Yetenek avcısı tasarım peşinde

Moda tasarımcısı Ayşe Brav uzun yıllar tek başına çalıştıktan sonra moda tasarım alanında yeni denizlere yelken açmaya karar vermiş. Ayşe Brav, aradığı gücü genç ve isimsiz tasarımcılarda bulmuş.

İSTANBUL - Moda tasarımcısı Ayşe Brav uzun yıllar tek başına çalıştıktan sonra moda tasarım alanında yeni denizlere yelken açmaya karar vermiş. Ayşe Brav, aradığı gücü genç ve isimsiz tasarımcılarda bulmuş. Moda tasarımı konusundaki çalışmalarını uzun yıllardır tek başına sürdüren Brav, farklı bir işe soyunarak Teşvikiye'de Brav Creative Solutions adlı bir tasarım stüdyosu açmış. Brav, şu anda ihracatçı firmalar için özel tasarımlar hazırlıyor. Bu tasarımların özelliği GAP, Banana Republic, Esprit, Old Navy gibi dünyanın en ünlü markalarının mağazalarında satılıyor olması. Bu tasarım stüdyosunun dikkat çeken özelliklerinden biri 10 kadar tasarımcının burada kolektif şekilde tasarım üretmesi. Bir başka özelliği ise ofiste çalışan tasarımcılardan 5 tanesinin İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İTKİB) Genç Moda Tasarımcıları Yarışması'nın finalistlerinden olması.
Moda tasarım ofisinin sahibi Ayşe Brav, geçtiğimiz ay düzenlenen yarışmanın sonuçları belli olmadan, portfolyolarını gördüğü ve geleceklerinin parlak olduğuna inandığı iki tasarımcı adayını ofisinde işe almış. Yarışma sürecinde maddi ve manevi olarak desteklediği bu iki genç yarışmada dereceye giremediler belki ama şu anda, profesyonel bir çalışma ortamında olmanın keyfini çıkarıyorlar. Brav da dereceye giremeyen gençlerle çalışmasını "Dereceye önem veriyor olsaydım ilk üçü bekler işe alacağım insanı sonra alırdım. Böyle bir yarışmada ilk 10'a girmiş olmaları benim için yeterliydi. Demek ki müteşebbis bir ruhu var bu çocukların" diyerek açıklıyor.
Brav Creative Solutions tasarım ofisinde bu yılın finalistlerinden başka geçtiğimiz yıllarda yarışmaya girmiş, ikisi ilk 10'da, bir tanesi ilk 30'un içinde yer alan üç tasarımcı daha çalışıyor. Bazıları mimarlık kökenli gençler, Ayşe Brav'a göre 'yaratıcı bir şeyler yapma yönünde çabası olan' gençler.
Genç tasarımcılar mı, tecrübeliler mi?
Bugün Türkiye'de başarısını ispatlamış kaç moda tasarımcısı var diye baktığımızda Ümit Ünal, Bahar Korçan, Arzu Kaprol, Hakan Yıldırım, Özlem Süer gibi iki elin parmaklarını geçmeyecek kadar isim sayabiliyoruz. Tasarımcı olarak eğitilen gençlerinin sayısının az olmasının yanında İTKİB'in düzenlediği yarışmalarda dereceye girenlerin bile piyasanın içinde eriyip gittiğini görmek mümkün. Birilerinin gerçekten bu gençlere yardım etmesi gerekiyor. İyi okullarda okuyan, yaratıcılık gücüne sahip tasarımcı adaylarının kendilerini gösterebilmeleri yolundaki en büyük ihtiyaçları; sektör tarafından desteklenmeleri. Çok iyi teorik eğitim alanların eğitimlerini pratikte de gösterebilmeleri için firmalarda veya tasarım ofislerinde çalışmaları gerekiyor.
Oysa moda tasarımı işinde firmalar tecrübeli tasarımcılar istiyor. Büyük ve önemli moda markaları ya da bu tür markalara hizmet veren daha küçük firmalar moda tasarımı konusunda önceliği tecrübeli tasarımcılara veriyor.
Gençlerin kendilerini geliştirebilecekleri en önemli yerlerden biri de moda tasarım ofisleri. Dünya ile bağlantısı olan, büyük markalara iş yapan Brav Creative Solutions gibi tasarım ofislerinde çalışan gençler, kumaşı tanımaktan müşteri ilişkilerine kadar her şeyi öğrenebiliyorlar. Tasarım ofislerinde çalışmanın avantajlarından biri de çok değişik ürünler üzerinde çalışma olanaklar. Tasarım ofislerinin örme, dokuma, cin firması olan müşterileri sayesinde genç tasarımcılar farklı sektörlerin farklı ürünleri üzerine çalışabiliyor.
Çin'e karşı yetiştiriyor
Tekstil ve konfeksiyonun Çin ve Uzakdoğu sebebiyle zor bir dönemden geçtiğini belirten Brav, tasarımın artık Türkiye için çok önemli olduğunu söylüyor. Brav'a göre basic mallarda şansı kalmayan Türkiye'nin şansını tasarımda ve markalaşmada araması gerekiyor. Ayakta kalacak olan firmalar ise, yatırıma doymuş olan tekstil ve konfeksiyon sektöründe kendi vizyonunu, oluşturanlar ve markalaşmaya gidenler.
Bu sebeplerle firmaların koleksiyon yaratmaya önem vermeye başlaması tasarımı ve tasarımcıyı öne çıkardı. Eğitimli ve yaratıcı tasarımcılara olan ihtiyaç artmaya başladı. En büyük hedefinin şirketini Türkiye'nin en büyük ve 20 tasarımcının bir arada olduğu bir ofis haline getirmek olduğunu belirten Brav; amacına ulaşmak için vizyonu ve ruhu geniş gençler arıyor. Piyasaya çıktıklarında birçok olumsuzlukla karşılaşan gençleri yetiştiren Brav'a göre şu an yetişen moda tasarımcılarını zor bir gelecek bekliyor. Çünkü 'korkunç' bir rekabetin olduğu dünyada ayakta kalmak için moda tasarım eğitiminin daha planlı ve uygulamalı olması şart. Dünyada tasarımda örnek gösterilen FIT ve St. Martin's gibi bazı okulların Türkiye'de de açılması gerektiğine inanan Brav, okullarda deneyimli moda tasarımcılarıyla uygulamalı dersler yapılması ve öğrencilerin stajlarla piyasaya hazırlanmaları gerektiğini belirtti.
Ortaya özgün işler çıkıyor
Tasarımın en önemli noktası, özgün olması ama aynı zamanda ticarete dönebilmesi. Yanında çalışan tasarımcılara bunu hep söylediğini belirten Brav, tasarım ofislerinin bu noktada devreye girerek, koleksiyon yapmak ve para kazanmak isteyen firmalara yol gösterdiğini söylüyor. Ofislerde işler müşterinin hedef kitlesinin araştırılmasıyla başlıyor. Daha sonra hedefe kilitlenen tasarım ofisleri, tasarımcıları sayesinde dünyadaki trend ve fuarları takip ederek müşterilerine istedikleri sezon için koleksiyon sunumları hazırlıyor. Sadece çizim yapmayan ve işin mutfağında da yer alan tasarımcılar, kumaşı da seçip numune ortaya çıkana kadar bütün işleri takip ediyor. Ofisler iç piyasada aynı türden ikinci müşteriyi kabul etmiyor. Bu sistemde ihracat yapan farklı firmalarla çalışılabiliyor. Brav Creative Solutions'ın şansı, bünyesinde çok sayıda tasarımcı olması. İki tasarımcı bir firmayla ilgilenirken diğer ikisi başka firmanın koleksiyonlarını üretiyor. Böylece özgün işler ortaya çıkıyor.
Çoğu zaman tasarımların kendini tekrar ettiği ve yeni şeylerin üretilemediği Türkiye'de bu konudaki en büyük sorun, tekstil ve hazırgiyim firması sahiplerinin tasarımın önemine inanmamaları. Şirketleri bir an önce sektörün geleceğinin 'tasarım'da olduğuna inandırmak gerekiyor.
Dünya markalarına tasarım
17 yıldır tasarımcılık yapan Ayşe Brav'ın kurduğu Brav Creative Solutions, yaklaşık bir yıldır tekstil ve hazır giyim gruplarına hizmet veriyor. Yeşim Tekstil'in tek tasarım grubu olan, Koton, Ten, GAP, Banana Republic, Esprit gibi markalara ürün tasarlayan ofiste, Punut ve Acar Tekstil'e de koleksiyon desteği veriliyor. Ayşe Brav'ın en büyük hedefi; Türkiye'nin tek ve en büyük tasarım ofisi haline gelmek, tasarımcı sayısını 20'ye çıkarmak ve firmalara özgün tasarımlar üretebilmek. Çok yakında hayata geçecek olan projeleri ise; ofisteki her tasarımcının kendi line'ını yaparak, bunların dünyadaki belli başlı showroom'larda satışa sunulması...