"Zayıflamak uğruna fazla su içmek ölümcül olabilir"

"Zayıflamak uğruna fazla su içmek ölümcül olabilir"
"Zayıflamak uğruna fazla su içmek ölümcül olabilir"
- ESOGÜ Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Temiz: "Günümüzde de konuşulan 'su diyeti', 'soğuk su diyeti', 'su içerek zayıfladı' gibi kulaktan dolma haberlerle insanlarımız sonuçları son derece zararlı olabilecek hatalar içine düşebilmektedir" - "Sağlıklı bir insanın susama hissine güvenmesi, ihtiyaç duyduğunda su içmesi ve doktorunun önerisi dışında günde 3 litreden fazla sıvı tüketmemesi gerekir"

ESKİŞEHİR (AA) - "Su içerek zayıfladı" şeklindeki kulak duyma bilgilerle zayıflamak uğruna yapılan diyetlerde 3 litreden fazla su tüketilmesinin, ölümcül sonuçlara yol açabileceği bildirildi. 

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi (ESOGÜ) Tıp Fakültesi Nefrojoli Bilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Gökhan Temiz, AA muhabirine yaptığı açıklamada, suyun insan vücudunun olmazsa olmaz faktörlerinden biri olduğunu söyledi. 

Erişkin bir insan vücudunun yüzde 60'ı, beynin de yüzde 85'inin sudan oluştuğuna dikkati çeken Temiz, "Hiç yemek yemeyen bir insan 15-20 gün açlığa dayanabilirken, hiç su içmeyen biri 48-72 saat sonra hayati tehlike içine girebilmektedir" dedi.

Temiz, internet ortamına erişimin kolaylaşmasının su alımı konusunda bilgi kirliliğine ve doğru bilinen yanlışların yapılmasına yol açtığını dile getirerek, şunları söyledi:

"Günümüzde de konuşulan 'su diyeti', 'soğuk su diyeti', 'su içerek zayıfladı' gibi kulaktan dolma haberlerle insanlarımız sonuçları son derece zararlı olabilecek hatalar içine düşebilmektedir. Bir insanın günde 1,5 ile 3 litre arasında sıvı almasının yeterlidir. Yaz aylarında  spor ya da ağır efor gerektiren işlerden sonra su ihtiyacı artabiliyor. Böbrekler, su dengesini çok ince bir çizgide tutma kabiliyetine sahip organlardır. Suya erişimin olmadığı durumlar hariç, su alımı ya da kaybıyla ilgili sıkıntıların yaşanması pek mümkün değil."

-"Ölümle sonuçlanabilir"

Temiz, sağlıklı olduğu düşünülerek ya da kilo verme amacıyla günde 3 litreden fazla su içilmesinin ciddi elektrolit bozukluklarına neden olabileceğine değindi.

Bu durum özellikle protein alımının azalmasıyla beraber su alımının artırıldığı zayıflama diyetlerinde ölümle sonuçlanabilen durumlara yol açabileceğini anlatan Temiz, şunları söyledi:

"Bu diyetler özellikle spor salonunda ya da dış ortamda uzun mesafe yürüyüş, koşu gibi aktiviteler ile yapıldığında kişi susama hissine bağlı olarak bol miktarda su tüketmekte, diyet sebebiyle gıda, özellikle de protein alımını azaltmakta ve sonuçta 'su zehirlenmesi' dediğimiz kanda sodyum oranının düşmesiyle birlikte seyreden ciddi klinik tablolar ile karşı karşıya kalmaktadır. Gereğinden fazla su içilmesi önerilen bir diyet programı uygulayan kişilerde kas güçsüzlüğü, halsizlik, bulantı gibi semptomların yanı sıra epilepsi nöbetine benzer nöbet de gelişebilmekte ve hastanın ölümüyle dahi sonuçlanabilmektedir. Sonuç olarak sağlıklı bir insanın susama hissine güvenmesi, ihtiyaç duyduğunda su içmesi ve doktorunun önerisi dışında günde 3 litreden fazla sıvı tüketmemesi gerekir. "