Viskide eksen kayması

Viskide eksen kayması
Viskide eksen kayması
Viski tüketiminin ekseni artık doğduğu topraklardan çok uzaklara kaydı. Merkez ülkelerdeki talep düşüşüne karşın Uzakdoğu kadehleri arttırdı.
Haber: CAN MUMAY / Arşivi

İskoçların milli içkisi viski artık topraklarından fersah fersah uzaktaki bardaklara doluyor. Batı’da azalan viski talebini artık Uzakdoğu’nun yükselen orta sınıfı telafi ediyor. Türkiye ’nin de viski endüstrisine katkısı hatırı sayılır derecede arttı. Lüks tüketimin gelişmekte olan ülkelerdeki gelişiminden viski endüstrisi de pay aldı. Finansal kriz sonrası merkez ülkelerdeki talep düşüşünün can simidi haline gelen alternatif pazarlar tüketimi Batı’da giderek düşen viskiye de derman oldu. 

Cironun yarısı ‘uzak’tan 
2011 yılında viski endüstrisi toplam 6 milyar dolarlık ciro yaptı. Analizlere göre bu rakamın yaklaşık yüzde 50’si Uzakdoğu ve Asya pazarına yönelik olarak gerçekleşti. Bu konuda diğer bir çarpıcı veri ise ihracat rakamlarında görülüyor. Scotch Whisky Association’ın rakamlarına göre Asya ülkelerine viski ihracatı 2011’in ilk yarısında yüzde 33 oranında arttı. İçki konusunda muhafazakâr olan Çinliler bile geleneksel içkileri baijiu’yu terk ederek viskiyi denemeye başladı. Viski satışları ülkede 2011 genelinde 2010’a göre yüzde 20 arttı. 

Üretim de kayıyor 
Tüketimin artması şirketlerin üretimlerini de bu ülkelere yöneltmesini sağlıyor. Son olarak Jonnie Walker’ın sahibi Diageo PLC’nin Vietnam’da satın aldığı Halico ile bu pazarda üretime geçmeye hazırlandığı ifade ediliyor. Şirket geçen yıl Çin’de beyaz likör ve viski dolum tesisleri de satın almıştı. Firma geçen sene Çin’deki satışlarını yüzde 36 arttırdı. Fransız Pernod Ricard da Asya’da atağa kalkanlardan. Bünyesinde 21 adet marka bulunduran alkollü içecek şirketinin Royal Salute isimli viskisi satışlarını yüzde 34 arttırdı. Şirket Güney Kore ve Japonya’da iki adet üretim merkezi satın aldı. Viskinin parlayan yıldızı ise Singapur, ülke son yıllardaki atağı ile en büyük 4. üretici olmayı başardı. Geçen yılın ilk 6 ayında Singapur 263 milyon dolarlık viski sattı.
ABD ve gelişmiş diğer ekonomilerdeki küçülmelere rağmen, 2008 yılından bu yana özellikle viski tüketimi Türkiye’de düzenli olarak artış gösterdi. 2008 yılında 1.6 milyon litre viski tüketilirken, 2009 yılında tüketim 2.5 milyon litreye çıktı. 2010 yılında ise viski tüketimi 2.8 milyon litre olarak gerçekleşti. Alınan bilgiye göre viski pazarının Türkiye’deki büyüklüğü 2008 yılında 125.5 milyon TL iken, bu rakam 2009’da 199.1 milyon TL’ye ve 2010’da da 241.6 milyon TL’ye çıktı.

Chivas: Yunanistan’daki zararı Türkiye’de telafi ettik
Geçen yıl dolum kapasitesini arttıran ve 65 milyon dolarlık yatırım yapan Chivas’ın CEO’su Christian Porta sektörden umutlu. Satışların daha çok artacağını söyleyen Porta gelişen ekonomilerin sektör için lokomotif olduğunu söylüyor. Meksika, Rusya, Polonya, Brezilya gibi ülkelerde satışların arttığını ifade eden CEO Türkiye’ye de bir parantez açıyor ve “Yunanistan’daki ekonomik kriz nedeniyle yaşadığımız zararı sadece Türkiye’de patlayan Chivas Regal satışları ile telafi ettik” diyor.

bigPara.com