Alternatifte iş var

Alternatifte iş var
Alternatifte iş var
Alternatif tiyatrolar iyi işler çıkarıyor. Tiyatro Nienor'un 'Çok Yaşa Andy Warhol'u ya da Gnlv'in '04:34'ü gibi.
Haber: Zeynep Aksoy / Arşivi

AltFest, İstanbul ’un alternatif tiyatrolarının ve mekânlarının düzenlediği ilk festivaldi. Bir hafta boyunca, zaten bir süre önce oluşmuş, bir araya gelmiş ve hayata geçirilmiş bir ‘alternatif’ tiyatro mekân ve fikir kafası kapsamında oyunlar sahnelendi.
Bunlardan iki tanesini izledim. Tiyatro Nienor’un ‘Çok Yaşa Andy Warhol’u Andy Warhol’un hayat felsefesini sahneye taşıyan bir … Warhol’un doğum gününde düzenlenmiş sahnede masanın arkasında, seyirci arasından seçilmiş gibi görünen katılımcılar ve bir tür uşak rolündeki şahsiyet aslında sahnedeki diğer her renkli şey gibi (çerçeveler, Warhol’un bisikletindeki balonlar) yanıltıcı dekor, bu bir tek kişilik oyun. Ve Andy Warhol’un bu uzun monoloğunu kendine mal etmiş Ebru Sağay, iyi bir oyunculuk çıkarıyor. Genç tiyatrolar bu renkli kişiliklerin tuzağına sık düşer, böyle bir oyuna ihtiyacımız var mıydı, hayır. Ama kendi içinde, iyi bir oyuncudan uzun bir monolog sevenler için, izlenebilir bir iş.
Gnlv’in ‘04:34’ü uzun zamandır izlediğim, Türkçede en iyi yazılmış (yazan Turgay Doğan) metinlerden. Dizi oyuncusu bir kızla sevgilisinin, bir gecede yaşadıkları üzerinden magazin kültürü, ünlü olmak, şov dünyası, şehir, yalnızlık ve kriminal davranışlar üzerine çok şey söyleyen, çok da şiirsel bir metin. (Oyuncular İnci Nur Daşdemir ve Kayhan Binnetoğlu). Tasarımında pleksiglas hissi veren şeffaflıkların tül perde olduklarını görmek ve o tül perdeye yansıyan çekim görüntüler yönetmenin başarılı tercihleri. Keza sondaki rüzgâr fanının seyirciyi ürpertip saçını uçurması da. Fakat büyük bir kısmı bir kulüpte geçen oyunun, kulüp dışı zamanlarda bile sürekli yüksek bir müzikte seyretmesi, dolayısıyla oyuncuların hep yüksek sesle konuşmaları, müziğin kısıldığı anlarda bile bundan kendilerini kurtaramamaları, bir reji zafiyetine işaret ediyor. (Yönetmen de Turgay Doğan). ‘04:34’, daha sakin ve metne farklı bakan bir gözle yönetilseymiş, daha doğrusu yazarı dışında başka birisi yönetseymiş, oyuncular, seyirciler ve metin bir nefes alıp kendilerini daha iyi bulurmuş galiba. Ama potansiyel çok yüksek.
Altfest, İstanbul’da neredeyse yeraltında çalışan ve iyi işler çıkarmaya çalışan bir tiyatro damarının olduğunun en sağlam kanıtıydı. Sezonda çeşitli mekânlarda izleyeceğiz burada karşımıza çıkanları sanırım.


    ETİKETLER:

    İstanbul

    ,

    Magazin

    ,

    hayat

    ,

    Oyun

    ,

    Ünlü

    ,

    dizi

    ,

    bakan

    ,

    ,

    genç

    ,

    Kulüp

    ,

    perde