Birkaç yerde gülmenin hüznü

Birkaç yerde gülmenin hüznü
Birkaç yerde gülmenin hüznü
Amacı güldürmek olan filmler için "Fena değil, birkaç yerde güldüm" dediğimiz bu kurak iklimde, 'Mutlu Aile Defteri', 'birkaç'ı biraz yukarı taşıyor, ama o kadar.
Haber: ŞENAY AYDEMİR - senay.aydemir@radikal.com.tr / Arşivi

Geçenlerde bir arkadaşım, şu sıralarda gösterimde olan bir komedi filmiyle ilgili görüşlerini belirtirken “Fena değil aslında, birkaç yerde güldüm” diye bir cümle sarf etti. Amacı zaten güldürmek olan, bütün motivasyonu bunun üzerine kurulu bir filmin ‘birkaç kere güldürmesi’ acıklı değil mi. Ama asıl acıklı olan seyircinin bu birkaç kahkahayı “Hiç yoktan iyidir” diyerek mutlulukla kabul etmesi, yeterli bulması. Ezcümle; her yıl vizyona giren onlarca komedi filminden bir kaçını kenara bırakırsak, ağızda kalan tat ‘birkaç kere gülmek.’ Oysa, ‘ağır sanat filmi’ “Bir Zamanlar Anadolu ’da”da bile kahkahalarla gülünen birkaç sahne var.
Bu haftanın tek yerli yapımı ‘Mutlu Aile Defteri’, bu birkaç kez gülmeye, birkaç tane daha eklemeyi başarıyor. Ama nihayetinde onun da ‘gerçekten güldürmek, eğlendirmek’ vazifesini hakkıyla yerine getirmeyi başardığını söylemek zor.
Daha çok televizyon dizileriyle haşır neşir olan ama ‘İlk Aşk’ filmiyle 2007’de Altın Koza’da yönetmen ve Yılmaz Güney ödüllerini kazanan Nihat Durak’ın bu ikinci uzun metrajının en büyük avantajı hiç kuşku yok ki yetenekli oyuncu kadrosu. ‘Sert babalar ve sorumsuz evlatlar’ temalı aile komedisinin Türkiye sinemasında (Arzu Film ekolü) özel bir yeri var hiç kuşku yok ki.
‘Mutlu Aile Defteri’, bu geleneği bugünün ilişki dinamikleriyle anlatmayı başarıyor aslında. Hayatını çocuklarına adamış, asker emeklisi, sert mizaçlı bir baba; tam da ‘çağının ürünü’ oldukları için biraz da baba korkusuyla hayatları konusunda sırları olan çocuklar; bu sırların açığa çıkmaya başlamasıyla sarpa saran olaylar. Filmin, bu formülü doğru yere koymak ve hayata geçirmek konusunda bir sıkıntısı yok. Ama film, bir türlü istenilen tempoyu yakalayamıyor. Sanırım asıl sorunu senaryo (ya da kurgu) matematiğindeki tutarsızlık. Hal böyle olunca, filmden geriye kalan, dağınık bir seyir oluyor. Bir an dikkatinizi çeken, sonra kendini bırakan ve seyirciyi yeniden yakalama zamanlamasında ya geç ya da erken davranan bir film
‘Mutlu Aile Defteri.’ Komik olmak için bel altına inme ihtiyacı hissetmeyen, bu kurak komedi ikliminde birkaç defadan çok daha fazla gülümsetme vaadi taşıyan bir yapım ‘Mutlu Aile Defteri.’