Cinsellik ne kadar açık bir kapı?

Cinsellik ne kadar açık bir kapı?
Cinsellik ne kadar açık bir kapı?

Bir insandan bu pozu vermesi nasıl rica edilir bilmiyoruz ama bir insan kendiliğinden objektife karşı böyle düğümlenince ne yapacağımızı da bilemiyoruz. Kamasutra açık bir kapı oluyor aniden... FOTOĞRAF: MUHSİN AKGÜN

Bir duyan unutmuyor, orada burada mırıldanması da bir tuhaf kaçıyor. Son zamanların fenomen şarkısı 'Cinsellik Açık Bir Kapı'nın yaratıcısı Artun Ertürk, gönül listelerini zorlayan eserini ve arkasındaki felsefeyi anlattı
Haber: PINAR ÖĞÜNÇ - pinar.ogunc@radikal.com.tr / Arşivi

İyinin, kötünün ötesinde, doğrudan bilinçaltına oynayan şarkılar oluyor. Yaz asfaltında erimiş sakızlar gibi yapışıyor insana. ‘Cinsellik Açık Bir Kapı’ geçen haftalarda sinsice sızdı bizim gazeteye; sonra şuursuzca asansör beklerken, gazete okurken mırıldanır bulduk kendimizi. Bunun ciddi bir şarkı olduğuna inanamazken, ‘Artun Ertürk ve Diplomatik Rock Opera’nın diğer sözleri kaçıverdi bilinçaltımıza. ‘Karın seni aldatıyor, şu an tam iki sene oldu’ ne demek, ‘Son bir doküman geçti elime’ ne demek? Ve o tatlı sistem eleştirileri...
Albüm, sanıldığı gibi vokalistin değil, gitarlarda kendisini gösteren Artun Ertürk’ün mamulü. Bütün sözler, müzikler, düzenlemeler kendisine ait. Bizi bir nebze aydınlatması maksadıyla Ertürk’le buluşmamızın çok aydınlatıcı olduğunu söyleyemem. Kafamız daha da karışarak ama yine mırıldanarak döndük gerisin geriye... Belki de tam dediği gibidir: ‘Güzel olan her şey gibi, bu da artık çok fazla kurcalanmamalı’...

Albüme nasıl tepkiler alıyorsunuz?
Eskiden bir plak şirketinin başında olan bir arkadaşım albümü ilk dinlediğinde “O kadar olağanüstü ki Türkiye’ye fazla” demişti. ‘Türkiye’ye fazla’ diye diye bu ülke bu hale geldi. ‘Çok fazla’ diyerek burun kıvırdığımız insanların seviyesine inip beğenmek zorunda kalıyoruz. Bunun adına da kardeşlik, barış, dostluk ortamı diyoruz. O niye bizim seviyemize gelmiyor, niye biz onlara inmek zorundayız! Sonuçta ‘Son Bir Doküman’ da, ‘Cinsellik Açık Bir Kapı’ da sevildiler. Özellikle arkadaşlarımın eşleri kulak kabartıyor.

‘Cinsellik Açık Bir Kapı’da kadınları kolluyor musunuz, tam olarak ne yapıyorsunuz?
Kolluyorum tabii. Şimdi bakın, kadın toplumun motorudur. Artık motor lafı yanlış anlaşılıyor, ama kadın toplumun işlemesini sağlayan tek öğedir. Erkekleri tek başına bırakırsanız toplumlar arası katmanlarda geçiş olmaz. Fakat dişilik konsepti altında insanları kandırmak çok kolay. Halbuki kadınlar doğurma özelliğine sahip; sadece fiziksel doğurmadan bahsetmiyorum. Kadınların aklına erkeklerin aklına gelmeyen düşünceler gelir. Bunları yapabilen erkeklere de ‘akıllı erkek’ deniyor zaten.

Peki cinsellik ne kadar açık bir kapı? Nasıl açıldı, nasıl gelindi bu noktaya?
Sonuna kadar açık... Dünya kurulduğundan beri böyle. Sonuçta insanlar cinselliği ne şekilde yaşamak istiyorsa yaşasın diyen bir şarkı bu. Ama yaşayanlar da ‘Ben bunu yaşıyorum’ diye bir kimlik yaratmasın. Cinsel kimlik yaratmak ne kadar kötüyse, ‘Bu dekadans, bu ahlaksızlık’ demek de o kadar yanlış. Şarkının birinci teması bu. Alt tema da 1950’lerde Kinsey Raporları gibi insanların seks hayatlarıyla alakalı ‘Şunu yaparsanız bu olur’ diyen olayların geçersizliği... Seks iki kişiye özeldir. Parametrelerden birini değiştirirseniz, bambaşka bir durum olur, hangi kuralı uygulayacaksınız? ‘Erkekleri tavlama yolları’ veriliyor kadına, böylelikle toplum bölünmesine yol açılıyor. Herkesin başka durumu vardır. Belki bazı insanlar hiç seks yapmadan tatmin oluyordur. Bin tane bilinç düzeyi var hayatta. Bu şarkının da bin tane açılımı var, matruşka gibi.

Bir yandan kadınlara çakıyorsunuz...
‘Politically correct’ bir çağda yaşıyoruz, çakma değil, dokundurma diyelim. Evet, şarkının küçük bir pasajında lezbiyen bir ilişki de var. Ama asıl kadınlar arasında da erkeklerdeki gibi bir ‘scoring’ başladı. İyi, kötü diyemem ama insanı yavaşlatan bir şey. Yavaşlamadan sonra da fetret devri gelir, dünya tarihinde hep böyle görülmüştür.

Türkiye muhafazakârlaştıkça cinsellik kapanan bir kapı mı oluyor?
Yok, genelde de böyle. Bugün varoşlara giderseniz orada yaşanan cinselliğin boyutlarına inanamazsınız. Özellikle bu reyting ölçer aletlerin takıldığı evlerde yaşananlar bambaşka. İyi ya da kötü demiyorum, durum böyle. Bizim çevremizde yaşanan bambaşka. Eskiler ‘Gören g.tten köftelik’ derlerdi. Diğer insanları modern görmeyip ben modernlik yapacağım derken bizim jenerasyon kendini bitiriyor bence.

Filmi izlediniz mi, ‘Sex And the City’ye soundtrack olur mu bu şarkı?
Ciddi misiniz, sevinirim, teşekkür ederim.

Erkekler arasında geçen bir ‘Sex and The City’ olur muydu?
Olmazdı, olsaydı da çok kanlı geçerdi. Kadınlar daha esnek olabiliyor. Ortadoğu ve Balkanlar’da, İtalya sınırlarına kadar imkânsız. Erkek olmamaları lazım. Zaten erkeklik, dişilik de kendi içinde belli olmayan kavramlar.

Neticede sözlerde bayağı ağır gitmişsiniz. Yarım saattir tek şarkıdan bahsediyoruz.
Hafif mi gitseydik... Ne güzel, konuşmaktan güzel bir şey var mı hayatta?

‘Son bir doküman buldum’ ne demek, word dokümanı gibi mi?
Eleştiremesek de, Amerikanize olmuş bir toplumda böyle düşünmek çok normal. Ama o şarkıda insanın Tanrı’ya yakınlaşmasına, dünyanın genel durumuna dair göndermeler var. ‘Doküman’ı o an aklınıza gelmiş bir düşünce, bir vahiy gibi ele alabilirsiniz. Ya da yeni bir paradigma. ‘Son bir paradigma geldi aklıma’ demek olmazdı şarkıda. Zaten ‘paradigma’nın ve ‘realite’nin Türkçe karşılıkları da yok. Bizde anlaşılansa: Bardak duruyor, gerçek. AKP var, bu gerçek. Halbuki gerçeklik değişmeye hazır olan şeydir. Nereden geldik buraya...

Bir ara porno sektöründe çalıştığınızı duyduk...
Amerika’da parasız kaldığım dönemde bir hafta yönetmen yardımcılığı yapmıştım.  Oyuncuları ayarlıyorsunuz, planı çıkarıyorsunuz falan. O zaman evliydim, o zamanki eşimin de haklı olarak bir tepkisi olmuştu. Öyle kaldı, paramı bile almadım.

‘Sen bu ‘Cinsellik Açık Bir Kapı’ şarkısında ciddi misin?’ diyen çıktı mı? Eğlenceli bir şarkı da aynı zamanda...
Teşekkür ederim eğlenceli bulduğunuz için. Ciddiye alanlar da eğleniyor. 70’lerde de disko şarkılarına bakın, çok ciddi sözleri vardır. Dans ederken birden fark edersiniz. Biz bunu ilk Bursa’da Pamela’nın konserinde çaldık. Herkes yıkıldı; öyle bir yanı var.

Pardon siz kimsiniz?

Ben Artun Ertürk. Genelde ‘Pamela’nın şarkı yazarı ve prodüktörü’ olarak biliniyorum. Zaman içinde ben de nemalandım bu durumdan. Daha önce 80’lerde Türkiye’de ilk teatral rock yapan gruplardan birini kurdum, İstanbul’dan Ankara’ya bizi dinlemeye gelirlerdi. Ankara’da oturmuş bir kulüp anlayışı vardı o zamanlar, disko gibi değil, biliyorsunuz, insanlar en güzel kıyafetlerini giyer giderdi.
Bizim jenerasyonumuzdaki bütün müzisyenlere çalıştım ama kendimi özgür hissetmek istediğim için ticari bir iş yapmadım. Dört sene Amerika’da yaşadım, hatta Atlantic Records’la Tarkan’dan önce anlaşma yapmış bir sanatçıyım. Sonra beni keşfeden kişi plak şirketinden ayrılınca iş yattı.
Daha önce kurduğum Diplomatic Immunity grubu Amerika dönüşünde yine canlandı. İngiliz asıllı İranlı solistimiz, bir de Amerikalı basçımız vardı, ikisi de diplomatik işler yaptığı için ‘diplomatik dokunulmazlık’ manasındaki bu ismi seçmiştik. Pamela’yla başlayınca yeni bir mecraya geçmiş olduk. Sevgili arkadaşım Nev yani Nevzat, Ozan Çolakoğlu’nun evinde “Siz hangi kitleye hitap edeceksiniz?” diye sormuştu. “A, B, AB değil, biz kendi kitlemizi yaratacağız” demiştim. İlla dünyanın en güzel kızı olmak gerekmiyor kendi sevgili portföyünü oluşturmak için. Pam’in albümü o koşullara göre bayağı iyi satmıştı. Şimdi kendi albümümüzün zamanı...

İşte o nakarat

Cinsellik açık bir kapı, biri onu artık kapatmalı / İyi olan her şey gibi, bu da artık çok fazla kurcalanmamalı / Cinsellik açık bir kapı, biri onu artık kapatmalı / Güzel olan her şey gibi, bu da artık çok fazla kurcalanmamalı