Uygun fiyatlı havayolu şirketi arayan yabancılar THY'nin satışlarını artırdı

Uygun fiyatlı havayolu şirketi arayan yabancılar THY'nin satışlarını artırdı
Uygun fiyatlı havayolu şirketi arayan yabancılar THY'nin satışlarını artırdı

2007 yılında gelirlerinin yüzde 60?ını yurtdışındaki satışlardan yaptıklarını söyleyen Temel Kotil, ?2007?de 3.7 milyar dolar ciro gerçekleştirdik. 22.5 milyon da yolcu taşıdık? dedi. FOTOĞRAF: SABAHATTİN METİN / AA

THY Genel Müdürü Temel Kotil, 'Kriz nedeniyle yabancılar yıllardan bu yana tercih ettikleri hava yolu şirketi yerine, uygun fiyatlı THY ile uçuyor' dedi

RİZE - Dünyada yaşanan ekonomik krizin kendilerini olumsuz yönde etkilemediğini söyleyen Türk Hava Yolları (THY) Genel Müdürü Temel Kotil, “Bizim asıl gelirimiz yurt dışındaki yabancı yolculardan oluşuyor. Krizden dolayı insanlar, yıllardan beri tercih ettiği hava yolu şirketi yerine, daha uygun fiyattaki hava yolunu arıyor. Bu arayış da bizi bulmalarını sağlıyor. Çünkü yurt dışında kalitemiz rakiplerimizin üstünde olmasına rağmen, bilet fiyatlarımız rakiplerimizin altında. Bir defa gelen de, bizi bırakmıyor” dedi.
2003 yılından bu yıla kadar THY’nin yolcu sayısının iki, cirosununsa üç kat arttığını söyleyen Kotil, “76. yılımızı kutluyoruz. THY 1933’de çok mütevazi kuruldu. Ardından uzun bir duraklama dönemi ve 2. Dünya Savaşından sonra alınan 30 uçakla atılım yaptı” diye konuştu. 

Yolcu sayısı artıyor

Ardından 1980’li yılların ortalarından sonra önemli bir atılım daha gerçekleştirildiğini ve yurt dışına uzun uçuşların başladığını dile getiren Kotil, son büyük atılımın ise 2003 yılından sonra olduğunu kaydetti. Kotil, 2003 yılından bu yıla kadar THY’nin yolcu sayısını iki, cirosununsa üç kat artırdığını vurgulayarak, “2003 yılında 10 milyon civarında yolcu taşımıştık. Bu yıl ise 26 milyon yolcu taşımayı hedefliyoruz. Aynı şekilde kalitede 2003 yılında üç yıldızlıyken, 2007’de dört yıldızlı olduk. Ama her alt iş koluna verilen yıldızları göz önüne alırsak, Avrupa’da en çok yıldızı olan hava yolu olduğumuzu söyleyebiliriz” dedi. Pazar payı sürekli büyüyen bir şirket olduklarını, yeni pazarlama açılma çalışmalarını sürdürdüklerini dile getiren Kotil, şunları söyledi:
“Dünya pazarına hitap ediyoruz. Bu bakımdan THY son yıllarda büyük gelişme kaydetti. Yurt içindeki yolcunun yüzde 64’ünü biz, geri kalan kısmını da diğer hava yolları taşıyor. Türkiye’den ise yurt dışına giden yolcuların çoğunu da biz taşıyoruz. Ama bunu taçlandıran, yurt dışından yurt dışına transit taşımacılıktaki payımız. Bunda da önemli başarı elde ettik. 2007 yılında gelirimizin yüzde 60’ını yurt dışındaki satışlardan toplamıştık. 2007’de 3.7 milyar dolar ciro yapmış, 22.5 milyon yolcu taşımıştık. Geçtiğimiz yıl ciro hedefimiz 4.5 milyar dolardı. Bunu da hemen hemen tutturduk. Önümüzdeki günlerde 2008’in kesin ciro ve taşınan yolcu sayısını açıklayacağız.” Filo olarak da sürekli büyüdüklerini, 2003 yılında 64 uçakları olmasına rağmen kontratını yaptıkları ve önümüzdeki aylarda gelecek olan iki yeni uçakla uçak sayılarının 132’ye çıkacağını anlatan Kotil, “Önceki gün de beş adet Boing 777-300 ER uçağı alımına karar verdik. Bu uçaklar da Ekim 2010-Şubat 2011 döneminde her ay bir adet teslim edilmek üzere satın alınacak. Krizden dolayı uçak fiyatları oldukça düştü. Uçak alımına, fiyatları çok uygun olduğu için karar verdik” diye konuştu. Filolarındaki uçakların yaş ortalamalarının 6.2 olduğunu bildiren Kotil, filolarındaki en yaşlı iki uçağın da kısa süre içinde satışını yapacaklarını söyledi. 

‘Büyümemiz sürüyor’

Temel Kotil, dünyada yaşanan ekonomik krizin kendilerini negatif etkilemediğini kaydederek, şöyle dedi: “Bizim asıl gelirimiz yurt dışındaki yabancı yolculardan oluşuyor. Krizden dolayı insanlar, yıllardan beri tercih ettiği hava yolu şirketi yerine, daha uygun fiyattaki hava yolu arıyorlar. Bu arayış da bizi bulmalarını sağlıyor. Çünkü yurt dışında kalitemiz rakiplerimizin üstünde olmasına rağmen, bilet fiyatlarımız rakiplerimizin altında. Bir defa gelen de, bir daha bırakmıyor. Dünya belki eksi yazıyor, ama biz büyümeye devam ediyoruz. Kriz bu anlamda olumlu etki yaptı. Bu yıl ocak ve şubatta yüzde 17 büyüdük.”
Şu anda 80 ülkede 113 noktaya uçtuklarını ifade eden Kotil,  geçtiğimiz yıl kurulan Anadolu Jet’de önemli başarı kazandıklarını ifade etti. Kotil, “Anadolu Jet’i kurmadaki amacımız halka inmek, ekonomik fiyatla daha fazla kişiyi uçağa çekmekti. Hedefimiz yılda 2 milyon yolcu idi. Onu aştık” diye konuştu. (Radikal)

Costner’lı reklamlar başlayacak
Temel Kotil, geçtiğimiz ay Hollanda’da meydana gelen uçak kazası ile ilgili olarak ise şunları söyledi: “Çok talihsiz bir kazamız oldu. Kazanın yaşanmaması için THY her türlü tedbiri almıştı. Uçaklarımızın bakımı düzenli olarak yapılıyor. Altimetrenin bakımıyla ilgili bir sorun yok. Kazanın ardından hazırlanan rapora göre uçağın belirli bir noktadan sonra gaz yemediği söyleniyor. Dolayısıyla kokpitteki ekibin görevini yaptığı anlaşılıyor. Bu konuda resmi raporu bekliyoruz.” Temel Kotil, Kevin Costner ile yaptıkları reklam kampanyasını Hollanda’daki kazanın ardından durdurduklarını anımsatarak, kısa süre içinde  reklamın dünyada gösterimine yeniden başlayacaklarını bildirdi.