Yemekte 'sağlık' isteyenler artıyor

Yemekte 'sağlık' isteyenler artıyor
Yemekte 'sağlık' isteyenler artıyor
Sağlığı koruyucu ya da hastalık riskini azaltıcı etkileri olan fonksiyonel gıdaların tüketimi hızla artıyor. Türkiye'de son dört yıldır hızla büyüyen ve 420 milyon TL'ye ulaşan pazarda, en fazla tüketilen ürünler ise, süt, margarin ve yoğurt



NURİYE DOĞU

İSTANBUL - Sağlık bilinci güçlenen tüketicinin, gıda ürünlerinden yaşam kalitesini artırma beklentisi de her geçen gün artıyor. Bu bağlamda, vücudun temel besin ihtiyaçlarını karşılamanın ötesinde ilave faydalar sağlayan, hastalıklardan korunmada etki gösterdiği bilimsel olarak ispatlanmış gıdaların oluşturduğu fonksiyonel gıda pazarı da iştah kabartıyor.
Son yıllarda potansiyeli gören birçok markanın pazara girmesiyle, raflarda kapladığı alan ve çeşitliliği artan diyet ve fonksiyonel gıdalara tüketicinin ilgisi de gün geçtikçe büyüyor. Birçok firma, tuz oranı düşürülmüş, şekersiz, düşük yağlı-enerjili, kolesterolü düşürmeye yardımcı alternatif ürünler üretiyor. Artık özellikle büyük marketlerin raflarında da maden suyundan süte, margarinden yoğurda, peynirden makarnaya, bisküviden çikolataya kadar bu sindirimi kolaylaştıran, hastalık riskini azaltıcı etkiye sahip gıdalar öne çıkmaya başladı.

Kalp ve diyabet ağırlıklı
Türkiye’de diyet ve fonksiyonel gıda pazarının 420 milyon TL’ye ulaştığını kaydeden Diyabetik ve Fonksiyonel Gıda Üreticileri Derneği (DFGD) Başkanı Dr. Feryal Menemenli, fonksiyonel gıdada ürün penetrasyonunun yüzde 85.9’a, diyet ürünlerde ise yüzde 45.7’ye çıktığını söyledi.
Son yıllarda başta kanser, kalp damar hastalıkları ve tip 2 Diyabet olmak üzere daha çok yanlış beslenmeden kaynaklanan kronik hastalıkların artmaya başlamasıyla tüketicilerin fonksiyonel gıdalara yöneldiğini vurgulayan Menemenli, “Fonksiyonel gıdaların ortak özellikleri, doğal olmaları, kolesterolün ve benzeri olumsuz durumların düşürülmesine yardımcı olması. Bu konu gıda biliminde hızla gelişen bir alan” dedi.
Tüketici bilinçlendikçe ve refah seviyelerinin yükselmesiyle sağlıklı yaşam ürünlerine olan talebin arttığının altını çizen Menemenli, Türkiye’de 330 milyon TL’lik fonksiyonel gıda pazarının, hane halkı bazında kullanım oranının da yüzde 43 olduğunu kaydetti. Menemenli, en fazla tüketilen fonksiyonel gıdaları da şöyle sıraladı: “Yüzde 39.1 ile madensuyu ilk sırada. Kullanım oranları yüzde 15.5 margarin, yüzde 12.6 çay, yüzde 6.4 bisküvi, yüzde 6.2 meyve suyu, yüzde 5.6 süt, yüzde 5.5 yoğurt, yüzde 4 ekmek şeklinde devam ediyor. Diyet ürünler pazarının da 90.7 milyon TL olduğunu ifade eden Menemenli, hane halkı bazında kullanım oranının da yüzde 46 olduğunu belirtti.

ABD ve Japonya yarışıyor
Türkiye’de ve dünyada diyabetik gıda pazarının fonksiyonel gıda pazarıyla birlikte değerlendirildiğini aktaran Menemenli, dünyada pazarın 200 milyar doları aştığını kaydetti. Bu büyümenin hızla devam edeceğinin tahmin edildiğini vurgulayan Menemenli, ABD, Avrupa ve Japonya’nın global fonksiyonel gıda pazarından eşit pay aldıklarını kaydetti. Menemenli, şöyle devam etti: “Son 30 yıldır özellikle başta Amerika ve Avrupa’da olmak üzere şimdi de artık dünyanın neredeyse bütün ülkelerinde bu tür ürünleri market ve eczanelerde görüyoruz.”

Türkiye’de üç yıldır yaygın
Türkiye’de pazarın önemli oyuncularından biri olan Ülker de yaptığı açıklamada, artık tüketicinin firmalardan sadece gıda ürünü değil, ‘mutlu, sağlıklı ve uzun ömürlü bir hayat’ da talep ettiğini belirtti. Türkiye’de kolesterol oranını düşürmeye yardımcı ürünlerin ilk kez Temmuz 2006’da Ülker tarafından Kalbim Benecol markasıyla piyasaya sunulduğunun vurgulandığı açıklamada, Kalbim Benecol’un Türkiye’de yeni bir segment oluşturduğu ifade edildi.
Orta Asya’nın sağlık ve gençlik iksiri olarak bilinen Kefir’in de 2007’den bu yana Ülker ve İçim markasıyla piyasaya sunulduğu kaydedildi. Ülker’in açıklamasında, dünyada bitkisel stanoller içeren ve bu sayede kolesterol düşürmeye yardımcı ürünler kategorisinin yaklaşık yüzde 54’ünü margarin ürünlerinin yüzde 40’ını da yoğurt türü ürünlerin oluşturduğu belirtildi. 2009’da en çok tüketilen Kalbim Benecol ürünlerinin de yoğurt ve margarin olduğu belirtildi.

‘İlacınız gıdanız, gıdanız ilacınız olsun’
Tüm dünyada fonksiyonel gıdaların geçmişi 30 yıl olarak bilinse de, milattan önce Hipokrat ‘İlacınız gıdanız, gıdanız ilacınız olsun’ sözüyle gıda-sağlık bağlantısına çok önceden dikkat çekmiş. Dünyada bu tip ürünlerin en büyük üreticileri Danone, Unilever, Nestle gibi markalarken, Türkiye’de ise Ülker ve Pınar öne çıkıyor. Bu gıdalar şunlar:
* Kolesterolü azaltan yağ ve margarinler
* Vitamin ve ek maddelerle takviye edilmiş süt
* Faydalı bakteriler içeren mayalı içecekler
* Vitamin ve ek maddelerle takviye edilmiş ekmek
* Tam buğday, yüksek lifli ürünler, katkılı tahıllar
* Vitamin ve ek maddelerle takviye edilmiş meyve suları
* İyotla zenginleştirilmiş sofra tuzu.

bigPara.com