Diyete zihnini kat

Genellikle kötü beslenmenin temelinin fazla yağ, tuz, şeker, hayvansal ya da hormonlu gıdalar ve yeterince sebzeyle meyve yememek olduğu düşünülür.

Neden karıştırmamalı?
Genellikle kötü beslenmenin temelinin fazla yağ, tuz, şeker, hayvansal ya da hormonlu gıdalar ve yeterince sebzeyle meyve yememek olduğu düşünülür. Kensington Diyeti'nde bu gıdaların hepsi yenebiliyor. Tek dikkat edilmesi gereken, proteinlerle karbonhidratları aynı anda midede bulundurmamak. Uzmanlara göre, iki besin grubu da farklı sindirim süreçlerinden geçtiği için, ikisinin beraber tüketilmesi
sindirim sistemini zorluyor. Kötü bir sindirim sistemi de vücutta fazla toksin salgılanmasına önayak olduğundan iç organlar,
zehirli maddeleri vücuttan atmak için normalden fazla enerji sarfedip zayıf düşüyorlar. Twigg kötü beslenmenin, vücudun ve zihnin standartlarını yavaş yavaş düşürüp, insanı bir kısırdöngünün içine hapsettiğini savunuyor ve ekliyor:
"Vücudumuz ihtiyacı olanı, normal bir öğünden
alamadığı için biz daha büyük porsiyonlara yöneliriz. Bunun sonucunda da besinler doğru düzgün sindirilemez ve vücudumuzda daha fazla toksin salgılanır."



Karbonhidratlarla proteinlerin karıştırılmaması gerektiği yeni bir görüş değil. Protein diyeti olsun, Montignac olsun, birçok defa uygulandı. Stephen Twigg'in buluşu olan ve 1996 yılında
İngiltere'de ses getiren Kensington Diyeti de (KD) bu prensipten yola çıkıyor ancak onun farkı, 'zihin' faktörüne verdiği önem. KD yanlış besin karışımlarının sonucunda ortaya çıkan sorunları çözmeye çalışırken, insanların bu besinleri seçme nedenlerinin derinine inip sorunlarını kökten yok etmeyi hedefliyor.
Sağlığa giden yol
Kensington Diyeti, düzgün bir beslenme alışkanlığıyla düşünce gücünü birleştiriyor. Yoga felsefesine göre mükemmel sağlığın yolu, doğru düşünceden, doğru beslenmeden ve doğru egzersizden geçiyor. KD'nin mimarı Stephen Twigg, insanların fazla kilolarının yemekle, çevreleriyle, sosyal ve ailevi konularla, zihinsel ve duygusal durumlarıyla,
aktiviteleriyle, davranışlarıyla ve genetik oluşumlarıyla bağlantılı olduğunu savunuyor. Twigg'e göre, tek bir soruna yönelik tek bir çözüm sakıncalı bir yaklaşım çünkü bir sorunun çözümü diğer birinin kamçısı olabiliyor. KD farklı düzeylerde yer alan ve sağlığımızda önemli rol oynayan unsurları beraber ele alıyor.
Her şeyin başı 'zihin'
Twigg'e göre, "Neden bunu yemeyi seçiyorum?" sorusunun cevabı, insanların kendilerine bakış şekillerinde yattığı gibi, kendilerine bakış şekilleri de beslenme alışkanlıklarının
temelini oluşturuyor. Psikolojiye göre, kişiler doğdukları günden bugüne kadar, kendileri hakkında çeşitli inanışlara sahipler. Bunların kimisi başkaları tarafından onlar hakkında yürütülmüş, geri kalan kısmı ise onların kendileri hakkında yürüttükleri fikirler sonucu oluşmuş. Twigg insanların kendilerine zarar veren besinleri seçmelerinin nedeninin bu inanışlar olduğunu savunuyor ve yediklerini, açlık gidermek için seçtiklerini düşünenlere de yeniden düşünmelerini tavsiye ediyor.
Kaslar iç dünyamızın aynası
İnsanların kaslarının şekli, kalitesi ve kullanılışı, beslenmeyle ilgili sorunlarının da aynası. Zayıf kasların çoğu, etraflarını saran sıvılardan etkileniyor. Twigg fazla sert ya da fazla yumuşak kasların yine insanların kendilerine bakış şekillerinden kaynaklandığını, sorunlu ya da hasta bir organın da bağlı olduğu kasları etkilediğini belirtiyor. Örneğin midesiyle sorun yaşayanların çoğu boyun tutulmasından, böbreklerinden şikâyetçi olanların büyük bir kısmı ise bacak kramplarından mustarip. Twigg'e göre insanlar yanlış beslenme sonucu iç organlarını yordukları gibi, kaslarını da iflas ettiriyorlar. Bu durumda, hem vücudu hem de zihni iyileştirmeye yardımcı bir egzersiz olan yogadan yardım almak gerekli...


Diyete başlamadan önce
1. Beş günün listesi
KD'nin şart koştuğu bu liste, beslenmede ne gibi yanlışlar yapıldığını anlamak için oluşturuluyor. İstenen, beş gün boyunca yiyip içilen her şeyin not edilip aşağıdaki beş maddenin farklı renklerde işaretlenmesi.
1. Protein ile karbonhidratların beraber ya da aradan dört saat geçmeden yendiği öğünler.
2. Tahıl, kepek, buğday ya da arpa içeren öğünler.
3. Peynir, dondurma ya da çikolata içeren öğünler.
4. Kafein içeren içecek ya da yiyecekler.
5. Meyve ve sebze dışında her gün yediğiniz yiyecekler.
Liste ne kadar renkliyse, beslenme şekli o derece yanlış demek oluyor. Aynı rengin sık tekrarlanması da endişe verici.
2. Diyet türünün belirlenmesi
KD'ye göre üç beslenme türü var. A tipi beslenen kişilerin sorunları vücutlarındaki fazla yağlar. Bu kişiler ya çok fazla yağlı yiyecekler tüketiyorlar ya da yağlı yiyeceklerden tiksiniyorlar. Hazımsızlık çekenler ve sebepsiz yere sinirlenenler de bu gruba giriyor. B tipi beslenenlerin vücutları su topluyor. Çok sık susayan ya da su içmekten rahatsızlık duyanlar, bol miktarda nişastalı gıda tüketenler, yemeği çok tuzlu yiyenler ya da hiç tuz kullanmayanlar bu gruba dahil. Diyetin C tipi grubuna giren insanlar zayıf kaslı oldukları gibi kasları aralıksız ağrıyor ve duruşları da çoğunlukla bozuk. Enerjik hissetmeyenler ve kendine güveni olmayanlar da C tipi. Diyeti uygulayan A tipi kişilerin üç hafta diyetlerindeki yağ, tahıl ve kafein oranını hiç kalmayıncaya dek azaltmaları; B tipi olanların tuz, kafein ve alkolden; C tipinin ise alkol, tahıl ve kafeinden vazgeçmeleri gerekiyor.
3. Zamanlama
Uzmanlar diyete başlanacak tarihi saptamanın kişileri heyecanlandırıp motive edeceğini savunuyor.
4. Alışveriş
Uzmanlara göre diyet için yapılan alışveriş, yatırım sayılabilir. KD'yi uygulamaya niyetli olanların dikkat etmeleri gereken nokta, beş günlük listelerinde sık tekrarlanan renklerin temsil ettiği rutin yiyecekleri stoklamamak.


KD'nin beslenme ilkeleri
1. Besin ayrıştırma
Belli başlı proteinler et, balık, peynir, yumurta, süt, fındık, soya ve hindistancevizi. Karbonhidratlar ise arpa, nohut, buğday, kepek, çavdar, fasulye, fıstık, mercimek, patates, pirinç ve şeker. KD'de bu iki besin grubunu beraber tüketmek yasak. Sebzelerin çoğu, baharat ve yağlar, her iki besin grubuyla da rahatlıkla kullanılabiliyor. Meyveler ise yalnız diğer meyvelerle beraber yeniyor. Yemeklerin yanında şarap, şampanya, çay, sade kahve ve sebze suları içilebiliyor ancak sudan, meyve sularından ve bira gibi gazlı içeceklerden kaçınmak gerekiyor. Eğer bir öğün proteinden oluşuyorsa, karbonhidrat yemeden önce aradan dört saat geçmesi gerekiyor. Yemek sonrası tatlı alışkanlığı da mazide kalıyor. Her diyette olduğu gibi KD'de de kişiler zaman zaman kendilerini ödüllendirebiliyorlar. Böyle günlerde karbonhidrattan oluşan bir öğün sonrası kuru kayısı, kuru incir, muz, ananas gibi şeker oranı en yüksek olan meyveleri tüketebiliyorlar.
2. 5'te 1 kuralı
Uzmanlar sürekli aynı gıdaların alındığı monoton diyetlerin, en az yanlış besin kombinasyonları kadar zararlı olduğunu savunuyorlar. Yüksek dozda alınan bu besinlerin gizli bir alerjiye neden olabildiği ve vücudun bu besinlere beklenmedik kilo alımı, yemeklerden sonraki doluluk hissi, baş ve karın ağrısı, su toplama, terleme, sindirim güçlüğü veya çarpıntı şeklinde reaksiyon gösterdiği gözlemlenmiş. KD'de normalde fazla tüketilen gıdalar beş günde bir alınıyor. Bu peynirin ya da balığın haftada yalnız bir defa yenileceği anlamına gelmiyor. Çeşitleri farklı olduğu sürece her gün aynı gıdayı tüketmeye izin var (bir gün beyaz peynir, ertesi gün kaşar, öbür gün tulum peyniri; bir gün somon balığı, ertesi gün levrek, öbür gün uskumru gibi).
3. Abur cuburla mücadele
Abur cubur krizine girildiğinde, 10 dakika sabredilmesi öneriliyor. Araştırmalara göre bu krizler çok kısa sürüyor ve cevaplanmadığında geçiyor. Kriz atlatılamazsa
KD'yi bozmadan yoğurt ya da meyve gibi sindirimi kolay ve nispeten sağlıklı abur cuburlar seçilebiliyor. Bu abur cuburun en son öğünle aynı besin grubundan olması da önemli. Son öğün karbonhidratlardan oluştuysa, patates cipsi ya da bisküvi gibi yiyecekler tercih edilmeli.
4. Plan yapın
Beş günlük yemek planları yapmak ve fazladan bir şey yenildiğinde plana eklemek, hedeften şaşmamaya yardımcı oluyor.
5. Zihinsel egzersizler
Eski inanışları, yeni ve daha anlamlı olanlarla takas etmenin insanları fazla kilolarından kurtaracağını savunan KD'nin uygulanması gereken çeşitli egzersizleri var.
  • 1. Olumlu cümlenin oluşturulması
    Kişiler en fazla önemsedikleri konuyla ilgili bir cümle kuruyorlar ("Her gün hayatımdaki huzur/ mutluluk artıyor" gibi). Twigg tekrarlamanın ilk etapta manevi gelişimi arzulamaya teşvik ettiğini, ikinci etapta ise fiziksel başarıya yönlendirdiğini söylüyor.
  • 2. Tekrar
    30 gün boyunca bu cümle aynı saatte tekrarlanıyor.
  • 3. Olumlu cümlenin yazılması
    30 gün boyunca her gün, aynı saatte ve aynı yerde cümle 10 kere yazılıyor. Twigg'e göre olumlu cümle, yazıldığında daha da fazla anlam kazanıyor.
  • 4. Yüksek sesle tekrar
    Twigg kişilerin cümleyi yalnızca kendi kendilerine ve yüksek sesle tekrarlamalarını çünkü onu başkalarıyla paylaşmalarının, başkalarının onlar hakkında fikir yürütmelerine ve bunu dile getirmelerine neden olacağını savunuyor.
  • 5. Hayalinde canlandırmak
    Günde bir kez, 10 dakika boyunca kişiler gözlerini kapatıp hayallerinde kendilerini olmak istedikleri şekilde canlandırıyorlar.