'Zorlu modeli'yle büyüyor

Türkiye'de irili, ufaklı 16 bin firmanın bulunduğu, bir milyar dolar büyüklüğündeki ofis mobilyaları sektöründe faaliyet gösteren Axis Furniture, Zorlu Grubu'nu kendine örnek aldı ve ekonomik kriz döneminde ihracata yatırım yaparak, dört büyük firma arasına girmeyi başardı.
Haber: BENGİ TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Türkiye'de irili, ufaklı 16 bin firmanın bulunduğu, bir milyar dolar büyüklüğündeki ofis mobilyaları sektöründe faaliyet gösteren Axis Furniture, Zorlu Grubu'nu kendine örnek aldı ve ekonomik kriz döneminde ihracata yatırım yaparak, dört büyük firma arasına girmeyi başardı.
Axis Furniture Yönetim Kurulu Başkanı Dursun Kartal, "Peş peşe gelen krizler alım gücüyle birlikte sektörde kâr marjlarını da düşürdü. Krizde Axis markasını yaratarak ihracata yöneldik ve sektörde dördüncü olmayı başardık" dedi.
Ürün gamında yönetici, personel, müdür her seviye uygun ofis mobilyaları bulunan Axis Furniture'nin ofis çözümlerinin en çok Azerbaycan'a ihraç edildiğini belirten Kartal şöyle konuştu: "Oradan Orta Asya'ya dağıtım yapıyoruz. İki yıl önce girdiğimiz Londra'da da büyük ilerleme kaydettik. Ama geçen ay açılan Bulgaristan Varna'daki mağazanın Azerbaycan'ı geçeceğine inanıyorum."
Ofis Mobilyacıları ve Sanayicileri İşadamları Derneği'nin (OMSİAD) 50 üyesinden biri olan Axis Furniture, 1994 yılında şirketleşmiş. Ancak köklerinin iki kuşak önce dedesi Mehmet beye kadar dayandığını anlatan Dursun Kartal sözlerine şöyle devam etti:
"O zaman atölye üretimi vardı. Çok iyi bir marangoz olan dedem babamı eğitmiş. Babam da bizi yetiştirdi. Türkiye'de bir zamanlar çok iyi işler vardı. Fakat 1994 krizi artık bize bir ihracat ayağının da olması gerektiğini gösterdi. Bunun için fabrikamızı Avrupa ile rekabet edebilecek teknolojiyle donattık. Kriz aklımızı başımıza getirdi. 1994'te Azerbaycan'daki şirketimizi kurduk. Krizde talep azaldı ve ikinci el piyasalara kaydı. Büyümek için markalaşmaya ve dünyaya açıldık. Londra'da Axis markasıyla ilk mağazamızı açtık."
'Türkler işinde özverili'
Zorlu Grubu'nu örnek aldıklarını vurgulayan Kartal, "Zorlu, her krizde yatırım yaparak büyüyen bir şirket. Biz de aynı şekilde krizlerde büyümeyi tercih ettik. Bu işi yapan dünyadaki tüm insanlar hemen hemen aynı teknolojiye sahip. Aralarındaki fark işgücü ve ürünün fiyatı. Türk milleti işinde daha özverili" diye konuştu.
'Krizde ofis mobilyaları dışında ne yapabiliriz' diye düşündüklerini de anlatan Kartal şunları söyledi: "Müşterimiz olan Maser Holding ile otel mobilyalarına başladık. Baktık ki kârlı, stok maliyeti yok. Finansmanı müşteri sağlıyor. Bizim işimiz üretip, sadece yerine takmak. Bunun üzerine bu alana eğildik. Konya Hilton, Antalya Aygün Titanik, Sultanahmet'te Defne Otel'in ahşap işlerini biz yaptık. Bulgaristan'da da çalışmalarımız olacak."
Ofislerde canlılık moda
Seri üretim yaptıklarını anlatan Dursun Kartal, "Çok özel, kupon bir ürün yapabilirsiniz ama dünyaya kaç tane satacaksınız. Biz bütün dünya ile rekabet ediyoruz. Esenyurt'ta 5 bin metrekarelik bir fabrikada 11 bin adet masa 2.5 ayda yapılıyor. Hammaddenin yüzde 70'i yerli, kalanı İtalya'dan geliyor. Ofis mobilyalarında trend hem Türkiye hem Avrupa'da aynı. Daha minimalist, ahşap, cıvıl cıvıl ürünler tercih ediliyor. Metal, ahşap, cam materyal kullanıyoruz. Ancak İngiltere klasik bir ülke. Orada minimalist, fonksiyonel ve ahşap dokusunda ürünler tercih ederken, Azerbaycan büyük masalar, ahşap ürünleri tercih ediyor. Bulgaristan bunların arasında" görüşünü iletti.