scorecardresearch.com

'Yaşlılıktan acil satılık' şirket

'Yaşlılıktan acil satılık' şirket
Doktordan, bayandan, bedelliden derken acil satılık kavramına 'yaşlılıktan' ibaresi de dahil oldu... Yaşlanan babasından bayrağı devralmayan ikinci nesil yüzünden birçok şirket satışa çıkarıldı.
Haber: SİBEL CİNGİ / Arşivi

Ne kriz, ne miras kavgası... Aile şirketlerinde ‘yaşlılıktan’ satılık rüzgarı esiyor. Baba mesleğini sahiplenmeyen çocuklar yüzünden ağırlık KOBİ’ler olmak üzere birçok şirket satışa çıkarıldı. Antalya’da üç otel, Tuzla’da bulunan ve Türkiye ’nin ilk sıvı deterjan üreticilerinden biri olan kimya şirketi örneklerden sadece birkaçı... 

80 yaşındayım gücüm kalmadı 
40 yıllık bir geçmişe sahip olan Tuzla’daki kimya firmasının satışı büyük bir gizlilik içinde yapılıyor. “ Genç girişimcilere son yılların en iyi sanayicilik fırsatı” diyerek pazarlanan sanayi tesisi 25 çalışanı ile tam kapasite çalışıyor. Türkiye’nin ilk sıvı sabun üreticilerinden biri olan şirketin sahibi 80 yaşında. Bir kızı var. Ancak kızı işin içinde yer almıyor. Sahibi de “Çok yaşlandım. Artık işlerle ilgilenemiyorum” diyerek fabrikasını satışa çıkardı. 4 bin metrekaresi kapalı olmak üzere 17 bin metrekarelik bir üretim alanına sahip olana tesiste, sıvı el sabunundan, şampuanlara, yer temizleyicilerinden bulaşık deterjanlarına kadar birçok ürün üretiliyor. Ünlü birçok markaya fason üretim yapan şirketin kendine ait bir markası da bulunuyor. Şirket için istenen meblağ ise 5.7 milyon TL. 

Çocuklar kendi işlerini kuruyor 
Aile şirketlerine danışmanlık hizmeti veren Etika Danışmanlık’ın sahibi Fevzi Kostak, son dönemde özellikle KOBİ bazında çok sayıda şirketin, sahiplerinin ilerleyen yaşlarından dolayı satışa çıkarıldığını açıklıyor.
Özellikle sanayi ağırlık şirketlerde ikinci kuşağın çalışmak istemediğini diye getiren Kostak, turizmde de aynı nedenle satışların dikkat çekmeye başladığını kaydediyor. Kostak, “Patronlarının ‘yaşlandık’ gerekçesi ile Antalya’da satışa çıkardığı üç otel var. Üç otelin de sahibinin çocukları başka işlerle ilgilendikleri için baba mesleğini tercih etmediler. Bu yüzden de şu anda bu oteller satılık” diyor. 

Ağır sanayi şirketleri mustarip 
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Derneği (KOBİDER) Başkanı Nurettin Özgenç de son dönemde yaşlılık gerekçesiyle satışların arttığını doğruluyor. “Bu yüzden birçok şirket muzdarip” diyen Özgenç, eğer baba mesleği popüler bir meslek değilse çocukların işin başına geçmek istemediğini söylüyor. Özgenç, “Gençler teknoloji ağırlıklı popüler işlerle ilgileniyor. Üstünün yağlanacağı, paslanacağı işler çocuklar tarafından sahiplenilmiyor. Satışlar da daha çok bu alanda yaşanıyor. Eğer çocuklar babalarını ikna edebilirse de satıştan elde edilen gelir yeni yatırımlara yönlendiriliyor. Ama parayı çocuklarına kullandırmayanlar da var” açıklamasını yapıyor.


Kızlar daha çok sahiplenmeye başladı
KOBİDER Başkanı Nurettin Özgenç, erkek çocuklar aile şirketlerinde bayrağı teslim alanlar arasında sayıca fazla olsa da kız çocuklarının da bu konuda atağa geçtiğini söylüyor. Özgenç, “Geçmişe göre şirketi sahiplenen kız çocuk sayısı büyük bir artış gösterdi. Kızlar bu konuda erkeklere göre çok daha hevesli” tespitini yapıyor.

40 yaşında olsaydım uğraşırdım
Türkiye’nin önde gelen meyve suyu üreticilerinden Frigo Pak’ın da satışa çıkarılma nedenlerinden biri ‘yaşlılık’... İşadamı Ali Haydar Güçlü, “Bankalar yeterli işletme sermayesi kredisi vermiyor. 40 yaşında olsaydım uğraşırdım, 63 yaşındayım uğraşamam” diyerek Frigo-Pak’ın sermayesinin yüzde 62,51’ine karşılık gelen hisselerin satışı için görüşmelere başladı.

http://www.radikal.com.tr/107352710735270

YORUMLAR

Bu habere henüz yorum yazılmamış.