Zora giren Kahire ihalesinde TAV'ın imdadına Başbakan Erdoğan yetişmiş

Akfen ortak girişimi TAV Yatırım Holding İcra Kurulu Başkanı ve Üst Yöneticisi (CEO) Sani Şener, yaptıkları ortaklıkların gelecek dönemde yapılacak Ürdün Amman'daki Queen Aliya, Suudi Arabistan Cidde'deki Hac ve Tunus'taki Enfidha havaalanları...

İZMİR - Akfen ortak girişimi TAV Yatırım Holding İcra Kurulu Başkanı ve Üst Yöneticisi (CEO) Sani Şener, yaptıkları ortaklıkların gelecek dönemde yapılacak Ürdün Amman'daki Queen Aliya, Suudi Arabistan Cidde'deki Hac ve Tunus'taki Enfidha havaalanları ihalelerinde önemli avantaj sağlayacağını dile getirdi. Şener, şöyle dedi: "Bunlar çok büyük projeler. Yarıştığınız rakipler dünyadaki tüm finansman enstrümanlarını kullanıyor. Biz finansal olarak küresel, işletme ve inşaat olarak hep bölgesel bir firma olmanın peşindeyiz."
'Osmanlı sınırlarını aştık'
Faaliyet alanı olarak Kuzey Afrika, Ortadoğu, Kafkaslar ve Doğu Avrupa'yı seçtiklerini söyleyen Şener, "Bu bölgenin dışına çıkmayı düşünmüyoruz. Bu bölge de yeterli zaten. Korkunç büyüklükte yatırım var. 10 yılda 70 milyar dolarlık yatırım var. Faaliyet alanımız Osmanlı sınırlarıyla benzeşiyor ancak biz ticari olarak Osmanlı sınırlarını aştık. Son olarak Sudan'da Hartum ihalesine giriyoruz" diye konuştu.
Girdikleri ihalelerde Türkiye'yi temsil ettiklerini söyleyen Sani Şener, ihalelerde genellikle Fransa, İngiltere, Almanya ve BAE'den firmalarla rekabet ettiklerini ifade etti ve hem inşaatçı hem işletmeci olma avantajını kullandıklarını dile getirdi. Sektörde beğenilen ve sevilen bir firma haline geldiklerini, rakiplerle çirkin rekabet yapmadıklarını aktaran Şener, "Bazı ihaleleri kaybediyoruz. İhaleyi kazanan firma (Gel inşaatını sen yap) diyor. Hindistan'ın Bombay Havaalanı ihalesini kaybettik. İhaleyi alan GMR firması Hindistan'ın en büyük firmalarından biri. Bizi davet etti. İhalesine katılacağız" dedi.
Hükümetin kendilerine büyük destek verdiğini ifade eden Şener, şunları kaydetti: "Başbakan Erdoğan başta olmak üzere dışişleri, ulaştırma ve dış ticaretten sorumlu bakanlarımız sorunlarımızla yakından ilgileniyor. İran olayında bize çok büyük destek verdiler. Kahire havalimanı ihalesinde birinci olmamıza rağmen işi elimizden almaya çalışıyorlardı. Başbakanımızın Dünya Bankası nezdinde bizi savunması çok hoşumuza gitti. Büyük bir devlet olduğunuzu hissediyorsunuz. Bu konuda bu hükümet çok hassas."
Kasımda halka açılıyor
Şener, TAV Havalimanları Holding'in, SPK'nın uygun gördüğü bir tarihte halka açılacağını söyledi. Şener, bünyesindeki 10 şirketin gelirinin toplandığı TAV Havalimanları Holding'in halka arzı öncesi şirket değerinin geldiği yeri gösterebilmek ve bölgede kendilerini güçlendirecek ortaklar almak amacıyla hisse satışları yaptıklarını dile getirdi.
Şener, yüzde 5'lik hisseyi İslam Kalkınma Bankası Altyapı Fonu'na, yüzde 5'lik payın ise Kuveytli havalimanı geliştirme fonu Global Investment House'a (GIH) satıldığını açıkladı. Bu satışlarla sermaye yapısını güçlendirdiklerini dile getiren Şener, şöyle konuştu: "Rakiplerimizin hepsi küresel finansman kullanıyor. Küresel finansmanı kullanma olanaklarımızın olması gerekiyor. Bu satışlarla sermaye yapımız güçlenecek ve halka arz edeceğiz. Doğu Avrupa'da çok etkin olan Avustralyalı Babcock Brown ile görüşmelerimiz devam ediyor.
Deutsche Bank'la anlaşma sağlanamadı. Yüzde 20'ye varan hissemizi halka arzdan önce satmayı planlıyorduk. Kasımda, SPK'nın uygun gördüğü tarihte arzı düşünüyoruz. Ancak global dalgalanmalar ve Türkiye şartlarına bağlı olarak bir tarih belirleyeceğiz. Halka arz oranı belli değil ama çoğunluk hisseleri TAV ortaklarında kalmak üzere önemli oranda açılacağız."
İran'da zarar 10 milyon dolar
Şener, İran'da inşaatı bittikten sonra açılışına izin verilmeyen İmam Humeyni havaalanıyla ilgili sorunların da tamamen halledileceğini kaydetti. TAV'ın İran işinden 10 milyon dolar zarara girdiğini ifade eden Şener, şöyle devam etti: "İranlılar, makinelerimizi geri verdiler. Yaptığımız masraflarla ilgili tespit çalışmalarını yapıyoruz. Bu yıl sonuna kadar İran ile sorunumuz kalmayacak. Bize yapmış olduğumuz 10 milyon dolarlık masrafı geri ödeyecekler. Bu tamamıyla kendi iç sorunlarından kaynaklandı. Bizle hiçbir alakası yok. Dostça teşekkür edip, 'Kusura bakmayın' dediler. Havalimanı da hâlâ açılmadı kapalı. Bu işin onlara maliyeti daha da büyük oldu."