Radikal-çevrimiçi / Yaşam / Belinizi yüzerek koruyun
Radikal-çevrimiçi
<  İ N T E R N E T  B A S K I S I  >  6 Kasım 2001 
 Kodunuz: Şifreniz: (Üye olmak istiyorum) 

 Bugünkü Radikal
 Ana Sayfa
 Sıcak Haber
 Yazarlar
 Yaşam
 Türkiye
 Politika
 Yorum
 Dış Haberler
 Ekonomi
 Spor
 Kültür/Sanat
 Haber Listesi
 Sanal Alem
 Radikal2
 Cumartesi
 Kitap

En aktif üyeler

Günün Sözü
Kinimiz büyüdükçe, kin beslediğimiz kimseden daha küçülürüz.
La Rochefoucauld
Tarihte Bugün
Takvimler 06 kasım tarihini gösterdiği zaman...

1927 yılında,
Bünyan Mensucat Fabrikası işletmeye açıldı.
1936 yılında,
İzmit'te Birinci Kağıt ve Karton Fabrikası açıldı.

Haberi YazdırYazdır Haberi YollaYolla | Arşive Ekle Yaşam 

Belinizi yüzerek koruyun

Belinizi yüzerek koruyun
Yüzme sporunun bel fıtığı üzerinde hem önleyici hem de iyileştirici etkisi var. Karın ve sırt kaslarını kuvvetlendiren bu spor düzenli yapıldığında bel fıtığı tedavisinde mucizeler yaratıyor

06/11/2001 (2548 kişi okudu)

Ferhan Kaya POROY (Arşivi)

Bel fıtığının önlenmesinde küçük yaşta yapılacak egzersizlerin ve düzenli beslenmenin rolü büyük. Dr. Eser Alptekin'e sağlıklı bir bel için çocukluktan hatta bebeklikten itibaren alınması gereken önlemleri sorduk?
Çocukluktan itibaren kemik yapısının gelişmesiyle ilgili beslenmenin, güneş ve egzersizin etkisi büyüktür. Kalsiyum ve demir
ağırlıklı iyi bir beslenme kemik yapısının gelişmesi için çok önemlidir. Ayrıca güneşin de kemiklere olumlu etkisi vardır. Özellikle yaz aylarında çocukların hatta bebeklerin vücudunun güneş alması kemik yapının gelişmesi üzerinde olumlu etki yaratır. Bu nedenle çocuklarda güneşi tamamen bloke eden güneş kremleri kullanılmamalıdır. Küçük yaştan itibaren yapılan egzersizlerle kuvvetlendirilen bel ve karın kasları da bel fıtığının önlenmesinde önemli rol oynar. Kuvvetlenen karın ve bel kasları belin yükünü azaltır, vücudun taşınmasını sadece iskelet sistemine bırakmaz. Çocuğun hareketli olması işte bu açıdan çok önemlidir.
Hangi sporlar bel fıtığını önler?
Karın ve bel kaslarını güçlendiren sporlar bel fıtığının önlenmesinde ve tedavisinde etkilidir. Çünkü vücudun yükünü bel ve boyundaki omurlar taşır. Bu kasların güçlü olması omurlara binen yükü azaltır. Sporların kişinin fiziki yapısına ve kondisyonuna göre yapılması gerekir. Hiç spor yapmamış bir insanın birdenbire hızlı bir tempo ile yüzmeye, yürümeye veya koşmaya başlaması vücudun başka yerlerine zarar verebilir. Bel fıtığının hem önlenmesi hem de tedavisi için en yararlı spor yüzmedir.
Özellikle serbest stil ve sırt üstü yüzme kasları ahenkli bir şekilde çalıştıracağı için faydalıdır. Yüzme hem sırt hem de karın kaslarının kuvvetlenmesini sağlar. 40 yaşın üzerindeki kişilere ise ağırlıklı olarak yürüyüşü öneriyoruz. Ağırlık kaldırma ve sert hareketler gerektiren sporların yapılması özellikle bel fıtığı olan hastalar için çok sakıncalıdır. Aynı şekilde vücudu eğerek bisiklete binmek de sakınca yaratır.
Stres bel fıtığına etkili mi?
Bana göre stres bütün hastalıkların en önemli nedenlerinden biri. Stresle birlikte salgılanan hormonlar kalpten bağırsaklara kadar vücudun her yerinde olumsuz etki yaratır. Aynı şekilde sinir sistemi üzerinde etki yaratacağından bel fıtığını da olumsuz yönte etkiler.
Birçok kişi zamanının büyük bölümünü işyerinde geçiriyor, bu süre içinde sağlıklı bir bel için yapılacak şeyler nelerdir?
En önemli şey düzgün bir pozisyonda oturmaktır. Özellikle uzun süreli oturuşlarda belin destekli şekilde olması gerekir. Bel desteksizken omurlara binen yük maksimuma çıkar. İnsan oturduğu anda bele binen yük iki mislinden fazla artar. 70 kiloluk bir insanda yatarken bele 20 kilo yük biner. Ayaktayken bu yük 120, otururken 140 kilograma kadar çıkar. Oturuş pozisyonu çok önemlidir. Eğik oturmak belki kısa vadede sorunsuz ve rahat gibi gözükebilir ama zaman içinde omurlardaki statik dengeleri bozarak büyük sorunlar ortaya çıkar.
Sert yatak bel fıtığını önler mi? Örneğin belinden sorunu olanlara tahtada ya da yerde yatmaları öneriliyor, bu doğru mu?
Bu eski bir uygulamaydı. Zaman içerisinde yapılan araştırmalarla tahtada yatmanın bir fayda sağlamadığı ortaya çıktı. Biz ekonomik durumu iyi olmayan hastalara normal pamuk veya yün bir yatak altına da sunta veya tahta koymalarını öneriyoruz. Ekonomik durumu daha iyi olanlara ise ortopedik yaylı yatakları öneriyoruz. Sadece bel problemi yaşayanların değil sağlıklı bir belle ağrısız yaşamak isteyenler için de bu tip yatakları öneriyoruz. Ancak bu durum çocuklar için geçerli değil. Çocuk yaşta aşırı sert yataklara yatmaya gerek yoktur.
Halk arasında 'Bebeklerin oturtulmaması gerektiği, bunun bel fıtığına neden olabileceği' doğrultusunda bir inanış var. Sizce bu doğru mu?
Bebeklerde omurga kıkırdak halindedir ve sert bir bel yapısı mevcut değildir. Bu nedenle çok zayıf olan bu omurlara binen yük zarar verebilir. Bebeklerin oturma pozisyonu önemlidir. Özellikle ilk 6 ay içinde bebeğin yatar pozisyonda durmasında fayda vardır.
Ağır kaldırmak bel fıtığına neden olur mu?
Bel fıtığı tedavisi gören bir kişinin 1 kilo bile kaldırmaması, hatta eğilmemesi gerekiyor. Ancak çömelerek yerden bir şey alması öneriliyor. Bel fıtığı olmayan bir kişinin de çok ağır bir yükü tek yönlü olarak kaldırması halinde bel fıtığı oluşabilir. Taşınacak yüklerin mutlaka dengeli olarak kaldırılması gerekir.
Erkekler bel fıtığı söz konusu olduğunda 'Erkekliğim kaybolur' korkusunu yaşıyor. Bu nedenle de hemen ameliyat olmak istiyorlar, bel fıtığının böyle bir etkisi var mı?
30 yıldır bu tip hastaları tedavi ediyorum. Daha bel fıtığından erkekliği kaybolan hasta görmedim.
Kadınlar da felç korkusunu taşıyor.
Felç riski çok ileri aşamalarda belki oluşabilir ama rehabilitasyon tedavisi sonrasında böyle bir durumun ortaya çıkması mümkün değildir.
Tedavi sonrası kişinin yapmaması gereken hayat boyu yasak olan şeyler var mı?
20 ya da 25 seans süren rehabilitasyon tedavisi sonrasında hastanın 1 ay boyunca beli ve boynuyla ilgili hareketlere çok dikkat etmesi gerekiyor. 4-5 ay sonra hasta normal hayatına dönebilir. Kişinin tedavinin hemen ardından ağır sporlar yapmaması da şarttır. Örneğin tenis sporunu tavsiye etmiyoruz.
Halk arasında sıkça uygulanan bir yöntem var. Beli ağrıyan kişi sırtına bir başkasını çıkarıp üzerinde gezdiriyor ve rahatladığını söylüyor. Sizce bu doğru mu?
Evet halk arasında bu durum 'sırtımı çiğne' şeklinde tarif ediliyor. Kesinlikle zararlı bir uygulamadır diyebilirim. Ağrının nedenini belirlemeden böyle bir şey yapmak çok tehlikeli. Biri sırta çıktığı zaman o bölgede kanlanma oluyor ve ağrı azalıyor ama alttaki olay aynen duruyor. Hatta bazı durumlarda yanlış bası sonucu durum daha da kötüye gidebiliyor.
Bele kuşak takmak faydalı mı?
Bana göre doğru değil. Çünkü insan vücudu ekstra şeylerden hoşlanmaz, normal ve standart bir yaşam ister. Bel de vücudun tümü gibi kendini hava şartlarına göre ayarlar. Bel için çok soğuk kadar çok sıcak da zararlıdır. Kuşak zaman içerisinde bel ve karın kaslarının zayıflamasına neden olur. Bu durum bel fıtığı olanlar için de, olmayanlar için de geçerlidir. Biz bel fıtığı olan kişiye belirli bir süre kuşak veya korse öneriyoruz. Ama bu tamamen belin hareketlerini kısıtlamak, kişiye beliyle ilgili bir sorunu olduğunu hatırlatmak ve hareketini asgariye indirmek için yapılıyor. Daha sonraki dönemde yani tedavi sonucunda kas gücünü yerine koyduğumuz zaman korseyi çıkarmasını öneriyoruz..
<ı>YARIN: İşini sevmeyen fıtık oluyor
***

Bel koruma yöntemleri-3
Araba kullanırken...

  • Arabanızın ön koltuğunu direksiyona doğru yaklaştırınız. Böylelikle dizleriniz kalçalarınızdan biraz daha yukarıda duracaktır.
  • Dik oturunuz ve bel çukurunu bir bel minderi ile destekleyiniz
  • Arabada uzun süre oturmayınız. Her saat başı arabadan ininiz ve araba etrafından birkaç kez yürüyünüz.
    Ayakta durma ve yürüme
  • Uzun süre aynı pozisyonda ayakta durmayınız
  • Ayakta dururken bir ayağınızı küçük bir basamağa yerleştiriniz
  • Ayakta durma sırasında iki bacağa eşit yük vermeye ve dik tutmaya çalışınız
  • Çene ve omuzlar geride, karın içe çekili popo kasları sıkılı, dizler düz ayaklara eşit yük dağılımı
  • Düşme ve sendelemeyi önlemek için yürüdüğünüz yüzeylere dikkat etmelisiniz
  • Uzun yürüyüşler için özel yürüyüş ayakkabısı giyilmeli.
    <ı>YARIN: Doğru yatma pozisyonu

    Sırt hareketleri

  • Dinlenme durumu. Göğüs kafesini şişirerek derin bir nefes alın. Karnı içine çekerek havayı geri verin
  • Karın adalelerini kasın, gevşetin
  • Yere uzanın, karın ve kalça adalelerini aynı zamanda kasın
  • Her iki dizi göğse doğru çekin
  • Bir dizi göğse doğru çekin. Diğer bacağı düz bir biçimde kaldırın ve yavaşça indirin. Bu durumda karın içerde tutulmalıdır.
  • Karın altına yastık yerleştirin. Kalça adalelerini kasın gevşetin
  • Boylu boyunca yere uzanın. Parmaklarınızı başınızın arkasına kenetleyin. Baş ve göğsünüzü düz tutarak bacaklarınızı yükseltin. Dizler kırılmamalı.

  • Şu ana kadar değerlendirmeye katılan 79 üyemizin puan ortalamasını yanda görebilirsiniz. Puan verme işleminden yalnızca üyelerimiz faydalanabilir.
    puan
    8
    Yaşam sayfasındaki diğer haberler

     Sıcak Haber

  • 18:15:00 - Varyag'a ilk kurban
  • ÖZLÜ SÖZ #185
    "Şiir dünyasına öylesine saygı duyuyorum ki, kendi şiirlerimle katkıda bulunamadığım bu dünyaya, böyle bir kitapla katkıda bulunmaktan kendimi alamadım."
    Ünlü şairlerin şiirlerini kitap haline getiren, bunu yaparken kitabın yazarı olarak kendi adını koymakta sakınca görmeyen ve şairlere de telif ödemeyen eski Yargıtay Başsavcısı Vural Savaş'ı katkısından ötürü tebrik ediyoruz.

    Haber Arama
    Site içinde aradığınız habere ait anahtar kelimeleri aşağıya yazıp 'Ara' düğmesine basınız.

    Künye | Reklam Tarifesi | İletişim Sayfası | Eski Sayılar | Sıkça Sorulan Sorular | Kampanya Sözleşmesi | XML özetleri

    © Radikal internet baskısında yer alan tüm metin, resim ve benzeri içeriğin hakları Doğan Gazetecilik A.Ş.'ye aittir. Hiçbir şekilde basılı ya da elektronik bir ortamda (CD, Internet vs.) kaynak gösterilse bile izin alınmadan kullanılamaz.