'Yabancı'lar alışverişte

Modern anlamda ilk alışveriş merkeziyle, Galleria'nın faaliyete geçmesiyle tanışan Türkiye bu konuda son yıllarda büyük mesafeler kat etti. Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği'nin (AMPD) verilerine göre Türkiye'de şu anda 80 kadar alışveriş merkezi faaliyet gösteriyor.
Haber: SATFİYE YUVA KİREÇCİ / Arşivi

İSTANBUL - Modern anlamda ilk alışveriş merkeziyle, Galleria'nın faaliyete geçmesiyle tanışan Türkiye bu konuda son yıllarda büyük mesafeler kat etti. Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği'nin (AMPD) verilerine göre Türkiye'de şu anda 80 kadar alışveriş merkezi faaliyet gösteriyor.
İnşaatı devam etmekte olan yaklaşık 34, önümüzdeki dönem için planlama
aşamasında olan 35 yeni alışveriş merkezi yatırımı bulunuyor.
Bu yıl içinde yabancı yatırımcılar da pazardaki yerini alacak. Kuveytli Alshaya Group, 2005 yılında çokkatlı mağazası Debenhams'ı faaliyete geçirmeyi planlıyor. Türkiye'de 12'nin üzerinde uluslararası markayı 50'den fazla mağazada satışa sunan Alshaya Group, Debenhams'ın ilk mağazasını İstanbul'da açacak.
Mimariye önem veriyor
Turk Mall firmasıyla ortaklık kurarak Türkiye pazarına girmeye hazırlanan Hollandalı MDC de mimari açıdan yaptığı ilginç alışveriş merkezleriyle biliniyor. İlk alışveriş merkezini İzmir'de faaliyete geçirmeyi planlayan kuruluş, son derece estetik bir görünüme sahip alışveriş merkeziyle oldukça iddialı. Bu arada İsveçli mobilya devi IKEA da Türkiye'deki ilk marketini önümüzdeki günlerde Ümraniye'de açacak.
European Shopping Centre Review'ın yaptığı bir çalışmaya göre 60 milyon nüfuslu Fransa'da 13 milyon metrekare, 60 milyon nüfuslu İngiltere'de 14 milyon metrekare, 70 milyonun üzerinde nüfusa sahip Türkiye'deyse 1.2 milyon metrekare kiralanabilir alışveriş merkezi alanı var. Bu tabloya bakıldığında Türkiye'de alışveriş merkezleri sektörünün henüz daha başlangıç aşamasında olduğu söylenebilir.
'Yerli'yle ortaklık
Ancak perakende uzmanı Suat Soysal'a göre Türkiye'deki alışveriş merkezi sayısı şimdilik yeterli. Alışveriş merkezi sayısından çok, niteliğinin ve mevkisinin önemli olduğunu söyleyen Soysal, "Türkiye'de alışveriş merkezi yapmak moda haline geldi. Bazen bir şehirde aynı işadamı tarafından üç tane yan yana alışveriş merkezi yapılabiliyor. Elinde arsası olan hiçbir fizibilite çalışması yapmadan bu işe soyunabiliyor. Bu son derece yanlış. Bir de Adana Galleria örneğinde olduğu gibi alışveriş merkezinde faaliyet gösteren dükkânların satılması olayı var ki bu da son derece yanlış bir uygulama. Çünkü alışveriş merkezindeki dükkânlar satılamaz, ancak kiralanabilir" dedi.
Soysal, yerli firmalarla ortaklık kurarak Türkiye pazarına giren yabancı kuruluşların sektörü hareketlendireceği görüşünde.
İhtisas merkezlerinin sayısı artacak
AMPD yetkilileri, önümüzdeki dönemde mobilya dekorasyon, oyuncak ve eğlence türü ürünler satan ve belli alanlarda ihtisaslaşan alışveriş merkezlerinin sayısının artacağına dikkat çekiyor. 2004 yılının sektör açısından iyi geçtiğini belirten AMPD yetkilileri, "Bu olumlu havanın tüketiciye gerçek yansımasının bu yıl olacağına inanıyoruz. AB'ye giriş sürecinde atılan adımların ve zorlayıcı rekabet ortamının verimliliği artırıcı yönde etkiler yapacağını düşünüyoruz. Paradan para kazanma dönemi bittiği için operasyonel kârlılık büyük önem kazandı, verimlilik üzerinde ciddi olarak düşünülen bir kavram halini aldı. Ancak büyük gelişimlerden söz edebilmek kişilerin satınalma gücünde meydana gelecek büyük gelişmelerle mümkündür. Gerçek anlamda reel büyüme ancak bu şekilde gerçekleşebilir" diye konuştu.