Yeni hedef büyük beden kadınlar

Sürekli koyu renk giymekten ve ikinci sınıf insan muamelesi görmekten yakınan büyük beden kadınlar, artık küçük bedendeki her şeyin kendileri için de tasarlanmasını ve doğru ölçülerle yapılmasını istiyor.
Haber: ÖZGÜR SAĞMAL / Arşivi

İSTANBUL - Sürekli koyu renk giymekten ve ikinci sınıf insan muamelesi görmekten yakınan büyük beden kadınlar, artık küçük bedendeki her şeyin kendileri için de tasarlanmasını ve doğru ölçülerle yapılmasını istiyor. Büyük beden tüketicileri artarken üreticilerin de hem nitelik hem de nicelik olarak talebi karşılaması gerekiyor.
'Bol kıyafetlerden uzak durun', 'Siyah giyin', 'Ne kadar iriyseniz o kadar kapalı giyinin' ya da 'Beyaz giymeyin' uyarıları hiç de yabancı gelmedi değil mi? Normalden biraz iriyseniz(!), kilonuzu hep kendinize dert etmişseniz ve bir de kadınsanız giyinme konusunda önemli sorunlarınız var demektir. Bedeninize ve modaya uygun kıyafetler bulamaz, bulsanız da mutlaka tadilat yaptırmak zorunda kalırsınız.
Günümüzün en önemli sorunlarından biri olan obezitenin yarattığı şişman insanlar, bugüne kadar sağlık sorunlarının yanında giyinme konusunda da çok büyük sıkıntılar çektiler. Geçmişte üstlerine göre elbise, pantolon, bluz veya gömlek bulamamaktan şikâyet eden büyük bedenliler, bugün modaya uygun büyük beden kıyafet bulamamaktan da yakınıyor.
Çünkü giysiler aslında fiziksel ve psikolojik yönden de insanları olumlu etkileme özelliğine sahip. Beğenilerine ve ölçülerine uygun giysiler bulanlar, bu giysilerin içinde kendini rahat hissedenler psikolojik olarak da kendilerini iyi hissediyor. Genellikle kadınların yaşadığı, doğru ölçülerde büyük beden kıyafet bulamama sorununun temelinde yatan sebep ise, büyük beden tasarımlarında giysi kalıbı çıkarmanın apayrı uzmanlık gerektiren bir alan olması.
Eskiden seçenek azdı
Genelde büyük beden giysi tasarımlarının normal bedenler için hazırlanan tasarımların genişletilmiş hali olduğu düşünülür. Gerçekte ise durum böyle değil. Yaygın kanının aksine, büyük bedenler için özel tasarım yöntemlerine ihtiyaç duyuluyor. Büyüyen bir pazar payına sahip olan büyük beden tasarımlarında giysi kalıbı çıkarmak, özel uzmanlık gerektiriyor. Özellikle genç büyük beden kadınların modayı takip ederek, uygun stil ve modada giyinmek istemeleri insanın doğasında var olan bir sosyal içgüdü. Bugüne kadar hazır giyim markaları 40 veya en fazla 42 bedene kadar üretim yapıyordu ve büyük beden kadınlar için seçenek oldukça azdı. Düzgün bir kesimi olan, bedeni uyan ne varsa onu almak zorunda kalan kilolu kadınlar, en çok da büyük bedenli tiril tiril elbiselerin, blucin pantolonların özlemini çekiyordu. Bugün modanın gelişimiyle birlikte büyük beden giysiler üretmeye soyunan firmaların sayısında da bir artış gözleniyor.
Büyük bedende sorun nerede?
Şu an için en önemli sorun konforu sağlamak. Büyük beden için yapılan ürünlerde kalça, bel ve ağ genişliklerinin doğru olarak sağlandığını bile söylemek mümkün değil. Yrd. Doç. Songül Kuru ve Öğr. Gör. Lale Solak'ın yaptıkları 'Büyük Beden Kadın Vücudu ve Giysi Tasarımı' isimli araştırmada konunun detaylarına örnekleme yöntemiyle belirlenmiş anketle ulaşılıyor. Songül Kuru ve Lale Solak'ın büyük beden hazır giysi kullanan kadınlar arasında yaptığı araştırma, büyük beden kadın tüketicilerin karşılaştıkları sorunları çarpıcı bir şekilde ortaya koyuyor. Ankete katılanlar 30-40 yaş arasında çalışan ve çalışmayan kadınlardan oluşuyor. Bu çalışmanın sonuçlarına göre büyük beden hazır giysi kullanan kadınların hemen hemen tamamının, beden ölçülerine uyumlu ve modaya göre tasarlanmış pantolonu her zaman bulamadıklarını ifade etmeleri sonuçların dikkate alınması açısından oldukça önemli.


Büyütmek için tıklayınız

Araştırmaya katılan büyük beden kadınların yüzde 63'ü 30-35 yaş, yüzde 37'si ise 36-40 yaş arasında. Sonuçlara göre bu yaş gurubu döneminde kadınların daha fazla kilo almaya eğilim gösterdiklerini söylemek mümkün. Büyük beden kadınların eğitim ve sosyo ekonomik durumlarına dair soruların da sorulduğu araştırmadan çıkan sonuçlarda bu kadınların yüzde 32'sinin lisans, yüzde 28,2'nin ise ortaöğretimden mezun olduğu görülmüş. Bu sonuca göre, kilo alma probleminin daha çok ergenlik dönemi ile, ders çalışma gibi yoğun stresli bir dönemi kapsayan yüksek öğretim dönemlerinde oluştuğu ifade ediliyor. Grubun yüzde 54,4'ü çalışan yüzde 45,6'sı ise çalışmayan kadınlardan oluşmakta. Bu sonuca göre kilolu ve büyük beden olmanın çalışma veya çalışmama ile çok fazla ilişkili olmadığını söylemek mümkün. Beden numaraları dağılımına göre kadınların yüzde 45,7'si 44 beden, yüzde 19,6'sı 46 beden, yüzde 15,3'ü 48 beden ve yüzde 10,7'si 50 beden numarasına sahip. 30-40 yaş arası büyük beden numaraları en çok 44 ile 50 beden arasında...
Kuru ve Solak'ın yaptığı araştırmanın sonuçlarına göre yüzde 71,7 ile en çok pantolonun ve yüzde 28,2 ile eteğin her zaman tercih edilen giysiler arasında olduğu sonucu ortaya çıkmış. Bu sonuca göre ise büyük beden giyen kadınların pantolonu tercih etme nedenleri arasında bu ürünün daha rahat ve kullanışlı olması ile hareket serbestliğini sağlaması gibi kullanım konforuyla ilgili nedenler sayılabilir. Büyük beden kadınların satın aldıkları pantolonla ilgili olarak görüşleri ise başka bir gerçeği ortaya çıkarıyor. "Beden numarasına ve modaya uygun pantolonu her zaman bulabiliyorum" diyenlerin oranı yüzde 10'u geçmiyor. Bu durum ise bir uzmanlık alanı olması gereken büyük beden tasarımı konusunda yeterli düzeyde ve sayıda uzman kişilerin bulunmadığının önemli bir göstergesi...
Tasarım daha önemli
Büyük beden giyinen kadınların en çok sorun yaşadıkları yerlerin başında ise yüzde 63 oranında pantolonun ağ kısmı, yüzde 43,4 oranında bel, yüzde 39,1 oranında kalça geliyor. Burada da büyük beden giyinen kadınların giysi kalıplarının hazırlanması aşamasında yeterli uzman kişilerin bulunmayışının, büyük beden pantolonların bedene uyumunda yaşanan sorunlarda etkili olduğu söylenebilir. Bu yüzden de büyük beden kullanan kadınlar, satın alma anında veya daha sonradan düzeltme işlemi yaptırmak zorunda kalarak, önemli zaman ve maddi kayıpla her zaman karşılaşabiliyorlar.
Aslında büyük bedende marifet, kişiyi ince göstermek ve tasarım da bu yüzden çok önemli. Gaçtiğimiz yıllarda Türkiye'de sadece 'kiloları kapasın' zihniyetiyle yapılan büyük beden üretiminde artık anlayış değişti. Çünkü herkes iyi giyinmeyi, kilolu olsa bile şık ve stil sahibi olmayı, aynı zamanda rahat etmeyi hak ediyor. Büyük beden üreticileri de, kataloglarında Işın Karaca gibi ünlü isimleri model olarak kullanarak yaptıkları işleri duyurmaya çalışıyor.