AVM'lere kimlik testi

AVM'lere kimlik testi
AVM'lere kimlik testi
Yeni yaşam biçimi AVM'ler. Alışveriş yapmak, yiyip içmek, film izlemek ya da kitap almak, bazen sadece avArelik etmek için AVM'lere gidiyoruz. (Kimi zaman istemeye istemeye gitmek zorunda kalıyoruz.) Bir iki AVM'si olan kentlerde herkes aynı 'food court'da buluşuyor olabilir ama 117 AVM'si olan İstanbul'da durum başka. AVM'ler bulundukları semtlere ve içindeki mağazalara, lokantalara gÖre farklı kesimleri kendine çekiyor. Zenginler ve sosyete İstinyePark'tan, Zorlu'dan çıkmazken, orta sınıflar Metrocity'i, turistler Cevahir'i seviyor. Kentimizin belli başlı AVM'lerini gezip, insan manzaralarını seyrettik.

İlkler ve benzerler: Galleria, Akmerkez, Trump


Dünyada ilk modern kapalı alışveriş merkezi 1950’de ABD’de açılmış. Türkiye ’de ise AVM tarihi 1 Ekim 1988’de İstanbul ’da Ataköy Galleria’nın açılmasıyla başlıyor. Bugün Türkiye genelinde farklı ölçeklerde ve farklı gelir gruplarına hitap eden 333, İstanbul’da 114 AVM olduğunu söylüyor istatistikler. İstanbul dünyada en çok AVM açılan kent sıralamasında beşinci.
Galleria, tekliğini koruduğu yıllar boyunca tüm İstanbulluların buluşma noktası oldu. Yalın mimarisi sayesinde labirentlerinde kaybolma, yolunu bulamama sorunu hiç olmadı. Mağazalar da hem üst hem orta sınıf tüketiciye yönelik seçilmişti. 2011’de yenilenerek son dönemin modası yeme-içme alanlarıyla yarı açık hale dönüştürüldü.
Galleria’dan beş yıl sonra 18 Aralık 1993’te Akmerkez Alışveriş Merkezi, Avrupa yakasının bir diğer ucunda açıldı. Levent-Etiler-Ulus üçgenine uygun daha lüks markaların toplandığı üst gelir grubuna hitap eden bir yer olarak ünlendi. Ancak her zaman orta sınıfın ulaşabildiği yerli yabancı görece ucuz markalara da yer verildi. O dönemde mağazalar hedef kitlelerine göre ‘aşağıdakiler- yukarıdakiler’ mantığıyla ayrılmadan yan yana sıralanabiliyordu. Akmerkez bugün

de öyledir; yiyecek içecek katı da hem makul fiyatlı hem de gösterişten uzaktır.


2012’de kentin merkezinde Mecidiyeköy’de açılan Trump AVM için hem mimari mantığı hem de anlayışyla Galleria ve Akmerkez’le ortak özelliklere sahip olduğunu söyleyebiliriz. İçinde kaybolmazsınız. İnsanı yabancılaştıran sınıf farklılıklarının insanın gözünün içine sokulmadığı orta gelir grubuna hitap eden bir AVM. Hem mağazalar hem de yeme-içme mekânları bu anlayışa uyuyor. 9000 metrekare çocuk katı içindeki çocuklara özel sanat atölyeleri, tiyatroları, kitapçısı ve özel restoranlarıyla Trump aynı zamanda çocuklu aileler için bir cennet. MÜGE AKGÜN

Sosyete semtinde orta sınıf AVM:Nişantaşı City’s


City’s hiç öyle tahmin ettiğiniz gibi ‘Nişantaşı sosyetesi’nin’ mekânı değil, gayet beyaz yakalı, orta sınıf bir yer. Başlangıçta öyle bir hedef vardı, ama olmadı. Zira Nişantaşı gibi zaten her metrekaresi sokak hizasından ulaşılabilen lüks mağazalarla dolu bir semtte kapalı bir AVM’nin cazibesi az oldu. City’s’deki lüks markaların mağazaları kapandı, yerlerine daha makul olanlar açıldı. Beklenen kalabalık üst katı ‘mahalle’ye çevirince geldi. ‘Mahalle’ adlı bu yeme-içme katı City’s’in kurtuluşu oldu. Şimdi Nişantaşı’nda film seyretmek, bir şeyler atıştırmak için en ideal noktalardan biri City’s. Hafta sonları geç saatlere kadar Mahalle’de iğne atsan yere düşmüyor. ERKAN AKTUĞ

Turist cenneti: Cevahir


Bana yeryüzündeki cehennem neresidir diye sorarsanız Sartre gibi başkalarıdır demem, Pazar öğleden sonra Cevahir AVM’nin yemek katıdır derim. Gürültü, uzun kuyruklar ve tabii ki hafta sonunun vazgeçilmezi olan koşturan çocuklar. Haksızlık yapmayalım durum hafta içi böyle değil. Ama Cevahir’in İstanbul’un işlek mekânlarından olduğu gerçek. Mecidiyeköy’deki Cevahir’de en lüksünden en düşük fiyatlısına her kesimden insanın alışveriş yapabileceği markalar var. Giderek Arap ziyaretçilerin gözdesi haline gelen Cevahir, Sultanahmet’ten farksız bir turist cenneti. Bu durum kapının önünde bekleyen taksiler tarafından da fark edilmiş olacak ki burada Türkiyelilerin taksi bulması kolay değil! ECE ÇELİK

Aile AVM’si: Forum İstanbul


Forum İstanbul için ferah mimarisiyle Bayrampaşa ve civarında oturanların favori AVM’si diyebiliriz. Yanında bulunan ve ucuz mobilya devi IKEA ile dev spor malzemeleri marketi Decathlon da bu AVM’nin daha çok tercih edilmesi için önemli bir etken. Bir bayram günü gittiğim Bayrampaşa Forum çocuklara yönelik etkinliklerle doluydu. Bayram zamanı dışında da etkinliği bol olan Bayrampaşa Forum’u aile AVM’si olarak tanımlasak yanılmış olmayız. ECE ÇELİK

Eskiden çayırlıktı: Meydan AVM


Annem, biz ilkokuldayken çıkışımıza gelip ablamla bizi alır, okulun yakınındaki çayırlara götürürdü. Annem bir gün bizimle voleybol oynarken alyansını düşürdü. Geç saate kadar yüzüğü aradık bulamadık. Her gün okul çıkışında çayıra gidiyor, yüzüğü arıyorduk. Ama bulamadık. Yer yarılmıştı da içine girmişti. Sonra gerçekten yer yarıldı. Dozerler gelip çayırı altüst etti. Voleybol oynadığımız çayıra kocaman binalar dikildi. Çekmeköy ormanlarını tıraşlayan zenginler alışveriş yapmaya geldi. Bizim mahallenin lise terkleri onlara peynir tarttı, pembe elbisenin 36 bedenini getirdi, kanepenin teslimat adresini not aldı, tuvaletleri temizledikten sonra adını ve temizleme saatini yazdı. Selma. 16.30. Mualla teyzeler IKEA’nın köfteleriyle gün yaptı. Cebinde parası olmayanlar öyle gezmeye geldi... Yeğenim doğdu, çayırda voleybol oynayamadık. Annemin yüzüğünü de hâlâ bulamadık. ELİF TÜRKÖLMEZ

Lüks konusunda her şey düşünülmüş: Zorlu


Şehrin en havalı, en pahalı, en yeni ve en manzaralı rezidansı Zorlu Center, en iddialı konser mekânı ve tabii ki en iddialı AVM’sini de barındırıyor. Herkese göre bir seçenek sunduğu söylense de daha çok durumunuzu yüzünüze vuran zengin arkadaş gibi. Metroyla ulaşıp bahçede gezinebilirsiniz ama fiyatlara dikkat eden biriyseniz basık tavanlı bodrum katlarında yemek yiyip, o katlardaki görece ucuz mağazalardan alışveriş yapabilirsiniz. Güneş ışığına ulaşmak için dünyanın en ünlü markalarından giyinmeye, uluslararası zincir lokantalarda yemek yemeğe aday olmanız gerek. Jamie’nin lokantası da orada Prada da… BURAK KURU

Muhafazakârlara Miami mimarisi:Historia


Mimar Sinan’ın eserleriyle bezeli bir bölgeye etrafı palmiyelerle dolu bu AVM’yi dikmek ancak Miami’den onu alıp getirmekle mümkün olurdu. Dışarıdan tarihi göründüğünü sanan bu AVM’ye girince daha ‘bizden’ manzaralarla karşılaşıyorsunuz. Bölge insanının geldiği, sineması, yemek katı, mağazalarıyla ortalama refah seviyemize hitap eden dükkânlar bütünü… Son dönemde bolca Arap turist ve Suriyeli’ye de ev sahipliği yapıyor. Arapça etkisi Historia’ya yeni bir dil eklemiş durumda. BURAK KURU

Doğu/Batı Yakası: Kanyon - Metrocity


Alışveriş merkezleri üzerinden sosyolojik analiz yapacaksak Levent’teki Kanyon ve Metrocity bulunmaz fırsatlar sunuyor. Yan yana kurulu bu iki AVM’nin ziyaretçi potansiyeli birbirinden tamamen farklı. Kanyon, daha çok Zincirlikuyu’dan Maslak’a uzanan Büyükdere Caddesi’nin batı tarafında konuşlananların uğrak yeri. Gündüz bölgedeki plazalarda çalışan ‘beyaz yakalı’ların ve onların üst düzey yöneticilerinin buluşma yeri. Akşam saatlerindeyse Etiler-Levent hattında oturanların ilgisine mazhar oluyor. Metrocity ise Doğu kısmında yani; Esentepe, Çeliktepe, Sanayi mahallelerinde oturan alt/orta sınıf tarafından ziyaret ediliyor. Tabii biraz da metro hattını bir avantaja dönüştüren Şişli, Mecidiyeköy ahalisi… Bu durumu en iyi restoran bölümünde anlayabilirsiniz. Kanyon’un restoran katında tanınmış yerle/yabancı markalar yer alırken Metrocity’de daha çok köfte, pide, döner damak tadına uygun restoranlar var. ŞENAY AYDEMİR

Beylikdüzü’nün AVM’si meşhur: Marmara Park


Kanlıca’nın yoğurdu, Sarıyer’in böreği meşhursa Beylikdüzü’nün de AVM’si nam sahibi. Yaşam alanlarının ve finans merkezlerinin harman olduğu muhitin en çarpıcı tesisi Marmara Park. Müdavimlerinin ortak özelliği, metrobüse atlayıp ‘umuda yolculuk’ vari bir izdihamla şehir merkezine inmek istemeyen ilçe sakinleri olmaları. Hafta içleri ‘piyasa yapan’ lise öğrencileriyle altın günü yapan teyzelerin uğrak yeri. Hafta sonu ise kahvaltı mekânı arayan tek çocuklu orta sınıf ailelelerin, flört eden gençlerin adresi... A. BAHADIR GÜLTEKİN