Cümleten demokrasinin 'deli'siyiz...

Cümleten demokrasinin 'deli'siyiz...
Cümleten demokrasinin 'deli'siyiz...

Film, sinema olarak yetersiz ama söyledikleri klişe olsa da doğru.

Klişe diyaloglar, abartılı oyunculuklar ve akmayan bir hikaye, filmin tanımı bu
Haber: UĞUR VARDAN / Arşivi

MEMLEKETTE DEMOKRASİ VAR
Yönetmen: Süleyman Nebioğlu
Oyuncular: Şafak Sezer, Tamer Karadağlı, Müjdat Gezen, Sümer Tilmaç, Gülçin Santırcıoğlu, Ali Tutal, Nejat Birecik,
Senaryo: Süleyman Nebioğlu
Yapım: 2010 ~ Türkiye


Ancak bir deli demokrasiyi kurtarmaya yeltenebilir. ‘Memlekette Demokrasi Var’ın ‘kıssadan hisse’si ancak bu olabilir. Süleyman Nebioğlu’nun yönettiği yapımda, hikâye Demokrat Parti’nin ‘ Altın yılları’nda açılıyor. Sonradan kişisel tarihinde çok acı bir dönemeç olan Yassıada’nın karşısındaki küçük bir köye uğrayan Adnan Menderes , burada kendisine sevgi gösterisinde bulunanları selamlıyor. Lakin küçük kalabalığın arkasından biri, Başbakan’a uyarıda bulunuyor: “Gün gelir seni asmaya kalkarlar, arkanda bu halkı bulamazsın.” 

Menderes’e özgürlük
Zaman, köyün delisi Baradan’ı haklı çıkarıyor. Lakin Baradan da boş durmuyor, gördüğü bir rüyanın peşine düşerek Menderes’i adadan kurtarmanın mücadelesine soyunuyor. Yanına köyün öteki delisi Anten’i takarak, bir plan yapıyor. Plan da şu: 100 bin kibrit toplayıp eczalarından patlayıcı yapmak ve denizin altındaki tünelden Yassıada’ya giderek Menderes’in özgürlüğünü sağlamak.
Nebioğlu, senaryosunu da kendi kaleme aldığı filminde küçük bir köy ahalisi ölçeğinden ülke sathına yayılmış, muhtar adayı ‘Altındiş’ karakteriyle siyasete dokundurmuş, arada da ‘Uzatmalı’ ve Huriye arasındaki yasak ilişki vasıtasıyla da, öyküsüne ‘cinsellik’ katmaya çalışmış. Peki ortaya ne çıkmış. Televizyon filmi tadında son derece demode bir yapım. Klişe diyaloglar, abartılı oyunculuklar, akmayan bir hikâye vs, ‘Memlekette Demokrasi Var’ı böyle tanımlamak mümkün. Lakin şöyle de bir yan var; hikâye kendi içinde diyalogları vasıtasıyla zaman atlamasına soyunmuş, peşi sıra Menderes’ten 10 yıl sonra Deniz Gezmiş ve arkadaşlarını asan bir zihniyete vurgu yaparak da, naif bir perdeden meseleyi özetlemiş. Evet, film sinematografik anlamda yetersiz ama söyledikleri, klişeler içerse de doğru. Ortada böyle de bir durum var yani…