Batum'da buluştuk

Batum'da buluştuk
Batum'da buluştuk

Zviad Eliziani, Özcan Alper, Nana Janelidze, Azize Tan, Enver Arslan, Gülin Üstün, Emre Akpınar. (Soldan sağa)

Türkiyeli sinemacılar, İstanbul Film Festivali Köprüde Buluşmalar işbirliğiyle Batum'da Gürcü meslektaşlarıyla buluştu, oradaydık....
Haber: ELİF TÜRKÖLMEZ - elifturkolmez@gmail.com / Arşivi

Batum’da hava umduğumun aksine günlük güneşlik. Bavuluma tıkıştırdığım yağmurluk ve şemsiyeye terslenip, evde bıraktığım mayoma hayıflanıyorum. Batum’a bakıyorum. Lacivert ve minik.
15-22 Eylül arasında sekizincisi düzenlenen Gürcistan Batumi International Art-house Film Festival kapsamında ve İstanbul Film Festivali’nin filmcilerin sırtına destek yastığı koyan eli Köprüde Buluşmalar işbirliği ile 19-20 Eylül’de Batum’daydık. Buluşma kapsamındaki ‘ Türkiye Sineması’na Bakış’ panelinde Türkiyeli ve Gürcistanlı sinemacılar ortak yapım meselesine değindi. Gürcistan Ulusal Film Merkezi Direktörü Nana Janelidze, Gürcistan’a ortak yapım teklifi götürmek isteyen kısa filmlere, öğrenci işlerine de destek verileceğini anlattı. İstanbul Film Festivali Direktörü Azize Tan, Köprüde Buluşmalar Yöneticisi Gülin Üstün, Sinema Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Enver Arslan, yapımcı-yönetmen Özcan Alper, M3 Film Dağıtım’dan Emre Akpınar, Yapımcı Gülen Güler ve yapımcı Bertrand Glosset’nin katıldığı panelde Arslan, yeni sinema yasasının ortak yapımların önünü açacağını, Türkiye’nin destek vereceği projelerde ana yapımcı olma zorunluluğunun kalkmasıyla daha fazla ortak yapımların üretileceğini söyledi.
Yönetmen Özcan Alper, Gürcistan sinemasının beş yılda geldiği noktaya ve Gürcistan Kültür Bakanlığı’nın sinemaya verdiği öneme vurgu yaptı: “Pasaport gerekmeden, kimlikle giriş yapabildiğimiz ülkelerde yaşıyoruz. Sadece bunun sağladığı imkân bile çok önemli.” Tan ise Gürcistanlı sinemacılarla üçüncü kez bir araya geldiklerini, sinema sektörünün farklı temsilcileri arasında sürekli diyaloğun önemini anlattı.
Gürcistan Ulusal Film Merkezi takır takır çalışan, projeleri evet ince eleyip sık dokuyan ama dokurken ilk film, tanınmamış yönetmen diye bakmayan, aksine onlara daha çok sahip çıkan bir kurum. Destek oldukları proje sayısı her geçen yıl artıyor. Özellikle Fransa ve Almanya ile ortak yapım gerçekleştiriyorlar. Türkiye’den de başvurulara açıklar.
Batum Film Festivali, bölgenin en ünlü film festivallerinden. Memed Abashidze Sokak’taki Apollo Sineması’nda ve Avrupa Meydanı’nda gösterilen filmleri görmek için çevre şehirlerden gelenler de vardı. Başarıda festival yöneticisi Zviad Eliziani’nin de payı büyük. Bu arada Uluslararası Kurmaca Film Yarışma Bölümü’nde birinciliği Hisham Zaman’ın filmi ‘Before Snowfall’un, Uluslararası Belgesel Film Yarışma Bölümü’nün birinciliğini de Joshua Oppenheimer’ın yönettiği ‘Act of Killing’in aldığını söyleyelim.
İlk bakışta lacivert ve minik bulduğum Batum, son bakışta kocaman bir sinema şehrine dönüşüyor gözümde. Gürcistanlı sinemacılar hem hevesli hem de çalışkanlar. Sanırım sıra ortak yapımlar için daha büyük adımlar atmakta. İstanbul Film Festivali Köprüde Buluşmalar sayesinde bir süredir yapıldığı köprüde, yolda, duvar kenarında buluşup konuşmakta.

Bir buluşma da Akdeniz’de

Direktörlüğünü Pnina Blayer’ın yaptığı, bu yıl 29’uncusu düzenlenen Haifa Film Festivali de bu yıl programında Türkiye’den filmleri ve sinemacıları ağırladı. Azize Tan, Gülin Üstün, yapımcı Nadir Öperli, yapımcı Zeynep Özbatur Atakan’ın katıldığı Türkiye Sinemasına Bakış oturumu İsrail Film Fonu Başkanı Katriel Schory moderatörlüğünde festivalin ‘Our Story/Bizim Hikâyemiz’ bölümü kapsamında gerçekleşti. İsrail’den sinemacılara Türkiye’de film yapım ve dağıtım şartları, destek sistemi konusunda bilgi verildi. ‘ Hayat Boyu’, ‘Köksüz’, ‘Yeraltı’, ‘Eve Dönüş’, ‘Jin’ ve ‘Gözetleme Kulesi’nin gösterimleri yapıldı.