Yıldızı sonradan parlayan Linea Rusya'ya 'demonte' gidecek

Yıldızı sonradan parlayan Linea Rusya'ya 'demonte' gidecek
Yıldızı sonradan parlayan Linea Rusya'ya 'demonte' gidecek
Tofaş'ın Bursa'da 2007 yılında üretmeye başladığı sedan modeli Linea'nın yıldızı sonradan parladı. Türkiye'de bir aya kadar uzayan bekleme süresiyle satılan Linea, Rusya'ya demonte halde ihraç edilecek. Bursa'dan giden Linea parçaları Tataristan'da birleştirilecek
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

İSTANBUL - Kriz nedeniyle hem Türkiye hem de Avrupa’da daralan otomotiv satışları, yerli üreticilere yeni pazarlar aratıyor. Türk ihracatçılar, otomotivin en büyük beşinci pazarı haline gelen, ancak geçen yıl finansal krizle birlikte ekonomisi tepe taklak olan Rusya’nın kapısını yeniden çalıyor.
Rusya’da mart ayından itibaren uygulamaya konan hurda indirimi ve ekonominin toparlanmaya başlaması, Türk otomotivine de olumlu yansıyor. Kriz öncesinde Rusya’ya Bursa’da üretilen Albea ve Doblo’nun CKD (yeniden montajı yapılmak üzere demonte parçalardan oluşan üretim ve sevkiyat) olarak ihracatını yapan, ancak krizde bu ihracatını hemen hemen sıfıra indirmek zorunda kalan Tofaş, yeniden ihracata başladı. Rusya pazarındaki en dikkat çeken gelişme ise Tofaş’ın Linea modelini de ilk kez CKD olarak bu ülkeye gönderilmeye başlaması oldu. Tofaş’ın gönderdiği CKD’lerin montajı Fiat’ın lokal ortağı ile sahip olduğu Tataristan fabrikasında yapılarak Rusya’nın iç pazarına sunulacak.

Hurda indirimi yaradı
Rusya’da otomobil satışları, krizle birlikte dibe vurmuştu. Küresel ekonomik krizin en fazla darbe vurduğu ülkelerden biri olan Rusya, geçen mart ayında hurda indirimi başlatmıştı. Tofaş kriz öncesinde 2008 yılında Rusya’ya 20 bin civarında aracı CKD olarak ihraç etmişti.
Tofaş İcra Kurulu Başkanı (CEO) Ali Pandır, kriz nedeniyle geçen yıldan bu yana yeni pazarlara açılma çabaları olduğunu söyledi. “Rusya’ya ihracatımız yeniden başladı” diyen Pandır, planlarını şöyle anlattı: 

İlk yıl 2 bin 500 adet gidecek
“Geçen yıl sıfıra inen Tataristan’daki fabrika bu yıl mayıs ayından itibaren yeniden üretime başladı. Fiat’ın Rusya’daki ortak yatırım şirketi, Albea ve Doblo modellerini CKD olarak tekrar almaya başladı. Yıl sonuna kadar 10 bin Albea ve Doblo’yu göndereceğiz. Rusya’da eylül ayında Linea’nın lansmanı yapılacak. İlk kitleri göndermeye başladık. Yıl sonuna kadar 2 bin 500 Linea gidecek. Yıl genelinde de 10 bin olur. Rusya’ya ihracatın bize katkısı 100 milyon avroyu bulacak. En az üç yıl sürer. 2013 yılına kadar bizden alacakları ürün dışında yapacakları bir şey yok bu fabrikada. Önemli olan Linea’nın o pazara girmesi.”
Ali Pandır, Linea’nın kriz sonrası koşullara bire bir uyan bir model olduğunu belirtiyor. “Linea çok özel bir yerde. Bu döneme çok oturdu. Türkiye’de insanlar almak için sıra bekliyor” diyen Pandır, aracın ömrünün normalde 2013 yılında biteceğini ancak satabildikleri sürece uzatılacağını vurguluyor.
“Linea yıldızı sonradan parlayan modellerimizden” diyen Pandır, Türkiye’de bile Linea için bir aya yakın bekleme süresi olduğunu sözlerine ekliyor.

Kuzey Amerika ’ya Meksika’dan giriyor 
Tofaş’ın ihracat projeleri arasındaki bir diğer önemli gelişme ise Kuzey Amerika pazarına Meksika’dan adım atması oldu. Ali Pandır, eylül ayında 250 adetlik ilk partiyle bu ülkeye ihracata başlayacaklarını söyledi. Pandır, “Linea Brezilya’da üretiliyor. Ama buradaki üretim lokal pazar koşullarına göre. Bizim üretimimiz Meksika’ya uyuyor” dedi. 

PSA’yı kurtardı
Kriz döneminde Tofaş’ın en önemli kozlarından biri Fransız PSA ve Fiat’la yapılan ‘al ya da öde’ anlaşması oldu. Anlaşmaya göre Tofaş, Peugeot ve Citroen markalarının üreticisi PSA’ya 100, Fiat’a da 40 bin Fiorino’yu ödeme garantili üretip veriyor. Ancak bu kez kriz döneminde PSA’nın imdadına Türk iç pazarı yetişti. Tofaş kendi payına düşen 10 bin adetlik sınırı iç pazardan gelen talep nedeniyle 30 bine çıkarınca PSA, 20 bin Fiorino için ödeme yapmaktan kurtuldu. Tofaş bu yıl da bu rakama doğru gidiyor.

İç pazarda satışın yüzde 87’si yerli
Ali Pandır iç pazarda da satışların iyi gittiğini söyledi. Yine de 2008 yılındaki rakamlara dönülmediğini belirterek, “2008’e daha dönemedik. 2008’de kapasite kullanımı üç vardiyada yüzde 90’a çıkmıştı. Şu anda iki vardiyada yüzde 70-75’lerdeyiz. Türkiye’nin otomotiv üretim ve ihracatının üçte birini yaptık. İç pazardaki satışlarımızın yüzde 87’si de yerli üretimden geldi. Geçen yıl yüzde 90’ı geçmiştik” dedi.
Tofaş ilk yarıda 3.1 milyar lira ciroya ulaştı. İlk yarı kârı 192 milyon lira olurken kârdaki artış da yüzde 90’ı buldu. 

Fenomen evrim geçirdi

Lancia Stratos, Ferrari 430 Scuderia şasisi ve V8 motorla üretiliyor.

2010 yılında doğuşunun 40. yılını kutlayan Lancia’nın efsane ralli modeli Stratos, özel girişimci Michael Stoscheck ve Fenomenon tasarım şirketi sahibi Christian Hrabalek’in girişimleriyle yeniden yaratıldı. Pininfarina tarafından üretilen model, tüm dünyadaki hem Lancia hem de Stratos fanatiklerinin dikkatini çekti. Ferrari 430 Scuderia şasisi ve V8 motora sahip Yeni Lancia Stratos’ın ilk test sürüşü Fiat’ın Balocco Test Pisti’nde yapıldı.
Sadece bir defalık olmak üzere Yeni Lancia Stratos’tan yaklaşık 25 adetlik küçük ve özel çaplı bir parti üretilmesi bekleniyor.