Wal-Mart'ın sırrı 'ucuzluk'

Dünyanın en büyük perakende şirketi WalMart'ta 25 yıl yöneticilik yapan Michael Bergdahl, Sam Walton'un kurduğu bu devin başarısındaki kilit noktanın riske girmek ve akıntıya karşı yüzmek olduğunu açıkladı.

İSTANBUL - Dünyanın en büyük perakende şirketi WalMart'ta 25 yıl yöneticilik yapan Michael Bergdahl, Sam Walton'un kurduğu bu devin başarısındaki kilit noktanın riske girmek ve akıntıya karşı yüzmek olduğunu açıkladı. Sam Walton'u da 'ucuzcu adam' ve dünyanın en başarılı taciri olarak da nitelendiren Michael Bergdahl, "Bu durum şirket kültürüne de yansıdı. Herkes ucuzculuğun şık olduğunu düşünüyor. Şirkette kimse kolaylıkla para harcayamıyor" dedi.
Akbank'ın davetlisi olarak geldiği Türkiye'de perakende sektörü temsilcilerine Wal-Mart'ta 25 yılda edindiği deneyimleri ve şirketin nasıl büyüdüğünü anlatan Michael Bergdahl, Sam Walton'ın zengin olmayı değil en iyi perakendeci olmayı hedeflediğini belirtti. 1962 yılında ilk dükkânını açarken bankaların ona inanmadığı için kredi vermediğini, tedarikçilerin de mal sevkıyatı yapmaktan çekindiğini hatırlatan Bergdahl, "Ancak o ilk hipermarketini 2 bin kişilik bir kasabada açtı. Çiftçilerin yoğun olduğu bölgeleri tercih etti. Ve 50 mil uzaklıktan bile müşteri bu hipermarketten alışveriş yaptı. WalMart tekerlek ve bağlantıları şeklinde büyüme stratejisini kullandı. Her mağazasına sekiz saat uzaklıkta bir dağıtım merkezi kurdurdu bu sayede bir merkezden 360 mağazaya kadar hizmet götürüyor. Şimdi her hafta 130 milyon müşteri Wal-Mart'ın kapısından giriyor" diye konuştu.
Sabaha karşı saat 03 ya da 04'te işe gelen ve öldüğü güne kadar eski bir kamyoneti kullanan Sam Walton'ın başarısının kilit noktasının riske girmek ve akıntıya karşı yüzmek olduğunu belirten Bergdahl, "Mr. Sam denenmemişi deneyin. Risk alın belki her zaman başarılı olamazsınız ama başarılı olduğunuz girişiminiz size rekabet avantajı kazandırır. Ayrıca çalışanlarınıza hep fırsat verin ve iyi muamelede bulunun. Çünkü o zaman çalışan da müşteriye iyi muamele yapar tavsiyesinde bulunurdu" açıklamasını yaptı.
Bergdahl, Sam Walton'ın ucuz mal satma stratejisini desteklemek adına, pilot olmasına rağmen hiçbir zaman jet de almadığını aktardı. Bu kültürün çalışanlara da yansıdığı anlatan Bergdahl, şunları söyledi:
CEO ve müdüre aynı oda
"Wal-Mart'ta kâğıtlar çift taraflı kullanılır. Çalışanlar kırtasiye malzemelerini evden getirir. Sam Walton çocuklarını da devlet okullarında okuttu, hep turist mevkisinde uçtu. Wal-Mart'ın başkanı ve CEO'su H. Lee Scott 20-22 Nisan tarihleri arasında perakende konferansı için Türkiye'ye gelecek. O da makul fiyatlı bir odada ve Mali İşler Müdürü'yle aynı odada kalacak."
Fiyat konusunda Wal-Mart'la rekabet yapılmaması gerektiğini de söyleyen Bergdahl, "Perakendeciler farklı ürünleri, farklı fiyatlarla satmalı. Yüksek kaliteli ürünü yüksek fiyata satın ve farklı fiyat kategorileri oluşturun" dedi. Sam Walton'ın 80 cent'e aldığı ürünü 1.20 dolara satmak yerine 1 dolarlık fiyatla üç misli satış rakamına ulaşma stratejisini benimsediğini vurgulayan Bergdahl, şöyle devam etti:
"Sam Walton ve ekibi her gün düşük fiyatlı ürün satmayı hedefledi. Piyasadaki rakiplerinin aksine Wal-Mart'ta bir ürün için ne kadar az kârla yetinirim, ne kadar düşük fiyat sunarım diye planlar yapılıyor. Sam Walton'a göre düşük fiyat üç misli satış ve üç misli kar demektir."
Hedef 500 milyar dolar gelir
2005 yılında her gün Wal-Mart açılmasının planlandığını ve 2007'ye kadar 1.3 milyon olan çalışan sayısının 2 milyona çıkacağını söyleyen Michael Bergdahl, Wal-Mart'ın büyüme konusundaki diğer hedeflerini de şöyle açıkladı:
"2004'te 284 milyar dolar satış geliri elde edildi. Bu rakam beş yılda 500 milyar dolara çıkacak ve Wal-Mart 2020 yılında ilk trilyon dolarlık şirket olacak. Dünya perakende sektörünün 7 trilyon dolar büyüklüğe sahip olduğunu göz önünde bulundurursak bu sektörde harcanan her 7 doların 1 doları Wal-Mart'a gidecek. Şirket şu anda 10 ülkede faaliyet gösteriyor. Öncelikleri ise Kuzey, Güney Amerika, Asya ve en son Avrupa'da büyümek. Türkiye'de özellikle de İstanbul, Wal-Mart'ın gelmek isteyebileceği bir pazar. Çünkü nüfusu ve işgücü fazla. Bazı ülkelerde WalMart'ta çalışacak işçi bulunamıyor."