya coğrafyasına da yayacağız. Türkiye'ye kriz sonrası getireceğiz' dedi
Haber: ÇAĞRI BİLGİN / Arşivi

İSTANBUL - Ülker’in ünlü Amerikan gıda devi Campbell Soup’tan geçen yıl mart ayında satın aldığı lüks çikolata markası Godiva, krize rağmen atağa kalktı. Ülker’in çatı şirketi Yıldız Holding bünyesine katılmasıyla yeniden organize edilen Godiva’ya 52 milyon dolarlık yatırım yapılmış.
Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker, Godiva’nın yönetim kurulu üyeleri Atilla Kurama, Jim Zaza ve Yönetim Kurulu Sekreteri Burak Elmas’la birlikte düzenlediği sohbet toplantısında, şirketin Yıldız Holding çatısı altına girmesinden bu yana gerçekleşen gelişmeleri değerlendirdi.  Godiva’da geride bırakılan bir yılın değerlendirildiği basın toplantısında, lüks çikolata markasının satın almadan önce satışlarının yıllık 470 milyon dolar olduğunu ama şimdi yüzde 6.5 ciro artışıyla 500 milyon dolara ulaştıklarını açıkladı. Ülker, “Kriz dönemlerinde bizim gibi hızlı karar alabilenler sistem içinde kalıyor, diğerleri tutunamıyor” dedi.

Campbell yatırımı kesmiş
Godiva ile küresel tecrübe kazandıklarını belirten Murat Ülker, “2007 Aralık ayında Godiva’yı satın aldık. 19 Mart 2008’de grubumuz bünyesine katıldı. Godiva o zamanlar satışı düşünülen bir şirket olduğu için ana firma Campbell’ın bir iştiraki gibiydi.
Örneğin şirketin kendisine ait bir bilgi teknoloji yapılanması ya da bir insan kaynakları bölümü yoktu. Godiva’nın eski sahipleri markayı satmak istedikleri son yıllarda şirkete yatırım yapmamış. Biz tüm bu eksiklikleri Godiva bünyesinde tamamlıyoruz.
Godiva’yı kendi ayakları üzerinde duran global büyümesini tek başına sürdürebilecek bir yapıya soktuk. Godiva bizimle birlikte kendine yeterli bir kurumsal yapıya kavuştu. Yeni pazarlara giriş planları yaptık. Şimdi yaz ürünleri üzerinde çalışıyoruz. Özel günlerde satılan Godiva’yı daha da açmaya çalışıyoruz. Çikolota ile bağlantılı yeni ürün kategorileri geliştirdik. İnternet ve katalog satış kategorileri geliştirdik. Uluslararası seyahat perakendeciliği tasarladık, mevcut Godiva mağazalarını çeşitlendiriyoruz, yeni mağazalar açıyoruz” dedi.

Beni mülakata aldılar
Godiva’ya perakendede Rose Marie Bravo, Jay Margolis ve Peter Saunders gibi dünyaca ünlü uzman isimleri bağımsız yönetim kurulu üyesi olarak getiren Murat Ülker, bu süreci şöyle anlattı:
“Godiva yönetim kurulunu oluştururken adaylarla görüştüm. Karşıdaki kişiyle mülakat yaparsınız ya burada adaylar da sizinle mülakat yapıyor. Sizin elinizde onun CV’si onun elinde sizin CV’niz onlar da sizin kim olduğunuzla ilgili araştırma yapmış. İnternette iyi bir çalışma çıkarmışlar. Yani mülakat karşılıklı yapılıyor.” 

Türk fındığı kullanıyor
Godiva’nın satış coğrafyasını genişleteceklerini belirten Ülker şöyle konuştu: “Godiva ile daha ulaşabileceğimiz çok coğrafya var. Örneğin Rusya ve Çin bu konuda kendimizi gösterebileceğimiz iki önemli pazar. Bu iki ülkede Godiva müşterisi olabilecek kaçırılmayacak 150 milyon kişi yaşıyor. Onlara mutlaka ulaşmalıyız.”
Murat Ülker bir soru üzerine Godiva’nın eskiden beri Türk fındığı aldığını söyledi.

Türkiye’de istatistik yok
Godiva’yı Türkiye’ye de getireceklerini fakat bu operasyon için yaz aylarının uygun olmadığını belirten Murat Ülker, “Yazın bu iş olmaz kriz döneminde de doğru olmaz. O nedenle Türkiye’de Godiva satmak için tüm bunların geçmesini bekleyeceğiz. Ama kısa bir süre içinde Türkiye’de de Godiva satışı başlayacak. Doğal olarak ürünler Belçika’dan ithal edilecek” dedi. ‘Türkiye’de Godiva için ne kadarlık bir hedef kitle var’ sorusuna Ülker şu yanıtı verdi:
“Ben Çin ve Rusya için 150 milyon kişi derken orada açıklanan resmi istatistikleri kullanıyorum. Ne yazık ki Türkiye’de böyle güzel istatistikler yok. Varsa da ben bilmiyorum. ABD’de satılan bir ürün Japonya’da satılmıyor. Dolayısıyla Türkiye’de doğru bir potpori yapmamız gerekiyor. Her şeyden biraz olmalı belki de. Satış zamanla olur. Sabırlı olmak lazım.”

‘Godayva’ diye okunmaz
‘Markanın ismini yazıldığı gibi Godiva mı yoksa Amerikalıların deyimiyle ‘Godayva’mı diye okumamız gerekiyor’ şeklindeki bir soruya Murat Ülker şu yanıtı verdi: “Godiva Belçika’da doğmuş Avrupalı bir çikolata, Avrupa’da yazıldığı gibi Godiva diye okunuyor. Türkiye de Avrupa Birliği’ne girecek. Dolayısıyla buradaki ismi de Godiva olmalı.”

Sabri Ülker’in duası
Murat Ülker, bir soru üzerine ABD’deki ve Godiva’nın doğduğu ülke Belçika’daki fabrikada üretim kapasitesinin yeterli olduğunu belirtirken şunları söyledi:
“Babam Sabri Ülker’in bir duası vardır. Sabri bey yeni bir dükkânın açılışına gittiği zaman ‘Allah yerinizi dar etsin’ derdi, bunu anlayamayanlar olurdu, ne demek istedi derlerdi. ‘Çok sat, daha çok üret, bu yere sığma, daha büyük dükkânlar kısmet olsun’ demekti bu. İnşallah şu ana yeterli dediğimiz Godiva’nın kapasiteleri işler iyi gider ve yeterli olamaz hale gelir.” Godiva’yı krizden önce almalarının bir dezavantaj olup olmadığı yönündeki bir soruya Ülker şu yanıtı verdi: “Önce alsak aracılık edecek banka bulamayacaktık bir kere. Biz Citi ile çalıştık, ki onların krizdeki halini gördünüz. Godiva’yı 850 milyon dolara aldık. Fiyat normal. Campbell bizden aldığı parayı hemen harcadı. Hemen bir jet alıp uluslararası işlerine koşturdular. Rusya’da bir çorba fabrikası yatırımına girdiler.”

Jet almama gerek yok
Kendilerinin bir jet alıp almayacağı sorusuna Murat Ülker, “Jet’e gerek yok. THY’nin tarifeli uçakları bana yetiyor. Yoksa havaalanında bir sürü bekleyen uçak var atlar birine gideriz” dedi.

Krizi Godiva ile öğrendik
“Biz Godiva ile global bir şirket tecrübesine de sahip olduk” diyen Ülker şöyle konuştu: “Örneğin krizin ABD’de başlayıp kademe kademe dünyaya yayılmasının nasıl bir şey olduğunu Godiva ile öğrendik. Örneğin kriz ABD’den Japonya’ya ulaştığında ABD’de işler düzelmeye başlamıştı. Yılbaşında ABD’deydim orada işler yavaşlamıştı. Daha sonra sevgililer gününde Japonya’daydık o zaman kriz Japonya’ya yeni ulaşmıştı. Fakat o sırada ABD’de düzelme başladı. Paskalya satışları bir yıl öncesinin üzerine çıktı.”

‘Tedbirleri aldık işçi çıkarmadık’
“Dünya dönmeye devam ediyor ama biraz daha farklı, bir kriz var deniliyor aslında herkes kriz diyor. Bu kriz ortamında herkes üzerine düşeni yapıyor” diyen Murat Ülker, “Biz de krize yönelik tedbir alıyoruz. Organizasyonu gözden geçiriyoruz. Bunları yapmak zorundayız çünkü General Motors gibi bir devin ne hale düştüğünü gördük. Değişim esas almak önemli. Yeni konumuzu hızlı gözden geçirmeniz gerekiyor. Bunları yapabilen bu oyunun bir parçası olmayı sürdürüyor. Biz de grup olarak bunlara dikkat ediyoruz. Pazarlamada yeni yaklaşımlara yöneliyoruz. Tüketicilerin hemen göremeyeceği yeniliklerimiz olacak. İnsan kaynaklarında nitelikli işgücüne önem veriyoruz. Kriz döneminde değil işten çıkarmak eleman almaya devem ettik, nitelikli işgücüne yatırım yapmayı sürdürüyoruz” dedi.

Godiva’nın 200 özel reçetesi var
Godiva Genel Koordinatörü Burak Elmas tarafından yapılan sunumda, 1926 yılından beri faaliyette olan Godiva’nın şeflerin elinde 200 özel reçete olduğu her sezon bu reçetelerin sayısının arttığı belirtildi. Elmas’ın sunumu özetle şöyle:

* Dünya çikolata pazarı 75 milyar dolar

* Toplam premium çikolata pazarı 6.95 milyar dolar 

* 16 yeni mağaza açıldı, 50 yenilenen mağaza var

* Godiva Express’ler açılıyor. Japonya’da çok tutuluyor

* Premium (üst kalite) çikolatada Japonya’da marka bilinirliğinde birinci sırada. ABD’nin en çok bilinen üç çikolatasından biri

* Godiva 80 ülkede 9 binden fazla satış noktasında satılıyor. ABD ve Belçika’da üretiliyor

* Sekiz yeni Duty Free’ye giren Godiva’nın Duty Free satışlarının payı toplam satışlar içinde yüzde 9

* Godiva’nın pazarının yüzde 57’si ABD’de, yüzde 31’i Asya’da ve yüzde 12’si Avrupa’da

* ‘Hediye çikolata” olmakla yetinmek yerine “kişisel damak tadı”na yöneldi.

* Godiva Çikolata Ödül Kulübü kuruldu. 7 ayda 300 bin üyeye ulaştı, bu yıl 1 milyona çıkacak.

* Kulüp üyesi olan müşteriler, yüzde 30 daha fazla alışveriş yaptı.

* Godiva mağazalarını “gizli müşteriler” denetlemeye başladı.

Çinliler odasına Godiva koymuş
Geçen aylarda Godiva için Çin’e gittiğini belirten Murat Ülker, “Kaldığım otelde benim kim olduğumu bilmiyorlar fakat önemli bir iş adamı olduğumu düşünmüşler ve jest yapmak için otel yönetimi olarak odama Godiva çikolata bırakmışlar. Fakat Çin’de Godiva yok, ben de merak ettim görevliye sordum önce iyi bir şey sunmak için odama koyduklarını söylediler, ben ısrarla nereden aldıklarını sorunca, Duty Free Shop’tan kaçak olarak getirttiklerini söylediler. Mühim bir şey olarak biliyorlar” dedi.

Makinelerin altına girdim
Bir süre önce bünyelerine kattıkları uluslararası çay ve sakız şirketi satın almalarının Godiva’nın sahibi olmalarıyla bir ilgisi olmadığını belirten Murat Ülker, “Bu satışların görüşmeleri daha önce başlamıştı. Godiva’nın sahibi olarak onun gücüyle yaptığımız bir anlaşma henüz yok. İleride ne tür etkisi olur göreceğiz” dedi.
Murat Ülker Godiva ile ilk günleri anlatırken, “Godiva’yı satn almak niyetiyle gittiimizde fabrikaları da gezmiştik. Sonra satınalma tamamlandıktan sonra yeniden gittik tabii.
Dediler ki, ‘Evet sen o adamsın,’ Hangi adam diye sorduk. ‘Makinenin altına yatıp da bakmıştın” dediler. Her makinede, her üretimde öğrenilecek bir şeyler var. Bir kere markasına bakarsınız, nereden almışlar diye...
Makinelerde ne yapıldığın biliyorum da nasıl yapıldığını bilmiyorum tabii. Biz de çikolatacıyız. Örneğin Godiva da karamelli çikolata yapıyor biz de yapıyoruz. Ama ikisinin de lezzeti çok farklı. Godiva bize çok faydalı oldu” diye konuştu.