Yürüyüşsüz yürümez!

Yürüyüşsüz yürümez!
Yürüyüşsüz yürümez!
Sporun, hareketin, yürüyüşün beslenme kadar sağlıklı yaşamın olmazsa olmazı olduğunu bilmeyenimiz neredeyse yoktur. Ama kaçış yolları aradığımız, hep yarına ertelediğimiz de bir gerçek. O yüzden de biliyorsanız bile bir kez daha hatırlamakta, hatta okuduktan sonra hemen yürüyüşe çıkmakta yarar var...

Dünya Sağlık Örgütü (WHO)’nün raporlarına göre, hareketsiz yaşam dünya çapında yılda 1.9 milyon kişinin ölümüne neden olmaktadır. Dünya genelindeki meme kanseri, kolon kanseri ve diyabet vakalarının yaklaşık olarak %10-16’sına ve kalp hastalıklarının %22’sine hareketsiz yaşam sebep olmaktadır.

Dünya nüfusunun %60’ının yeterli fiziksel aktivitede bulunmadığı düşünülmekte.

Özellikle orta yaş ve sonrası kabul edilebilir düzeyde fiziksel aktivite ya-pan bireylerde erken ölümlerin ve ciddi hastalıkların önlemesinde aktivitenin iki kat daha etkili olduğu gösterilmiştir. Kalp hastalıklarının önlenmesi için, dördüncü temel risk faktörü olarak, kabul edilen hareketsizliğin ortadan kaldırılmasının yüksek tansiyon, yağ metabolizması bozukluklarının ve sigara içmenin engellenmesiyle eşit yarar sağladığı bilinmektedir.

Düzenli fiziksel aktivite kalp hastalıkları, felç, meme ve kolon kanseri riskini çeşitli mekanizmalarla azaltmaktadır. Genel olarak, fiziksel aktivite glukoz metabolizmasını düzenlemekte, vücut yağ yüzdesini azaltmakta ve kan basıncını düşürmektedir. Bu olumlu etkiler kardiyovasküler hastalık ve şeker hastalığı riskini azaltan en önemli etkenlerdir. Fiziksel aktivite barsak geçiş zamanını azaltarak kolon kanseri riskini de azaltabilmektedir.

Fiziksel aktivitenin hormonal metabolizma üzerinde etkileri sonucu meme kanseri riskini de azalttığı bilinmektedir. Fiziksel aktivitelere katılmak, iskelet-kas sisteminin, sırt ağrılarının, kemik erimesinin iyileştirilmesinde, vücut ağırlığını korumada, depresyon belirtilerini, anksiyete ve stresi azaltmada etkili olmaktadır. Tıbbi yararlarının yanı sıra fiziksel aktivitenin sosyal ilişkileri artırarak şiddet eğilimini azalttığı bildirilmektedir.

Aktif bir yaşam tarzının sağlanması ve en azından orta düzey aerobik zindelik egzersizleri ciddi kalp has¬talıklarına yakalanmayı ya da bu hastalıklardan ölme riskini yarı yarıya azaltmaktadır. Düzenli yürüyüş, koro¬ner kalp hastalıkları vakalarında bir azalma sağlamakta, benzer olarak işe aktif yollarla gitmek, haftada dört saat fiziksel aktivite veya haftada en az 800 kkal boş zaman aktivitesi yapmak azalan hastalık riski ile ilişkili bulunmuştur.

Fiziksel aktivite abdominal şişmanlık riskini azaltmada etkili olduğu gibi, tek başına diyet tedavisine kıyasla uzun dönem ağırlık kaybı için de daha güçlü bir tedavi seçeneğidir.

Yapılan çalışmalar fiziksel aktivite ile diyabet riskinin aktif gruplarda %33-50 oranında azaldığını göstermektedir.

Bilimsel çalışmalar, fiziksel aktivitenin depresyonu azaltabileceğini göstermektedir.

Egzersizin kötü kolesterolü (LDL’yi) düşürücü, iyi kolesterolü (HDL’yi) yükseltici olumlu etkisi vardır.

Egzersizin yüksek kan basıncını düzenleyici rolü bulunduğu bilimsel araştırmalarla kanıtlanmıştır.

Günlük olarak yapılan 20 dakikalık tempolu yürüyüşler, yılda 5 kg’lık bir vücut ağırlığı kaybı sağlamaktadır.

Asansör yerine merdiveleri kullanın. Günde birkaç kez kısa yürüyüşler yapın ve fırsat buldukça yürüyün, Uzun süre hareketsiz kaldığınızda esneme hareketleri yapın.

Günlük tempolu yürüyüşlerin (6 km / 60 dk) enerji dengesinin korunmasında tatmin edici olduğu saptanmıştır. Günlük yürüyüşler birçok kısa seansla başarılabilir.