Dokunma okumayı kolaylaştırır

PARİS - Fransa’da yapılan bir araştırmada, dokunmanın görme ve işitmeyle daha iyi iletişim imkânı sağladığı ve böylece okumayı öğrenmeyi kolaylaştırdığı ortaya çıktı. Fransız Ulusal Bilimsel Araştırma Merkezi uzmanlarının 16 Mart’ta yayımlayacağı makalede, araştırma sonuçlarının, okumayı öğrenen çocuklar kadar yabancı dil öğrenmeye çalışan yetişkinler için yararlı olabileceği düşünülüyor.
Yeni kelimeleri okuyabilmek için, bir harf gibi görsel bir uyarıcıdan, ses gibi uygun işitsel uyarıcıyla bağlantı kurabilmek gerektiğini belirten araştırmacılar, deneyler sonucunda görsel ve dokunma yoluyla bir rakam veya bir harf incelendiğinde, özellikle Japon harflerinden esinlenilen işaretler ve yeni sesleri yetişkinlerin daha iyi öğrendiklerinin görüldüğüne işaret ediyor.
Çocuklarda yaptıkları deneylerde de, harfleri tanımak için dokunmanın, görsellik ve işitsellik arasındaki bağlantıyı artıran kilit rol oynadığını gören uzmanlar, bu çalışmada, sadece gözlerle yapılan klasik öğrenme yöntemiyle, dokunma ve görselliği de içeren ve birçok duyuya çağrı yapan ‘çok duyulu’ ikinci metodu karşılaştırdı. (aa)