Çöpçü de perukçu da tasarımı öğrendi

Çöpçü de perukçu da tasarımı öğrendi
Çöpçü de perukçu da tasarımı öğrendi

Defne Koz, ekonomik krizin projelerin araştırma safhalarını etkilediğini ifade ediyor.

Endüstriyel tasarımın dünya çapındaki isimlerinden biri olan Defne Koz'a göre Türkiye'de son yıllarda inanılmaz bir dinamizm ve bilinçlenme var; tasarım kültürü koşar adımlarla yukarıya doğru çıkıyor
Haber: MÜGE AKGÜN - muge.akgun@radikal.com.tr / Arşivi

Yaşamını Milano, Chicago ve İstanbul üçgeninde sürdüren Defne Koz, Vitra’ya yeni hazırladığı karo seramik koleksiyonun tanıtımı için İstanbul’daydı. 

Siz zor zamanlarını da yaşadınız, Türkiye ’de tasarımın bugününü nasıl görüyorsunuz?
Geçen gün sokakta oturmuş yemek yiyoruz. Çöpü ayrıştırarak toplayan bir genç geldi, yandaki mağazanın sahibine “Abla ya bu saksıların tasarımı benim arabanın geçmesini engelliyor” dedi. Bunu duymam benim için dönüm noktası oldu. Ben sürekli burada yaşamıyorum. Daha eminim ne hikâyeler vardır ama tasarım lafı son derece doğru kavranmış ve hayatımızın içine girmiş.
Türkiye’de son yıllarda inanılmaz bir dinamizm ve bilinçlenme var. Tasarım kültürü koşar adımlarla yukarıya doğru çıkıyor. Bunu sünnetçi üzerindeki perukçuda da onun üzerindeki güzellik salonunda da tabii aynı zamanda çalıştığım firmalardaki enerjide de görüyorum. 

Türkiye’de Vitra dışında başka işleriniz var mı?
Yeme içme sektörüne mal üreten bir firmayla yeni bir proje üzerinde çalışıyoruz. Geçenlerde “Bazı detayları iyice anlayabilmem için mutfakta olup bitenleri de görmem, birkaç şefle konuşmam iyi olur” demiştim. Düzenledikleri toplantıya gittiğimde gözlerime inanamadım. İstanbul’un beş yıldızlı restoranlarında çalışan şeflerin, metrodellerin neredeyse hepsi oradaydı. Denizli’de tekstilcilerle çalışırken de böyle, her türlü desteği veriyorlar, işlerine son derece hâkimler ve yaptıkları işlerden heyecan duyuyorlar.
Tasarımın beşiği olarak kabul edilen İtalya ’da tasarım dünyası Avrupa’yı saran ekonomik krizden etkilendi mi?
Evet, ekonomik kriz en çok araştırma safhasını, dolayısıyla da projelerin hak ettiği gibi geliştirilmesini etkiliyor. Ama gene de bu durum henüz İtalya’nın tümden tasarım geleneğinin sürdürülmesini engelleyecek düzeyde değil. 

Amerikan pazarının tasarımla ilişkisi nasıl?
Çok yoğun ama tasarımla şimdiye kadar çok bağdaşmamış bir pazar. Tasarımı yeni yeni kavramaya, içselleştirmeye başlamışlar. Türkiye’de de yenidir ama orada bizdeki kadar hızlı gelişip yaygınlaşmıyor hiçbir şey.

Vitra 4D Koleksiyonu
Defne Koz 2001 yılından beri Eczacıbaşı Vitra ile birlikte çalışıyor. Koz, bir tasarımcı için yeniliklere açık, innovasyona önem veren firmalarla çalışmanın yaratıcılığı artırdığını düşünüyor. Koz son projesi Vitra 4D Duvar karoları koleksiyonunu tekdüzeliğe bir anlam verebilmek için modern yaşamın üç boyutlu dünyasından ilhamla 4. boyut etkisi yaratmak amacıyla tasarlamış. Sanatçı bunu “Karolardaki 4.boyut bazen üst üste gelen ve katmerlenen bir geometrik dekorasyon, bazen dokuların, renklerin ve desenlerin flulaştırılması veya hayali gölgelerle oluşturulan bir ilüzyon” diyerek açıklıyor.

Dünya markalarıyla çalışıyor
Defne Koz, Türkiye’de tasarım denilince ilk akla gelen isimlerden biri. İtalyan Dili ve Edebiyatı okuduktan sonra tasarımcı olmaya karar veren Koz, ODTÜ Endüstriyel Tasarım Bölümü’nde atölye çalışmalarına katılmış. Ardından Milano’ya gidip eğitimini Domus Academi’de tamamlamış. 1992 yılında da Defne Koz Design Studio’yu kurmuş. 18 yıl içinde Rosenthal, Foscarini, Alessi, Pirelli, Nissan, Casio, Nestle, Unilever, Arçelik, Vitra, Gaia&Gino, Nurus, Derin ve J&B gibi dünyaca ünlü markalar için 200’ün üzerinde farklı ürün tasarlamış.
Son olarak da kendisi gibi tasarımcı olan ve uzun yıllardır Motorola’yla çalışan eşi Marco Susani ile birlikte Koz & Susani Design adıyla Chicago’da açtıkları ofislerinde aydınlatmadan mobilyaya farklı alanlardaki projelerinin yanı sıra iç mekânlar da tasarlıyorlar. Defne Koz, 2011”de ilki düzenlenecek Tasarım Bienali’nin de Danışma Kurulu Üyesi. İstanbul’a her gelişinde tasarım öğrencileriyle workshoplar yapıyor.


    ETİKETLER:

    Dünya

    ,

    İtalya

    ,

    Türkiye

    ,

    İstanbul

    ,

    ODTÜ