Yabancının gözü medyada

Uluslararası yatırım bankası Morgan Stanley, reklam gelirleri açısından cazip bir geleceğe sahip Türk medya sanayisine, artan oranda yabancı ilgisi bulunduğunu bildirdi.

LONDRA/ANKARA - Uluslararası yatırım bankası Morgan Stanley, reklam gelirleri açısından cazip bir geleceğe sahip Türk medya sanayisine, artan oranda yabancı ilgisi bulunduğunu bildirdi. Morgan Stanley, TBMM'de kabul edilen ve TMSF'nin elindeki mal ve iştiraklerin satışını kolaylaştıran, yabancıların Türkiye'de televizyon sahibi olmalarını kolaylaştıran yasa çerçevesinde, Türk medya sanayisine ilişkin genel değerlendirme raporu hazırladı.
Rapordan derlenen bilgiye göre, AB sürecinde Türk medyasına, daha çok yabancı sermaye girişi gerçekleşecek. Türk medyasının, reklamların Gayri Safi Yurt İçi Hasıla'ya (GSYİH) oranı itibarıyla, dünyadaki en düşük paya sahip olduğu belirtilen raporda, buna karşılık reklamların medyadaki payının, gelecek 10 yılda çok hızlı şekilde yükseleceği kaydedildi.
Reklam pastasının dağılımı
Morgan Stanley tarafından hazırlanan raporda, son veriler itibarıyla reklam gelirleri açısından, Doğan Yayın Holding'in (DYH) yüzde 40 oranındaki reklam geliriyle, 'Türk medyasında ilk sırada' olduğu ifade edilirken, Sabah'ın yüzde 17, Çukurova'nın yüzde 13 ve varlıkları TMSF'nin elinde bulunan Uzan Grubu'nun reklam geliri payının ise yüzde 4 düzeyinde olduğunun tahmin edildiği ifade edildi.
Aslan payı TV'nin
Ayrıca Türkiye'de televizyonların, medyaya giden reklam harcamalarının yüzde 54'üne sahip olduğu belirtilen raporda, gazetelerin payı ise yüzde 31.7 olarak ifade edildi. Televizyon reklamlarındaki bu oran birçok ülkeye göre yüksek olmasına karşın, Macaristan'da yüzde 65, Polonya'da yüzde 58, Brezilya'da yüzde 60, Venezüella'da ise yüzde 73 düzeyinde bulunuyor.
Rapora göre Türkiye'de televizyon ve gazete dışındaki medya araçları olan radyo, internet ve dergilerin reklamlardan aldığı pay, diğer ülkelere kıyasla oldukça düşük. Morgan Stanley'in raporunda geçen yıl radyoların 38 milyon dolar, dergilerin 33 milyon dolar, internet reklamcılığının ise 3 milyon dolarlık pay aldığı belirtiliyor.
Raporda doğrudan yabancı sermaye girişinin artmasının, sadece basındaki reklam harcamalarının artmasına değil, medyadaki yatırımların da artmasına da katkıda bulunacağı ifade ediliyor. Türkiye'deki medyanın daha çok reklam geliri elde ederek, daha çok yatırım yapması ve büyümesi, enflasyonun düşmeye devam etmesi, doğrudan yabancı sermaye girişindeki artış ve ekonomik büyümenin devam etmesi gibi unsurlara paralel gerçekleşecek.
'Medyaya yarayacak'
Morgan Stanley'in raporunda, ''AB sürecinde, enflasyondaki düşüş ve ekonomik büyümenin sürdürülmesi, daha çok yabancı yatırımcı çekecek olan medyanın gelişmesini sağlayacak'' denildi. Raporda, medyaya daha çok yabancı sermaye girişinin, geçen yıl AB üyesi olan Polonya, Çek Cumhuriyeti, Macaristan ile 2007 yılında AB'ye üye olması beklenen Bulgaristan'da da görüldüğü belirtilirken, doğrudan yabancı sermaye girişinden en çok kâr elde edecek sektörlerin başında medyanın geldiği ifade ediliyor.
Türkiye'nin daha çok yolu var
Bu arada raporda Türkiye'deki medyanın, reklam gelirleri açısından dünyada en az paya sahip olduğu vurgulanıyor. Morgan Stanley'in raporuna göre Türkiye'de medyadaki reklam harcamalarının Gayrisafi Yurtiçi Hasıla'ya (GSYİH) oranı yüzde 0.4 düzeyinde iken, bu oran AB'ye 2004 yılında üye olan Macaristan'da yüzde 2, Polonya'da yüzde 1.4. AB'ye 2007 yılında üye olması beklenen Bulgaristan'da ise yüzde 1.2.
Tayland'da reklam harcamalarının GSYİH'da yüzde 1.3, Endonezya'da yüzde 1.22, Malezya'da yüzde 1.1, Arjantin'de yüzde 0.64, Brezilya'da yüzde 0.76 ve Venezüella'da yüzde 1.82 düzeyinde bulunuyor.
Ekonomik büyüme ve AB sürecindeki doğrudan yabancı sermaye girişinin artmasıyla bu oran, gelecek 10 yıl içinde hızlı artış gösterecek ve artan GSYİH ile birlikte yüzde 0.8'e çıkarak yükselmeye devam edecek.
Hızlı büyüme nedeniyle Türkiye'de reklam harcamalarının GSYİH'ya oranının kısa sürede tahminlerin üzerine çıkması bekleniyor.