Batık gemi için dev operasyon!

Batık gemi için dev operasyon!
Batık gemi için dev operasyon!

Dik konuma getirilen 114 bin 500 tonluk gemi, yüzdürülebilecek hale getirildikten sonra ada açıklarından çekilecek.

Denizcilik tarihinin en komplike enkaz kaldırma çalışması başarıyla tamamlandı. 32 kişinin ölümüyle sonuçlanan kazadan beri 20 aydır İtalya'nın Giglio Adası'na paralel, 65 derece yatık duran Costa Concordia kruvaziyeri dik konuma getirildi.
Haber: ESMA - ÇAKIR (DHA) / Arşivi

Suda kalan 15 metrelik kısmının ciddi oranda deformasyona uğradığı görülen 114 bin 500 tonluk dev gemi, yüzdürülebilecek hale getirildikten sonra ada açıklarından çekilecek. Kaptan Francesco Schettino yönetimindeyken, 4 bin 200 yolcu ve mürettebatıyla 13 Ocak 2012 gecesi Toskana Bölgesi’ndeki Giglio Adası’nda kayalıklara oturan Costa Concordia’nın tamamı, yaklaşık 19 saat süren bir çalışmanın ardından ‘parbuckling’ sistemi ile su yüzüne çıkarıldı. 19. yüzyılda çift ip uygulamasıyla varillerin döndürülmesi işleminden gelen ve daha sonra denizcilik terminolojisine de giren bu sistemle, 290 metre uzunluğunda ve 35 metre genişliğindeki kruvaziyerin, suda kalan kısmı büyük zarar görmesine rağmen parçalanmadan omurgasının üzerine oturtulması başarıldı.
Tarihi operasyonun başarıyla tamamlandığının açıklandığı basın toplantısı sırasında büyük alkış sesleri duyuldu. Çevreden ise uzun siren sesleri bu başarıya eşlik etti. 



SON YOLCULUK

Dev gemi, operasyonun son aşaması olan, su altında çelik ve betondan inşa edilen su altı platformunun üzerine oturtuldu. Bu aşamadan sonra tam hasar tespit ve denetim çalışmaları yapılacak ve yüzdürülebilmesi için geminin onarımı gerçekleştirilecek. Geminin suda kalan kısmına da yüzdürme tankları yerleştirildikten sonra belirlenen bir limana götürülerek, burada sökülecek. Bu işlemin ise ilkbahardan önce yapılması beklenmiyor.
İtalya Sivil Savunma Başkanı Franco Gabrielli geminin, aylar sonra gün yüzüne çıkarılan kısımda ciddi bir deformasyon olduğunu belirterek, acilen müdahale edilmesi gerektiğini dile getirdi. Bu arada kazanın ardından bulunamayan Maria Grazia Trecarichi ve Russel Rebello’nun cesetlerinin aranmasına da başlanacak.

TARİHİ OPERASYONUN KAHRAMANLARI

Enkaz kaldırma çalışmalarını, toplam 150 şirketten oluşan İtalyan-Amerikan ortaklığındaki Micoperi-Titan konsorsiyumu üstlendi. Gemiyi sarmak için Titanik seyahat gemisinin ağırlığının iki katına denk gelen 50’den fazla zincir ve vinç kullanıldı. Şantiyede ise 18 bin ton çimento ve Eyfel Kulesi’nin ağırlığının dört katına denk gelen 30 bin ton çelik kullanıldı.
Parbuckling operasyonunda 20’nin üzerinde milletten 500 uzman görev yaptı. İtalya Başbakanı Enrico Letta geminin doğrultulmasının ardından, İtalya Sivil Savunma Başkanı Franco Gabrielli’yi telefonla arayarak “Orada görev alan herkes İtalya’nın gururu” dediğini aktardı. Gabrielli ise bu büyük mücadeleden başarıyla çıktıklarını söyleyerek, “Maç daha bitmedi. Hâlâ yapacak çok işimiz var” dedi. Operasyonu yürüten ekibin sorumlusu Franco Poercellacchia, “Bu mükemmel bir operasyon. Çevre kirliliği açısından ise şu ana kadar olumsuz bir etkiden söz etmemiz mümkün değil” dedi.

KAPTAN YARGILANIYOR 


Kazadan sorumlu tutulan beş kişi, kastı aşan adam öldürme suçundan 1 yıl 8 ay ile 2 yıl 10 ay arasında hapis cezasına çarptırılırken, Kaptan Schettino’nun ‘cinayet’ suçlamasıyla yargılanmasına devam ediliyor. Hüküm giymesi halinde kaptanın 20 yılın üzerinde hapse mahkum edilmesi bekleniyor. Kaza sırasında gemide bulunan 10 Türk yolcu ise yara almadan kurtulmuştu.