BBC: Türk dizilerinin yükselişi...

BBC: Türk dizilerinin yükselişi...
BBC: Türk dizilerinin yükselişi...
BBC, Türk dizilerininin Arap coğrafyası başta olmak üzere çok sayıda ülkede hızla yayılmasına dair kapsamlı bir habere yer verdi. Nathan Williams imzalı haber-analizin geniş bir özetine yer veriyoruz.

Taksim’deki protestoların başlangıcında, gazeteciler genç kalabalığın arasında gür sakallı bir adamı görüntüledi. Daha sonra bu adam hükümet ve göstericiler arasında uzlaşı sağlamak için başbakanla da buluştu. Bu kişi ‘Muhteşem Yüzyıl’ dizisindeki Kanuni Sultan Süleyman rolüyle tanıdığımız Halit Ergenç’ti. Dizi Osmanlı dünyasında Muhteşem Süleyman olarak da bilinen ve en uzun süre tahtta kalan padişah olan Sultan’ın gayrimüslim bir kadınla aşkı ve evliliklerini de konu alıyor. Dördüncü sezonunda olan dizi Türkiye ’ye yurtdışı satışlarından geçen sene 130 milyon dolar kazandırdı, bu rakam 2007 senesinde sadece 1 milyon dolardı. 500 yıl öncesine gidilen dizide Türk Sultanı’nın Balkanlar’da ve Orta Avrupa ’daki, 47 ülkelik alandaki hâkimiyeti anlatılıyor. Dizide tutku ve entrika önemli yer tutuyor.

‘Aşk-ı Memnu’ Boğaz’da geçiyor ve tutkulu bir aşkı anlatıyor. Genç ve yakışıklı erkek karakter Behlül ve Behlül’ün amcasıyla evli genç ve güzel kadın karakter Bihter’in aşkı. Aynı çatı altında yaşıyorlar. Behlül rolündeki Kıvanç Tatlıtuğ renkli gözleri ve açık teniyle ‘Helal Brad Pitt’ olarak anılıyor. Tıpkı ‘Muhteşem Yüzyıl’ gibi pek çok aşk sahnesinin yer aldığı dizi, Batılı izleyici için alışılmış olsa da Arap ülkelerinde gözlerin kaçırılmasına sebep oluyor.

Bu süreç Arap dünyasında ilk olarak 2008 senesinde 85 milyon izleyicinin ‘Gümüş’ dizisini seyretmeleriyle başlamıştı. Piyasadaki boşluğun kapanmasını sağlayan olayı Beyrutlu medya eleştirmeni ve yazar Habib Battah “Arap televizyonlarındaki yüksek üretim maliyetlerinden dolayı çok açık bir kaliteli senaryo eksikliği vardı” diye açıklıyor. Battah Latin Amerika’dan da diziler aldıklarını ama onların daha az çarpıcı olduğunu da söylüyor. Türk dizilerindeki karakterlerin de daha inandırıcı olduğunu belirten Battah’a göre Arap seyircisinin Türk televizyon dizilerini daha çok tercih etmelerinin bir diğer sebebi de bu dizileri Brezilya dizilerine göre kendi kültürlerine çok daha yakın bulmaları.
Bu diziler bir yönüyle de aile içi dinamiklerde değişikliğe sebep olmaya başladı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Medya Bölümü profesörü Aslı Tunç “Türk televizyon dizilerinin Arap televizyonlarında yayınlanmasının ardından cinsiyet eşitliği, ihanet, aşk maceraları ve evlilik dışı ilişki ya da çocuk sahibi olma gibi pek çok konuya bakışta da değişim olmaya başladı” diyor. Fakat belki de en önemli konuşma konusu kadın-erkek ilişkilerine bakıştaki değişim. Tunç romantik ve maço erkek figürünün kadın izleyiciler üzerindeki etkisinden de bahsediyor. Suudi radyo ve televizyon merkezi sözcüsü Mazen Hayek ise kadınların değerli olduklarını fark etmeye başladıklarını belirtti. Buna göre dizilerde karısının kocasıyla konuştuğunu gören kadınlar da dizilerdeki gibi evde kocalarıyla konuşmaya başladı.
Fakat Londra’daki Ortadoğu ve Afrika incelemeleri yapan film ve medya merkezi okulu Dr. Dina Matar ise dizilerin kadınların eğilimlerinde değişiklik yarattığı düşüncesine karşı olduğunu söyledi. Global Agency Türkiye Ceo’su İzzet Pinto ise “Ülkemizi milyonlara gösteriyoruz, ülkemizden güzel manzaralar ve yaşam tarzımı, geleneklerimi insanlarla paylaşıyoruz” diyerek Türkiye’nin insanlar üzerindeki etkisine dikkat çekti.