Tuz kullanma sanatı

Tuz kullanma sanatı
Tuz kullanma sanatı
Yemeğe tuz ekmek davranış değişikliği gerektiren en kötü alışkanlıklarımızdan. Türkiye'de kişi başı ortalama tuz tüketimi 15 gram. Dünya sağlık örgütü önerisi ise 5 gram.
Haber: MÜGE AKGÜN - muge.akgun@radikal.com.tr / Arşivi

European Journal of Clinical Nutrition bugüne dek yapılmayan bir araştırmaya imza atmış. Çorbalar, bulyonlar, soslar gibi tüm yemek yardımcılarını kapsayan, ürün kategorileri bazında tuz kriterleri koyan bu araştırmanın amacı gıda endüstrisinde tuz kullanımını azaltmak.

Aslında gıda sanayi, büyük şirketler 2000 yılından beri tuz üzerine çalışıyor. Toplum sağlığı ve tabii ki ürünlerini satmak amacıyla hepsinin tuzu azaltma hedefi var. Zaten bilimsel verilerin ışığında tuzun fazla kullanımında sağlığa zararları, hatta ölümcül etkileri toplumun büyük kesimi tarafından biliniyor.

Unilever’in gıda kategorisinin yaptırdığı, Amerika Hollanda ve İngiltere verilerinden yararlanılan araştırmada belirlenen tuz kriterlerine göre ürün yapılırsa tuz alımının ne kadar azaldığına bakılmış. Ürünlerin içindeki tuz miktarı yeni kriterlerle yer değiştirdiğinde tüketicilerin tuz alımında yüzde 20.30 oranında azalma oluyor.

Yani formülasyonda yapılan değişiklikle sorun çözülüyor. Çünkü Batı ülkelerinde, sanayi toplumlarında fazla tuz tüketiminin nedeni işlenmiş ürün.


Geleneksel toplumlarda ise durum daha kompleks. Yemeğe tuz ekmek vazgeçilmez bir alışkanlık. Bu yüzden de bizim gibi tuzu çok seven toplumlarda gıda sanayinin tuzu azaltma çalışmaları tek başına işe yaramıyor. Tüketiciler kolay kolay tuzdan vaz geçmiyor. Aldığı hazır bir üründe alıştığı tuzu bulamazsa kendi ekiyor. Davranış değişikliği gerekiyor. Türkiye’de kişi başı ortalama tuz tüketimi günlük 15 gram. Dünya sağlık örgütü önerisi ise 5 gram.

Bu beş gram tabii ki sadece yaptığımız yemeklere koyacağımız tuz değil. Turşu, şarküteri, tuzlu kuruyemiş, tuzlu balık, lakerda tüm bunlardan aldığımız tuz da bu beş grama dahil olmak zorunda. Kısacası hem sofrada tuzu, hem de çok fazla tuz içeren şarküteri ürünlerini, peyniri ve özellikle de turşu suyu içmeyi unutmamız gerekiyor. Bir diğer yapacağımız şey de eğer kullanacaksak sodyumu azaltılmış potasyumlu tuzları tercih etmek olmalı. Aklımızdan çıkarmayalım günlük istihkakımız sadece beş gram...
---
*Reducing salt in food: M Dötsch-Klerk, W PMM Goossens, GW Meijer & KH van het Hof.