Engelliler Araştırma Enstitüsü ailelerin mutluluk kaynağı

Engelliler Araştırma Enstitüsü ailelerin mutluluk kaynağı
Engelliler Araştırma Enstitüsü ailelerin mutluluk kaynağı
- Anadolu Üniversitesi Engelliler Araştırma Enstitüsü, Türkiye'nin dört bir tarafından gelen, genel gelişim geriliği, zihinsel ve diğer gelişim bozukluğu olan çocukların becerilerini geliştiriyor - Engelliler Araştırma Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Diken: "İzmir, Mardin, Edirne ve Düzce'den gelen ailelerimiz ve çocuklarımız var. Gerekirse bizim burada yazdığımız dilekçeler, tayin gerekçesi olabiliyor"

ESKİŞEHİR (AA) - DENİZ AÇIK - ERGÜN HAKTANIYAN - Anadolu Üniversitesi bünyesinde bulunan Engelliler Araştırma Enstitüsü, Türkiye 'nin dört bir tarafından gelen down sendromlu, otizm spektrum bozukluğu olan ya da zihinsel ve diğer gelişim bozukluğu olan çocukların becerilerini geliştiriyor.

Engelliler Araştırma Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. İbrahim Halil Diken, AA muhabirine yaptığı açıklamada, üniversitedeki enstitünün Türkiye'de ilk ve tek olduğunu söyledi. 

Merkezin 22 yıl önce açıldığını belirten Diken, burada hizmet alan çocuklara ve ailelerine psikolojik danışmanlık hizmeti verdiklerini kaydetti.

Diken, 200'e yakın aileye hizmet verdiklerini dile getirerek, şunları bildirdi:

"Türkiye'nin dört bir tarafından ailelere değerlendirme hizmeti veriyoruz. İzmir, Mardin, Edirne ve Düzce'den gelen ailelerimiz ve çocuklarımız var. Gerekirse bizim burada yazdığımız dilekçeler tayin gerekçesi olabiliyor. Buraya tayin yaptıran pek çok polis, öğretmen, kamu görevlimiz söz konusu. 

Bize gelenler arasında, bebeklikten tutun da, üç yaşında ana okuluna giden, ilkokula hazır hale gelmek isteyen farklı düzeyde ama gelişimi normal akranlarına göre geri olan çocuklar var. Dolayısıyla her çocuk için farklı amacımız ve beklentimiz var. Burada bir aileyi çok duygulandıran durumlardan biri çocuğunun çişini söyleyebilmesi, bir başka aile için çocuğunun anne diyebilmesi veya çocuğunun bağımsız yürümesi olabiliyor."

- ''Aile odaklı bir merkeziz''

 Ailelerin çocuklarının eğitimlerini istedikleri zaman takip edebildiğini ifade eden Diken, şöyle devam etti:

"Aile odaklı bir merkeziz. Enstitümüzde çocuğun girdiği her yere aile girebiliyor. Gözlem odalarımızda ses ve görüntüye erişim çok önemli. Sınıflarımızda akıllı tahtalar mevcut. Bu akıllı tahtalar ile çocuklarımıza yönelik geliştirdiğimiz uygulamalar var. Teknoloji destekli uygulamalarımız söz konusu. Akıllı tahtalarımızın amacı çocuklara temel düzeyde belli kavramları ve becerileri öğretmek. Grup eğitimlerimiz bizim için çok önemli. Çünkü bu eğitimlerle amacımız çocukları, kaynaştırma yöntemiyle normal akranlarıyla eğitim almaya hazırlamak. O yüzden grup eğitimlerimiz etkileşim temelli. Bize göre enstitüye girdiği andan itibaren çocuğun bulunduğu her yer bir öğretim ortamıdır." 

Diken, ailelere faydalı olabilmek için oyuncak kütüphanesi kurduklarını anlatarak, "Ailelere enstitümüzde yer alan oyuncak ve kitapları alıp belli bir süre evde çocuklarla oynayıp, daha sonra geri getirme imkanı tanıyoruz. Ailelerin çoğu belirli oyuncaklara sahip olamıyor veya nasıl oyuncaklar alacaklarını bilemiyor. Buna ilişkin aileleri bilinçlendiriyoruz ve evde çocuklarıyla nitelikli zaman geçirmelerini sağlıyoruz" ifadelerini kullandı.

Enstitüye gelen ailelerden olan Kübra Zora ise down sendromlu olan çocuğunu Kütahya'dan Eskişehir'e getirdiğini belirterek çocuğunun ilk zamanlarda okulda ağladığını, şimdi ise okula seve seve geldiğini anlattı.

Çocuğunun tedavisi içi Afyonkarahisar'dan gelen Ayşe Alparslan ise doktorların yönlendirmesi ile enstitüden haberdar olduklarını ve alınan eğitimle oğlunun kendisini ifade edebildiğini kaydetti.