Yeni Rakı da dışa açılıyor

Türkiye rakı pazarının yüzde 71'ini elinde bulunduran Mey Alkollü İçkiler halka açılma planlarını rafa kaldırdıktan sonra yabancı içki üreticileriyle masaya oturdu.

İSTANBUL - Türkiye rakı pazarının yüzde 71'ini elinde bulunduran Mey Alkollü İçkiler halka açılma planlarını rafa kaldırdıktan sonra yabancı içki üreticileriyle masaya oturdu. Edinilen bilgiye göre Mey Alkollü İçkiler'in halka açılma planlarını rafa kaldırmasında danışmanların, "Yabancıya hisse satarsak daha çok para kazanılır' telkinleri etkili oldu. Yatırım şirketleri bir halka arzda Mey Alkollü İçkiler'in piyasa değerinin 750 milyon dolar ile 1 milyar dolar arasında bir rakam olacağını tahmin ediyor. Ancak yönetim hakkının devrini de sağlayacak büyüklükteki bir hisse satışında piyasa değerinin 1 milyar doların üzerine çıkması kimseyi şaşırtmayacak gibi.
Şirkete yakın çevreler, Mey Alkollü İçkiler'in ortakları Nurol Holding, Özaltın İnşaat, Limak İnşaat ve Tütsab'ın 'uygun fiyatı bulmaları' durumunda hisselerin tümünü satabileceğini ifade ediyor. Konsorsiyum 2003 yılında yapılan ihalenin ardından 2004 yılının şubat ayında devraldığı Tekel'in Alkollü İçkiler Bölümü'nü kurduğu Mey Alkollü İçkiler'in hisse satışı için görüştüğü şirketler arasında İngiliz içki devi Allied Domecq'in adı adı adı öne çıkıyor. Allied Domecq Tekel'in Alkollü İçki Bölümü'nün özelleştirmesinden önce hem Türkiye Genel Müdürü Selçuk Tümay, hem de İcra Kurulu Başkanı Philip Bowmann aracılığıyla şirketle ilgilendiklerini açıklamış ancak bir yatırımcı olarak rakamlara ulaşmakta zorluk çektiklerini ifade etmişti. O zamanki hesaplara göre Tekel'in Alkollü İçkiler Bölümü'nün alınmasının Allied Domecq'in cirosuna yüzde 10-15 katkı yapacağını belirten şirketin Türkiye Genel Müdürü Selçuk Tümay, "Bu nedenle Tekel, hiçbir içki üreticisinin gözardı edebileceği bir şirket değil" demişti. Ancak Allied Domecq çeşitli kereler dile getirdiği bu ilgisine rağmen ihaleye katılmamıştı. Allied Domecq 100 ülkede faaliyet gösteriyor. 60 milyon kasadan fazla içki satıyor. Dünyadaki en popüler 100 içkinin 13'ünü üretiyor.
Yeni Rakı hedefine uygun
Ballentine's, Teacher's, Beefeater, Kahlua, Courvoisier, Tia Maria, Canadian Club G.H. Mumm şampanyaları, Malibu, Maker's Mark, Stolichnaya, Sauza, Terry Centenario, DYC Whisky, Fundador, Hiram Walker likörleri ve Imperial Whisky gibi ünlü içki markalarının sahibi. Allied Domecq'in 2005 cirosu 3 milyar dolar. En büyük özelliği, büyük potonsiyele sahip markaların bulunduğu ülkelere yatırım yapması. Grubun bünyesindeki Rus Stolichnaya votkası, Kore'nin Imperial viskisi ve İspanya'nın Fundador brendisi bu duruma örnek verilebilir. Allied'ın stratejisine Yeni Rakı tam uyuyor.
'Hedefimiz dünya şirketi olmak'
Mey İçki yetkilileri ise ortaklık görüşmeleriyle ilgili bir açıklama yapmaktan kaçınıyor. Şirketin İcra Kurulu Başkanı Galip Yorgancıoğlu konuyla ilgili şu yazılı açıklamayı yaptı: "Mey İçki'yi iki yıl önce kurarken, amacımız devraldığımız bu güçlü potansiyel ve üretim gücüyle bir dünya şirketi düzeyine ulaştırmaktı. Bu nedenle bütün pazar planlarımızı bu amaç için şekillendiriyoruz. Yurtdışında münhasır distribütörlerimiz var; bu ağı büyütmeye de çalışıyoruz. Sekiz kategoride yüzden fazla ürünü piyasaya aynı anda sürebilen şirketimizin bu özellikleri kuşkusuz yerli yabancı herkesin dikkatini çekiyor olabilir. Önceliğimiz, Türkiye'deki liderliğimizi pekiştirmek ve iddiamızı dünya pazarlarına taşımaktır. "
Pazarda aslan payı Yeni Rakı'nın
Türkiye'de rakı pazarı 2004 yılında 48 milyon litrelik bir hacme sahip. Son dönemde yeni aktörlerin de katılımıyla birlikte pazarda büyük hareketlilik yaşansa da 1998'deki 74 milyon litrelik satış rakamının çok uzağında. Satışlardaki düşüşün en önemli nedeni 1998'de da pazarda neredeyse rakıdan başka bir içkinin bulunmaması. Ayrıca o günden bugüne yaşanan ekonomik krizler ve fiyatlarda görülen 4 katlık artış da talebi önemli ölçüde düşürmüş bulunuyor. Mey, rakı pazarının yaklaşık yüzde 71'nin sahibi ve şarap portföyünü de genişletmek için 15 milyon dolar yatırım yaptı. Türkiye'de yıllık 60 milyon litre olan şarap tüketiminin yüzde 60'lık bölümünü bilinmeyen markalar oluşturuyor. Mey'in Türkiye şarap pazarındaki payı ise yüzde 7.