Restoran müşterisi artık çok daha bilinçli

Restoran müşterisi artık çok daha bilinçli
Restoran müşterisi artık çok daha bilinçli
Mekanist'i de bünyesine katan global restoran arama platformu Zomato'nun Türkiye Genel Müdürü Ali Servet Eyüboğlu'na göre İstanbul bugün dünya genelinde en çok restorana sahip olan kentler arasında. Global birçok marka da bu yüzden İstanbul'da şube açıyor.
Haber: MÜGE AKGÜN - muge.akgun@radikal.com.tr / Arşivi

Şu bir gerçek ki artık birçok alan gibi yeme-içme, seyahat söz konusu olduğunda başvurduğumuz kaynakların başında da internet geliyor. Arama motorlarına her gün milyonlarca insan ya gitmek istediği yer hakkında bilgi almak ya da seçenekler görmek için yazıyor. Tabii her zaman karşımıza çıkan bilgiler sağlıklı olamayabiliyor. Bir bilgi kirliliği, karışıklığı olduğu da kesin.

Geçtiğimiz aylarda öncü ve güvenilir restoran arama platformlarından biri olan Mekanist’in yine bu konuda global bir şirket Zomato ile birleştiğini okumuştuk. Mekanist’in kurucu ortağı ve şimdi Zomato Türkiye Müdürü Ali Servet Eyuboğlu ile bir araya gelerek hem Mekanist’in başlangıç serüvenini hem de bu birleşmeyi konuştuk....

Mekanist nasıl yola koyuldu? Nereden aklınıza geldi, bambaşka bir eğitiminiz ve işiniz varken?
Mekanist 2007 yılında üniversite öğrencisiyken ortaklarımla birlikte kurduğumuz bir girişim. Biz tabi ki o günlerde işin yeme-içme değil yazılım alanında eğitim alıyorduk ve projeyi kendimiz geliştirmeye başladık. Tamamen ihtiyaçtan çıktı diyebiliriz. Kendimiz de dahil olmak üzere çevremizdeki tüm insanların yeni mekanlar keşfetmek için sıkıntı yaşadıklarını düşünüyorduk. Bu sebeple Türkiye’de insanların mekanlar hakkında görüşlerini paylaşıp birbirlerine önerilerde bulunabilecekleri bir platform geliştirmeye karar verdik.


Ali Servet Eyüboğlu
Restoran sektörü tarafından nasıl karşılandı başlarda?

Restoranlar ilk günden beri oldukça olumlu karşıladı diyebilirim. İlk günden beri restoranları internet ve mobil mecralarda görünür kılıyoruz. Bu vesileyle insanlar kolay ve hızlı bir şekilde aradıkları restorana erişebiliyorlar. Bu da restoranlar için yeni müşteri anlamına geliyor. Dolayısıyla her zaman çok iyi karşılandık demek yanlış olmaz.

Sektöre ne gibi yenilikler getirdi?
Restoran işletmecilerinde önemli bir farkındalık oluşturdu... Müşterilerin restoranlar hakkındaki görüşleri işletmeciler için önemli faydalar sağlıyor. Yapıcı öneriler ve geri bildirimler sayesinde işletmeciler hizmet kalitelerini arttırmış oluyorlar. Ayrıca internet ve mobil mecraların yoğun kullanıldığı bu yıllarda işletmeciler bu mecraları kullanan kitlelere ulaşmaya ve kendilerini tanıtmaya başladılar.

Ne kadar takipçiniz ve yorumcunuz var?
Her ay 3 milyondan fazla kullanıcı Zomato’yu kullanarak aradığı mekanı buluyor ve mekanlarla ilgili detaylı bilgilere ulaşıyor. Bizi hem rehber hem de yemek günlüğü olarak kullanan kişilerin olduğunu ve bu sayının her gün hızlıca arttığını söyleyebilirim. Artık amacımız kategoriyi büyütmek ve maceramıza farklı kitleleri dahil etmek.

Bu süre içinde tüketicilerin alışkanlıklarında beklentilerinde ne gibi değişiklikler gözlemlediniz?
Açıkçası tüketici kitlenin bilinç seviyesinde çok ciddi bir artış olduğunu söyleyebilirim. Geçmiş yıllarda insanlar herhangi bir restoranda yemek yediklerinde belki çok ciddi bir beklenti içerisinde değillerdi. Fakat son yıllarda tüketicilerin beklentileri arttı. Yedikleri yemek veya gittikleri restoranla ilgili profesyonel düzeyde olmasa dahi yorum yapabilir ve geri bildirim verebilir noktaya geldiler. Aslında bu durum restoranların hizmet kalitesinin de artmasını sağladı. Beklentinin artması doğal olarak hizmet kalitesini de arttırıyor. Hizmet kalitesinin artması da tüketiciyi dışarıda yemek yemeğe daha çok yönlendiriyor.

Restoran sektörü aktörlerine nasıl bir katkısı oldu tanıtımın dışında sizce?
Restoran sektörü aktörleri için belki de en önemli katkı, yeni nesil medya aracı olan internet ve mobil mecralara kendilerini entegre etmelerine vesile olmak oldu. Oluşturduğumuz platformla birlikte restoran sektörünü internet ve mobil mecralara taşıdık ve bu alanda önemli bir farkındalık oluşturduk. Restoran sektöründeki aktörler gün içerisinde çok yoğun bir tempoda çalışıyorlar. Çok zor bir iş yapıyorlar ve bu yoğunluk içerisinde bazı konulara sıra gelmiyor. Biz bu noktada ciddi bir rol oynayarak üzerlerinden bir yük de alıyoruz aslında. Ayrıca restoranlar dijital mecralar sayesinde geri dönüşleri ölçümleyebiliyorlar. Bu sayede de memnuniyeti ve hizmeti arttırmak için gerekli kararları daha odaklı verebiliyorlar.

Zomato ile birleşmeniz nasıl gerçekleşti?
Zomato 22 ülkede faaliyet gösteriyor ve çok hızlı bir şekilde dünya genelinde büyümesini sürdürüyor. Türkiye pazarı dünya geneline baktığınız zaman restoran sektörünün oldukça gelişmiş olduğu bir pazar aslında. Zomato yöneticileri Türkiye pazarını oldukça önemsiyor. 1 yılı aşkın bir süredir Zomato Türkiye’de faaliyet gösteriyordu. Mekanist olarak Türkiye’de 8 yıldır bu işi yapıyorduk ve faaliyetlerimize global bir şirketin çatısı altında devam etmek bizi oldukça motive ediyordu. Bu noktada Mekanist’in 8 yılda Türkiye çapında oluşturduğu değeri Zomato’nun global gücü ve tecrübesiyle birleştirmek çok anlamlı bir gelişme oldu.

Neler değişecek sadece adınız mı yoksa yeni adımlar olacak mı, takipçileri heyecanlandıracak?
İki hafta önce Mekanist web ve mobil mecraları Zomato’ya yönlendirildi. Mekanist’teki içerikler Zomato’ya büyük ölçüde taşındı. Önümüzdeki dönemlerde her anlamda büyümeye devam ediyor olacağız. Zomato global yönetimi Türkiye pazarındaki büyümeye önem veriyor ve yatırım yapmaya devam ediyor. Kullanıcılara en iyi deneyimi sunmak için ürün ekibimiz, içerik ekibimiz ve iş geliştirme ekiplerimiz büyük bir heyecan ile çalışıyor. Tüm bunların yanında restoranlara da maksimum katkıyı sunacağız. Her ay milyonlarca kişi restoran araması yapıyor ve bu trafiği en efektif şekilde restoranlara yönlendirmeye devam edeceğiz.

Yeme-içme sektörünün bugününü nasıl görüyorsunuz?
Yeme-içme sektörü başta İstanbul olmak üzere Türkiye’nin tüm illerinde kalite çıtasını arttırarak gelişmeye devam ediyor. İstanbul bugün dünya genelinde en çok restorana sahip olan iller arasında yer alıyor. Global birçok marka İstanbul’da şube açıyor bildiğiniz gibi. Bu yatırımlar sektörün gelişimi için oldukça önemli diye düşünüyorum. Her yıl sektörün yarattığı ciro artıyor. Holdingler ve yatırım grupları sektörde satın almalar yapıyor ve büyümeye katkıda bulunuyor. Tüm bu gelişmeler sektörün profesyonelleşmesini de sağlıyor.