Az daha herkesi ağlatacaktı!

Az daha herkesi ağlatacaktı!
Az daha herkesi ağlatacaktı!
Türk sinemasının klasiklerinden 'Muhsin Bey'in yenilenmiş kopyasının gösterildiği galaya katılan usta yönetmen Yavuz Turgul, 'filmin yenilenmesi için uğraş verenlere saygı' nedeniyle ilk kez bir filminin galasına katıldığını belirtti ve konuşmasını heyecandan sesi titreyerek tamamladı.

Başrolünde Şener Şen ve Uğur Yücel’in oynadığı Türk sinemasının klasiklerinden ‘Muhsin Bey’in çiziklerinden ışığına, sesinden flu görüntülerine baştan aşağı yenilenmiş kopyasının gösterildiği galada, duygusal anlar yaşandı. İstanbul Film Festivali kapsamında Groupama’nın desteğiyle Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Prof. Sami Şekeroğlu Sinema -TV Merkezi tarafından restore edilen ‘Muhsin Bey’in galasında en büyük heyecanı yaşayan kuşkusuz yönetmen Yavuz Turgul’du. Filmin yenilenmesi için uğraş verenlere saygı nedeniyle ilk kez bir filminin galasına katıldığını belirten Turgul, bu restorasyonu ‘Muhsin Bey’ filminin ikinci kurtuluşu olarak nitelendirdi. ‘Muhsin Bey’i gösterime girdiği zaman sinemada sadece 5 kişiyle izlediğini, sinemada hiç ilgi görmediğini hatırlatan Turgul, “O zamanlar sinemanın çöktüğü yıllardı. Kaset furyası vardı. Sinemada hiç ilgi görmeyen filmin kaseti çok ilgi gördü. Hasta yatağından filmi izleyip sahiplenen ve ‘Bu filmi kimseye yedirtmem’ diyerek Altın Portakal’da 5 ödül birden almasını sağlayan Prof. Sami Şekeroğlu’nu tanımak bana çok şey kazandırdı. Bu restorasyon ‘Muhsin Bey’in ikinci kurtuluşu. Başta Şekeroğlu olmak üzere filmde ve restorasyonda emeği geçen herkese çok teşekkür ederim” dedi. Duygusal anlar yaşayan ve heyecanlanan Turgul, konuşmasını sesi titreyerek tamamladı.

1987 yapımı ‘Muhsin Bey’ filmi Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Prof. Sami Şekeroğlu Sinema-TV Merkezi’nde yapılan galasına Turgul’un yanı sıra filmin oyuncuları Şener Şen, Uğur Yücel, Osman Cavcı, Erdoğan Sıcak, Sönmez Yıkılmaz ve bu yıl festivalde Sinema Onur Ödülü alan yapımcısı Abdurrahman Keskiner ile özgün müziklerini besteleyen Attila Özdemiroğlu da katıldı.
Filmin restorasyonunu gerçekleştiren ekibe teşekkür plaketi veren Groupama Genel Müdürü Ramazan Ülger, “Türk Klasikleri Yeniden projesi kapsamında restorasyonu gerçekleştirilen yedinci filmimiz ‘Muhsin Bey’ ile bir kez daha karşınızda olmanın mutluluk ve gururunu yaşıyoruz. Öncelikle Muhsin Bey’in yeniden beyaz perde ile buluşmasını sağlayan; Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Prof. Sami Şekeroğlu Sinema-TV Merkezi’ni, gerçekleştirdikleri titiz ve mükemmel çalışma için kutlamak istiyorum. Groupama olarak artık geleneksel hale gelen restorasyon projemize önümüzdeki dönemde de devam etmeyi hedefliyoruz” dedi.
1987 yılında katıldığı 27. Antalya Film Şenliği’nde en iyi film seçilen ‘Muhsin Bey’in restorasyonu, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Prof. Sami Şekeroğlu Sinema-TV Merkezi öğretim kadrosu ve öğrencileri tarafından, Prof. Sami Şekeroğlu’nun başkanlığında, yüksek teknoloji ve el emeğine dayanan 7 aylık bir çalışmayla tamamlandı. Film dijital olarak tarandıktan sonra 176 bin 688 resme ayrıldı. Her bir film karesi üzerinde tek tek çalışılarak toz ve çizikler giderildi. Restorasyon işlemlerinin tamamı, filmin orjinaline sadık kalınarak yapıldı. “Muhsin Bey” tüm yenileme işlemleri (tarama, restorasyon, renk ve yoğunluk düzeltme, kurgu) ileri teknolojiyle ve yüksek çözünürlükte (4K) tamamlanan ilk renkli Türk filmi oldu.
Groupama’nın ‘Türk Klasikleri Yeniden’ projesi kapsamında daha önce ‘Bereketli Topraklar Üzerinde’ (1979), ‘Vurun Kahpeye’ (1949), ‘Selvi Boylum Al Yazmalım’ (1978), ‘Üç Arkadaş’ (1958), ‘Gurbet Kuşları’ (1964) ve ‘Vesikalı Yarim’ (1968) filmleri restore edilmişti.
‘Muhsin Bey’i yenilenmiş kopyasıyla 12 Nisan Cumartesi saat 16.00’da Rexx Sineması’nda ve 13 Nisan Pazar günü 21.30’da Feriye Sineması’nda izleyebilirsiniz.



RAKAMLARLA ‘MUHSİN BEY’ RESTORASYONU
Film; görüntü ve seslerindeki çekim hataları, laboratuar arızaları, banyo lekeleri, fluluklar, pozlama hataları, aşırı yıpranmadan kaynaklanan çizikler ve toz nedeniyle kullanılmaz durumdaydı.
Film dijital olarak tarandıktan sonra 176.688 resme ayrıldı.
Her bir film karesi üzerinde tek tek çalışılarak toz ve çizikler giderildi.
Özel bir parametre geliştirilerek tüm filme yayılmış olan banyo lekeleri ve laboratuar arızaları yokedildi.
Çekimde oluşmuş olan ve filmin genelinde bulunan netleme hataları yeni bir teknolojiyle düzeltildi.
Filmin sesinde, gerek kayıttaki bozukluklardan gerekse zamanla yıpranmış olmasından dolayı büyük arızalar meydana gelmişti. Ses; dip gürültüsü, hışırtı vb. nedenlerle tamamen bozuk durumdaydı.
Ses filmindeki görüntüler de dijitalize edilerek arızalar dijital olarak giderildi.
İşlemlerin sonunda görüntü ve ses filmin orijinal negatifine sadık kalınarak birleştirildi ve mükemmel bir sonuca varıldı.
Ayrıca, yönetmenin onayıyla, 176.688 resmin her biri için çerçeve yapılarak filmin 1:1.33 (kareye yakın) olan formatı, günümüz teknolojisine uygun biçimde geniş ekrana dönüştürüldü.
Ve sinemalarda gösterilmek üzere yüksek çözünürlükte (dijital sinema kopyaları (DCP) üretildi.