'Uzakdoğu'da yeni fabrikalar satın alacağız'

Uluslararası alanda büyümeyi sürdüreceklerini söyleyen Sabancı Holding Lastik, Takviye Malzemeleri ve Otomotiv Grup Başkanı Turgut Uzer, 2007'de Türkiye'de otomobil pazarının büyümeyeceğini belirtip "Otomobilde 400 binin altı normal.

İSTANBUL - Uluslararası alanda büyümeyi sürdüreceklerini söyleyen Sabancı Holding Lastik, Takviye Malzemeleri ve Otomotiv Grup Başkanı Turgut Uzer, 2007'de Türkiye'de otomobil pazarının büyümeyeceğini belirtip "Otomobilde 400 binin altı normal. Pazarın yüzde 10 gibi artması için bir sebep yok. Pazarın patlaması için de bir neden yok. Siyasal belirsizlikler ekonomiyi etkilerse, bu rakamlar daha da aşağı iner" diye konuştu.
Uzer, Merkez Bankası'nın sıkı para politikasına ilişkin uyarılarının hatırlatılarak, siyasi belirsizlikle birlikte bunun sektörü etkileyip etkilemeyeceği sorusuna, "Pazar büyümeyecek. Pazarın küçülmesi için çok belirgin bir işaret görmüyoruz. Ama riski var mı? Var. Özellikle siyasi belirsizlikten gelen risk" yanıtı verdi.
Uzer, düzenlediği sohbet toplantısında, grup şirketlerinden Toyotasa, Temsa, Kordsa Global, Brisa ve Beksa şirketleri hakkında bilgi aktardı.
2007 hedefi 4,5 milyar YTL
2005 yılını 3,1 milyar YTL ciro ile kapattıklarını hatırlatan Uzer, bu yıl sonu için ciro hedeflerinin 3.5 milyar YTL olmasını beklediklerini söyledi. Grup Başkanı Uzer, "Grup olarak 2007 yılında yüzde 28'lik artışla ciromuzun 4.5 milyar YTL'ye (2.8 milyar dolar) ulaşmasını hedefliyoruz" dedi.
Otomotiv grubun ciro lideri
Bu yıl satın almalar hariç 139 milyon YTL'lik yatırım yaptıklarını, gelecek yıl için ise yine satın almalar hariç 254 milyon YTL'lik yatırım öngördüklerini kaydeden Uzer, grup cirosunun Sabancı Holding'in cirosu içinde yüzde 17.1'lik paya sahip olduğunu ve ciro bazında finans dışındaki alanda lider olduklarını ifade etti.
Yüzde 65 Sabancı, yüzde 25 Toyota, yüzde 10 Mitsui ortaklığı Toyotasa ile Toyota araçlarının Türkiye'deki satış ve pazarlama işini yürüttüklerini hatırlatan Uzer, bu yıl satışlarda 30 bini geçtiklerini ve 520 milyon dolar ciro elde ettiklerini, 2007'de 33 bin 600 otomobil satışıyla 633 milyon dolar ciro öngördüklerini açıkladı.
Uzer, bu yıl sonunda Toyota markasının Türkiye'de yüzde 8 pazar payına ulaştığına işaret ederek, bu oranın 2007 yılında yüzde 8.4'e çıkmasını beklediklerini, pazar payında 3 yıl içinde yüzde 10'a ulaşmayı hedeflediklerini söyledi. Gelişmişlikle hatcback model arasında korelasyon olduğuna değinen Uzer, Türkiye'nin giderek hatcback pazarı olduğunu, dolayısıyla bunun da ülkenin geliştiğinin bir göstergesi olduğunu belirtti.
Mısır'a otobüs fabrikası
Uzer, grup şirketlerinden Temsa'nın Mitsubishi, Temsa ve Komatsu markalarıyla yedi farklı ürün grubunda faaliyet gösterdiğine değinerek, dünyada yılda 270 bin adet, Avrupa'da ise 25 bin adet otobüs satıldığını belirterek, Temsa olarak şu anda yüzde 6 olan Avrupa'da şehirlerarası otobüs pazarındaki paylarını yüzde 10'a çıkarmayı istediklerini söyledi.
Temsa otobüslerinde Avrupa'ya dönük üretime ağırlık verdiklerini söyleyen Uzer, "Bu yüzden Türkiye ve çevre ülkelerden uzaklaşmaya başladık. Şimdi Mısır'da kuracağımız fabrikadan Türkiye, çevre ülkeler ile Kuzey Afrika dahil 17 ülke için otobüs üreteceğiz. 15 milyon avro maliyetli fabrikanın temelini Şubat 2007'de atacağız 2008 başında da üretime geçeceğiz" diye konuştu.
'15-20 yıl daha şansımız var'
Uzer, lojistik avantajının yanı sıra gelişmiş yan sanayi sayesinde Türkiye'nin üretim noktasında 15-20 yıl daha şanslı olduğuna işaret ederek, bu süreyi iyi kullanması halinde üretimi Orta ve Doğu Avrupa ile Uzakdoğu'ya kaptırmayacağını vurguladı.
Türkiye'de yüzde 20 pazar payı ile lider olan Komatsu iş makinelerinin distribütörlüğünü yaptıklarını da anımsatan Uzer, bu alanda üretim konusunda çalıştıklarını, ancak alınmış bir kararları olmadığını ifade etti.
Uzer, Temsa'nın 2006 cirosunu 642 milyon dolar öngördüklerini, en geç üç-dört yılda da 1 milyar doları geçmeyi hedeflediklerini söyledi.
Uzer bir soru üzerine "Niyetimiz var ancak daha plan yapılmadı. Temsa bir gün halka açılacak, ama bunu 2007'de beklememek lazım" dedi.
Lastik pazarında da Brisa bünyesinde Bridgestone ve Lassa markalarında üretim yaptıklarını hatırlatan Uzer, bu yılı yaklaşık 480 milyon dolar ciroyla kapatacak Brisa'nın gelecek yıl 550 milyon dolar ciro hedeflediğini, 2007'de kapasite artırım ve yeni ürün için 70 milyon dolarlık yatırım yapacaklarını açıkladı.
Kordsa 'Global' oldu
Endüstriyel naylon, polyester ve kord bezi üreten Kordsa Global'i de anlatan Uzer, şirketin dünya lideri olduğunu ve dünyanın yedi ülkesinde fabrikası bulunduğunu söyledi. Uzer, bu yılı 700 milyon dolar ciroyla kapatacak Kordsa Global'in, 2007 cirosunu 900 milyon doların üzerine çıkarmasını hedeflediklerini de duyurdu.
Çalışmalar sürüyor
Uzer, Uzakdoğu'da yeni satın almalar ve fabrika kurma konusundaki çalışmaları birkaç kanaldan yürüttüklerini kaydederek, uluslararası alanda büyümeyi sürdürmeyi hedeflediklerini de sözlerine ekledi.



'Ağır kamyon üretimine başlayacağız'
Temsa olarak ağır kamyon işine girme stratejileri bulunduğunu da açıklayan Sabancı Holding Lastik, Takviye Malzemeleri ve Otomotiv Grubu Başkanı Turgut Uzer, bu konuda sıfırdan yatırım yapmanın yanı sıra yurtiçi veya yurtdışından satın alma ya da ortaklık yapabileceklerini açıkladı. Uzer, konuya ilişkin 2007 yılında somut gelişmeler yaşanabileceğini söyledi. Turgut Uzer, ağır kamyonda üretim alanı olarak Türkiye'yi düşündüklerini, ancak İstanbul civarını değil güneyi tercih edebileceklerini belirterek, başlangıç yatırım tutarının 50 ila 100 milyon dolar arasında olacağını söyledi.


'Otomotivde hızlı gidiyoruz'
Turgut Uzer, grup olarak otomotivde son derece hareketli olduğunu vurgulayarak, "Otobüste gidebildiğimiz kadar hızlı gidiyoruz. Trafik kuralları daha hızlısına izin vermiyor. Daha hızlı ancak biriyle kol kola gidilebilir" dedi. Otomotivde rekabetin çok olduğunu dile getiren Uzer şöyle konuştu: "Konsolidasyonu da çok olan bir iş. Aslında kurtlar sofrası. Bu konuda hızı iyi ayarlayarak gitmek lazım. Fazla hızlı gitmek de bazen tehlikeli olabilir. Çok fazla marka var. Bu yüzden Türkiye'de kendi markasıyla otomobil üretmek konusunda tren kaçtı. Artık ekonomik değil."


'Güler hanım torpil yapmıyor'
'Güler Sabancı'nın, Sabancı Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı olmadan önce Sabancı Holding Lastik, Takviye Malzemeleri ve Otomotiv Grup Başkanı olmasından dolayı size torpil yapılıyor mu?' sorusuna ise Turgut Uzer şu yanıtı verdi: "Torpil olmuyor, ama (bu şöyle olsun) dediğimde dökmem gereken dil daha az oluyor. Ayrıca işin içinden gelen insanlarla çalışmanın çok büyük faydası var. Ben zaten 25 yıldır Güler hanım ile bir şekilde birlikte çalıştım.
Ayrıca şirketin icra kurulu başkanı Ahmet Dördüncü'de yine Kentsa'dan bu göreve geçti."