Bienal izlenimleri: Arter/Salt

Bienal izlenimleri: Arter/Salt
Bienal izlenimleri: Arter/Salt
13. İstanbul Bienali dün kapılarını basına ve sanat dünyasına açtı. Cem Erciyes, Arter/Salt'ı gezdi, öne çıkan işleri değerlendirdi.
Haber: CEM ERCİYES / Arşivi

Arter ve Salt, bienalin İstiklal Caddesi mekânları. Dolayısıyla bienal izleyicisinin iyi tanıdığı Antrepo, Rum Okulu ve 5533’ten farklı olarak sergiyi kentin en işlek yerine taşımak, herkesin ayağına götürmek gibi de bir işlevleri olacak. Salt Beyoğlu’nun sadece sütunlu giriş katı Bienale ayrılmış.

Burada Diego Bianchi’nin büyük bir enstalasyonu var. Sıradan gündelik nesnelerden oluşan bu , sanatçının İstanbul ’a ve buradaki kültürel, kentsel karmaşaya dair bir izlenimi gibi. Mekânın hınzır ve ironik işi ise Halil Altındere’nin güvenlik görevlisi. Daha önce İstiklal Caddesi’nde ‘Pala’ heykelini sergileyen Altındere bu kez bir güvenlik görevlisinin mumdan heykelini yapmış. Bütün kurumsal galerilerin kapısında bizi karşılayan ‘güvenlik’ bu kez biraz cüceleşmiş haliyle İstiklal Caddesi’ni seyrediyor.

Arter’in girişinde de biri bekliyor. Jim Durham’ın ‘Kapıcı’ adlı bu işi Altındere’nin doğulu güvenlik görevlisinden farklı olarak değerli camlar ve metallerle süslü bir robot. Üç kata yayılan sergide dikkate değer pek çok iş var. Hector Zamora’nın tuğlalarla yaptığı şenlikli videonun performansı 13 Eylül’de gerçekleşecek, bence kaçmaz. Cintia Marcella’nın kırmızı ışıkta yola fırlayan ateş cambazları videosunda bizim sokaklarımızda bitmek bilmez eylemleri çağrıştıran bir şeyler var.

Maider Lopez’in tatlı pastoral bir manzaradaki dar yolları tıklım tıkış dolduran otomobilleri, kentli insanın doğayla kurduğu ilişkiye dair çok şey söyleyen bir performans. Ama bence bu mekânın en iyisi Basel Abbas ve Ruanne Abou-Rahme ikilisinin ‘Tesadüfi İsyancılar’ adlı çalışması. Kanun kaçağı ve siyasi eylemci kavramlarını Fransız, Filistinli örnekleriyle tartışan, için içine sinemayı da katan ‘Tesadüfi İsyancılar’ın çıkış noktası Arap ayaklanmaları. Varmak istediği yerse yeni politik bir dil arayan sanat dünyası ve sanatçılar.

İçerideki sokak


Farklı kamular mümkün mü?