Vergi indirimleri sanal alışverişi coşturdu

Vergi indirimleri sanal alışverişi coşturdu
Vergi indirimleri sanal alışverişi coşturdu

Sanal alışveriş, yüzde 4?lük bir artışla 4 milyar 53 milyon TL işlem hacmine ulaştı.

Hükümetin elektronik eşya ve bilgisayardaki vergi indirimleri evine kapanan tüketicinin sanal alışverişe ilgisini artırdı. Bu sayede e-ticaret işlem sayısı ve hacminde rekor kırıldı

ANKARA - Hükümetin mart ayında açıkladığı canlandırma paketinde yer alan elektronik eşyada ÖTV indirimiyle, bilgisayarda hayata geçirdiği KDV indirimi, yılın ilk yarısında e-ticarette doping etkisi yarattı. Kriz nedeniyle tüketici talebinde büyük bir daralmanın yaşandığı altı aylık dönemde vergi indirimlerinin etkisiyle canlanan sanal alışveriş, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4’lük bir artışla 4 milyar 53 milyon TL işlem hacmine ulaştı.
2008 yılının aynı döneminde 3 milyar 890 milyon TL’lik sanal alışveriş gerçekleşmişti. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerinden yapılan hesaplamalara göre, hükümetin ilk canlandırma paketinde açıkladığı elektronik eşyaya yönelik ÖTV, bilgisayar ve büro makinelerinde gerçekleştirdiği KDV indirimi, e-ticarete yaradı.
TOBB’un önderliğinde başlatılan ‘Kriz varsa çare de var’ kampanyasıyla iç talebin canlandırılmaya çalışıldığı bir dönemde, elektronik eşya ve bilgisayardaki vergi indirimleri evine kapanan tüketicinin sanal alışverişe ilgisini canlı tuttu.
Böylece son birkaç yıllık dönemde işlem sayısı ve hacminde rekor büyüme yaşayan e-ticaret, krizin iç talebi vurduğu 2009 yılının ilk yarısında da yoluna devam etti. E-ticaret bu dönemde  küçülmek yerine, yüzde 4 büyümeyi başardı.

Nisanda talep arttı
BKM verileri incelendiğinde, özellikle nisan ayında tüketici siparişlerinde ciddi anlamda artış yaşandığı görüldü. Bu dönemde sanal alışveriş, krize karşın geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9.7 artarak 737 milyon TL’ye ulaştı. Vergi indirimlerinin etkisiyle ilk günlere yığılan siparişler, mayıs ayında duraklayınca, işlem hacmi geçen yıla göre 15.5 oranında düşerek 599.2 milyon TL oldu. Haziran ayında indirim için son fırsat olduğunu düşünen tüketici, paketten yararlanacağı son 15 günlük dönemde özellikle bilgisayarda talep patlamasına neden oldu. Dolayısıyla haziranda işlem hacmi geçen yıla göre 13.14 artarak 800 milyon TL’ye ulaştı. (anka)

Sanal mağaza sayısı 20 bine çıktı
2009’un altı aylık döneminde yerli kartların yurtiçinden ve dışından sanal ortamda gerçekleştirdiği işlem sayısı ise, 31 milyona ulaştı. Geçen yıl aynı dönemde tüketici, sanal ortamda 30 milyon işlem gerçekleştirmişti. Yılın ilk yarısında tüketici mektup, telefon ve internet üzerinden yapılan siparişlerle toplam 8 milyar 595 milyon TL’lik işlem hacmi yarattı. Geçen yılın aynı dönemine göre artış yüzde 10.5 oldu.
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde yüzde 86 oranında kredi kartı kullanılırken, internet veya telefonla alışveriş yapanların alışveriş yapanlara oranı yüzde 13’te kaldı. Sanal mağaza sayısında yılın altı aylık döneminde geçen yıla göre yüzde 11.1’lik bir artış yaşandı. 2008 sonunda 17 bin 891 olan sanal mağaza sayısı, haziran  itibarıyla 19 bin 880’e yükseldi.