Radikal-çevrimiçi / Yaşam / Bel, boyun, sırt ağrılarına son (7)
Radikal-çevrimiçi
<  İ N T E R N E T  B A S K I S I  >  26 Kasım 2005 
 Kodunuz: Şifreniz: (Üye olmak istiyorum) 

 Bugünkü Radikal
 Ana Sayfa
 Yazarlar
 Yaşam
 Türkiye
 Politika
 Yorum
 Dış Haberler
 Ekonomi
 Spor
 Kültür/Sanat
 Haber Listesi
 Sanal Alem
 Radikal2
 Cumartesi
 Kitap

En aktif üyeler

Günün Sözü
Kahraman, çevresine ölüm yaymaz, ama ölüme meydan okur.
Aristo
Tarihte Bugün
Takvimler 26 kasım tarihini gösterdiği zaman...

1929 yılında,
Türkiye ile Sovyetler Birliği arasında Geçici Ticaret Antlaşması imzalandı.
1973 yılında,
Arap Birliği Cezayir'de toplandı. 2 gün süren toplantıda FKÖ 'Filistin Halkının tek meşru temsilcisi' olarak tanındı. Ürdün bu karara katılmadı.

Haberi YazdırYazdır Haberi YollaYolla | Arşive Ekle Yaşam 

Bel, boyun, sırt ağrılarına son (7)

Bel, boyun, sırt ağrılarına son (7)
Sırt ağrılarını hareketsiz hayata bağlayıp geçmeyin. Sırt ağrıları, iskelet-kas sorunlarının yanı sıra kanser ve kalp damar hastalığı nedeniyle de oluşabilir. İç organlardaki sorunlar, sırt ağrısı yoluyla alarm verir

26/11/2005 (76557 kişi okudu)

HATİCE YAŞAR (Arşivi)

Sırt ağrıları iskelet sisteminden kaynaklanabileceği gibi kanser, kalp-damar gibi hastalıkların belirtisi de olabilir. Fibromiyalji, akut kas spazmı gibi kas kökenli sorunlar da önemli sırt ağrısı nedenlerinden. International Hospital'den Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı Demet Parlar sırt ağrılarıyla ilgili soruları yanıtladı.
Sırt omurlarından kaynaklanan ağrılar ne sıklıkta görülür?
Ani başlayan şiddetli sırt ağrısı omurlardaki kırıklara bağlı olabilir. Kırıklar siddetli bir darbe, kaza sonucu olabildiği gibi osteoporoz hastalarında bazen öne eğilme gibi hafif bir zorlanma ile de olabilir. Gene bazı kanserlerde ilk bulgu omurlardaki çökmeye bağlı şiddetli sırt ağrısı şeklinde görülebilir. Omurlarda kireçlenme, nadir de olsa sırt fıtığı, tüberküloz ve malta humması (brusella) gibi bazı enfeksiyonlar, zona da sırt ağrısı nedenleridir.
Sırt fıtığı kimlerde görülür?
Sırt fıtıkları tüm omurgadaki fıtıkların yüzde 2-3'ünü oluşturur. Nadir görülmesinin nedeni bölgede omurga hareketlerinin boyna ve bele göre daha sınırlı, mekanik yüklenmelerin daha az olması. Erkeklerde ve sırt omurlarının en hareketli olduğu sırtın alt yarısında daha sıktır. Tedavisi boyun ve bel fıtıklarında olduğu gibidir.
Kötü duruş sırt ağrıtır mı?
Kifoz (kamburluk), skolyoz gibi yapısal duruş bozukluklarıyla birlikte sırt ağrısı sıklıkla görülür. Sağlıklı bir insanda omurganın arkadan görünümü düz bir çizgi şeklindedir. Ancak skolyoz hastalığında omurganın sağa veya sola eğrilmesi sonucu omurga helozon gibi kıvrık ya da yatık görülür. Bu ciddi bir ortopedik sorundur. Gelişme dönemindeki çocuklarda görülen skolyozda sırt ağrısına yüzde 40 oranında rastlanır. Yanlış duruş alışkanlıkları ise doğrudan sırt ağrısı nedeni olmasa bile önemli bir risk faktörü. Duruş bozukluğu olan hastalarımdan sıkça 'bu yaştan sonra duruşum düzelir mi?' sorusunu duyarım. Eğer yapısal bozukluk yoksa karın, sırt ve bacak kaslarını güçlendiren, omuz kuşağı kaslarını ve bacak kaslarını esneten egzersizlerle elbette her yaşta duruş düzeltilebilir. Yeter ki isteyin.
Sırt ağrılarına karşı evde uygulanabilecek tedavi var mı?
Erken dönemlerde istirahat ve buz, 2-3 gün sonra sıcak uygulama yapılabilir. İstirahatle azalmayan ağrılarda mutlaka doktora başvurmak gerekir.
Kas-iskelet sistemi kökenli rahatsızlıklardan nasıl korunuruz?
Boyun-bel ağrılarında önerdiğimiz yöntemler sırt ağrıları için de geçerli. Kısaca hatırlatırsak kulak-omuz-kalça ve ayak bileğinin aynı eksende olduğu düzgün duruşu unutmamak, düzenli spor yapmak, yoga ve meditasyon gibi stresle başa çıkma yöntemlerini uygulamak, günlük yaşamda vücudumuza özen göstermek diyebilirim.


Kireçlenme gözü etkiler
Kireçlenme ve yumuşak doku zedelenmesi de boynu ağrıtır. Omurgayı oluşturan kemik, kas, bağ gibi yapıların yozlaşması, boyun, baş ve kola yayılan ağrı, tutukluluk, kolda güçsüzlük, hissizlik, yanma, ellerde karıncalanma, uyuşma, baş dönmesi, kulak çınlaması ve bulanık görme gibi şikâyetlere neden olabilir. Boyun kireçlenmesine bağlı olarak oluşan ağrılar, boyun korsesi tedavisi, fizik tedavi, egzersiz, enjeksiyon yöntemleriyle tedavi edilir.
Boyun bölgesindeki yumuşak dokuların zorlanması (Servikal Strain) ise duruş bozukluğu ve travma sonucu gelişir. Boyunda tutukluk ve lokal ağrıyla kendini gösterir. Masa başı çalışmanın yanı sıra boynu uzun süre aynı pozisyonda tutmak, örneğin telefonu baş ve boyun arasına sıkıştırıp konuşmak, yatarak TV izlemek, kötü yastık ve yatakta yatmak buna neden olabilir. Kaslarda kasılma gelişeceğinden boyundaki normal olan eğrilik azalır ve böylece boyun hareketleri ağrılı ve kısıtlı olur. Radyolojik tetkiklerse genellikle normal çıkar. Tedavide ilaç, fizik tedavi ve egzersiz yöntemleri kullanılır.



Kulunç hassas insanda olur
İstanbul Tıp Fakültesi Algoloji Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Serdar Erdine, sırtta görülen ve halk arasında 'kulunç' diye bilinen sırt ağrılarının içine fazla kapanık, sürekli düşünen ve aşırı hassas insanlarda görüldüğünü söyledi:
"İçine çok kapanık, dertlerini biriktiren insanlarda vücut isyan eder ve kendini kasar. Bu aşırı ve uzun süreli kasmaların sonucunda vücutta 'kulunç' dediğimiz yapılar oluşur. Kulunçlar, uygun egzersiz, masaj ve tedavilerle geçer. Sırt ağrılarında asıl dikkat edilmesi gerekenlerden biri de bu ağrıların değişik hastalıkların habercisi olmalarıdır. Örneğin kanser, kalp sorunları, akciğer hastalıklarının habercisidir sırt ağrıları. İçerden kaynaklanan hastalıkların alarmı şeklinde sırt ağrıları görülebilir. Pankreas kanseri sırta vurur. Kürek kemiğinin arkasında görülür belirtisi. Sırt ağrısı kulunç diye geçiştirilmemeli ve nedenine mutlaka bakılmalı. Çünkü bulguları farklı farklıdır."
Geçmeyen kulunçların tedavisinde ise lokal anestezik enjeksiyonlar yapılabildiğini belirten Prof. Dr Erdine, kimi durumlarda soğuk sprey de uygulanabileceğini ve sırt ağrılarının genellikle cerrahi müdahaleye girişilmeden çözülebildiğini belirtti. Şehirleşme ve çalışma hayatının zorlaşmasıyla sırt ağrılarına daha çok rastlanacağını vurgulayan Erdine, "Hastalıkların çoğu eğitimsizlikten kaynaklanır. Vücudu nasıl kullanmamız gerektiğini öğrenmemiz gerekir" dedi.



Masanızı egzersiz salonu gibi kullanın!
Vücut hareketsiz kaldığında kaslar gücünü yitirir. Kişi spor yaparken çok zorlanmaya başlar. Sırtını dik tutamaz, poşet taşırken bile boyun, sırt ve kollarında ağrı hisseder.
Eğer masa başı bir işte çalışıyorsanız gün içinde birkaç dakikanızı ayırarak egzersiz yapabilirsiniz. Bu hareketleri 5-10 kez tekrarlayabilirsiniz.

Her gün 5 dakika ayırın
1) 'Sağlıklı duruş' pozisyonunu alın ve başınızı omuzunuza paralel biçimde önce sağa eğin. Boyun kaslarınızın gerildiğini hissedeceksiniz. 5 saniye bekledikten sonra başınızı kaldırın.
1-2 saniye bekledikten sonra aynı hareketi bu kez sol taraf için uygulayın. Ancak zorlamamaya dikkat edin.
2) Başınızı öne eğin ve 5 saniye boyunca böylece durun.
3) Avuç içinizle alnınızı tutarak başınızı öne doğru itmeye çalışın. Kaslarınızın esnediğini hissedin.
4) Omuzlarınızı öne ve arkaya doğru hareket ettirin. Bu hareket özellikle sırt kaslarınızı çalıştırır.
5) Omuzlarınızı kulaklarınıza doğru çekin. Bu sırada sırt ve boyun kaslarınızın çalıştığını hissedeceksiniz.
6) Elleriniz birleşik durumda kollarınızı öne doğru uzatın ve gerin.
7) Elleriniz birleşik durumda kollarınızı yukarı doğru esnetin. Belinizi fazla zorlamadan geriye doğru yapabileceğiniz kadar esnetebilirsiniz.
8) Ellerinizi kenetleyip kollarınızı ayaklarınıza doğru esnetin.
Yorucu olmayan, hem sırt hem de bel ve boyun kaslarını güçlendiren egzersizler omurganın da dikleşmesini sağlar. Özellikle omurgayı, kasları ilgilendiren ağrılarda en ideal spor yüzme. Sizi zorlamayacak yüzme stillerini deneyerek, tüm kas demetlerinizi çalıştırabilirsiniz. Yüzmeyle, sırt, bel ve boynu zorlayan fazla kilolardan da kurtulmak mümkündür. Egzersizlerin ise işe yaraması için ısınma hareketleri yapılması, zorlayıcı olan hareketlerden kaçınılması gerekiyor. Bir egzersiz programına başlamadan önce, basit hareketleri tercih edin. Egzersizlerde vücut sıvı kaybeder. Su ihtiyacınızı unutmayın. Giysilerinizin egzersiz yapmaya uygun olmasına dikkat edin. Egzersiz öncesi ani hareketlerden kaçının. Aç karnına ya da yemekten 3-4 saat sonra egzersiz yapın.

- BİTTİ -


Şu ana kadar değerlendirmeye katılan 7 üyemizin puan ortalamasını yanda görebilirsiniz. Puan verme işleminden yalnızca üyelerimiz faydalanabilir.
puan
10
Yaşam sayfasındaki diğer haberler
ÖZLÜ SÖZ #169
"Anne olmak istiyorum. Partner lazım. Evlilik şart değil."
Rumuz: Aşkın Nur Yengi

Haber Arama
Site içinde aradığınız habere ait anahtar kelimeleri aşağıya yazıp 'Ara' düğmesine basınız.

Künye | Reklam Tarifesi | İletişim Sayfası | Eski Sayılar | Sıkça Sorulan Sorular | Kampanya Sözleşmesi | XML özetleri

© Radikal internet baskısında yer alan tüm metin, resim ve benzeri içeriğin hakları Doğan Gazetecilik A.Ş.'ye aittir. Hiçbir şekilde basılı ya da elektronik bir ortamda (CD, Internet vs.) kaynak gösterilse bile izin alınmadan kullanılamaz.