Eğlence anlayışını değiştirmek istiyoruz

Eğlence anlayışını değiştirmek istiyoruz
Eğlence anlayışını değiştirmek istiyoruz
İstanbul Calling adıyla müziğin dev isimlerini bu yaz İstanbul'a getirecek Pozitif Live'ın tepesindeki isimlerden Cem Yegül ile sezonu masaya yatırdık. Yeni İnönü Stadyumu'nda yapılacak projelerden girdik sektörün Türkiye'deki durumuna baktık ve bazı yıldızların neden hala Türkiye'ye gelmediği sorusuna yanıt aradık.
Haber: MUHSİN AKGÜN / Arşivi

Fotoğrafçı olmasaydım yapmak istediğim ilk iş konser organizasyonu olurdu herhalde. Bu alana o kadar meraklıyım ki bu işleri yapan insanlara imrenerek bakarken çok yakalamışımdır kendimi. Neyse bu kısa kişisel bilgiyi geçelim ve 24 yıl önce başladıkları bu organizatörlüğe büyüyerek devam eden Pozitif Live firmasının tepesindeki isimlerden Cem Yegül’le bu yaz, sektör ve daha birçok bilgiyi bulabilecegğiniz röportajımıza geçelim.
Yıllardır tanıdığım Cem Yegül’le söyleşiye giderken heyecan da yapmadım değil. Çünkü kişisel olarak da merak ettiğim bir sürü şeyi röportaj bahanesiyle soracaktım. Sağolsun samimiyetle bütün sorularıma cevap verdi.

Vodafone İstanbul Calling nasıl oluştu? Yıllardır İnönü Stadyumu oradaydı ama neden şimdi bu kadar büyük bir projeye giriştiniz? Anlaşılan devamı da gelecek ama seneye İnönü Stadı olmayacak. IMG, Doğuş’la yeni bir ortaklık oluşturdu. Bu oluşum Beşiktaş Kulübü’yle İnönü Stadı’nın yönetimi, sponsorluk, localar gibi konularında bir ortaklık modeli geliştirdiler. IMG spor, eğlence, moda ve medya konularında dünyanın en büyük şirketlerinden biridir. Bugüne kadar 2-3 günlük festivaller hep yaptık, bundan sonra da yapacağız. Fakat bu kadar büyük ismi ve farklı türlerden ismi tek çatı altında toplamak kolay bir şey değil. Bunun için bütün yaza yayalım dedik. Dedik ki yaz sizindir, tarihinizi seçin, hepinizi istiyoruz. Bu durum bize büyük kolaylık sağladı.

Peki İnönü Stadı bu konserler için kaç bilet satılacak şekilde dizayn ediliyor? Bir de IMG-İnönü Stadı ve sizin ortaklığınızın detaylarını biraz daha açar mısın? Rihanna, 36 bin küsür bilet sattı. Sahneyi bizim kurduğumuz şekliyle 36 bin bilet satılabilir. Başka türlü yerleştirirsen sahneyi, daha fazla bilet satmakta mümkün. Büyük bir sahne kurduğumuz için çoğu nokta ölüyor. IMG, İnönü Stadyumu’nda yapılacak tüm etkinlikler konusunda birinci derecede söz sahibi olacak. Sadece konser etkinlikleri yapmıyor IMG. Sporla entertainment’ın içiçe geçtiği işler de yapacağız birlikte. İnönü Stadı’nda bir yılda futbol maçları da dahil 120 etkinlik gerçekleştirmek var planda. Bu maçların hepsi Beşiktaş’ın maçları anlaşılmasın, ayrıca uluslararası turnuvalardan bahsediyoruz. Artı konser organizasyonları tabi. Önümüzdeki sene İstanbul Calling mekan anlamında zorlanacak. Çünkü İnönü Stadı olmayacak. O yüzden şimdidin formüller üretmeye başladık. Ama inşaat bitiminde Vodafone İstanbul Calling Festival yine burada gerçekleşmeye devam edecek.

Mekan konusuna girmişken meşhur Ayazağa’da planlanan konser alanı ne durumda? Çatısı çıktı. 2014’ün ilk çeyreğinde açıyoruz. Tamamen bizim girişimimiz. Yapılan 6 bin kişilik Arena’nın bulunduğu yerin üst kulanım hakkını 20 yıllığına aldık. Burada klasik müzik konseri hariç her türlü konser yapılabilecek. Akustik buna göre yapıldı.

Uluslararası ajanlar artık İstanbul’a gözünü dikmiş vaziyette. Coğrafi ayaklar bozulmuş sanki. Misal Rihanna, Portekiz ve İspanya arasında bize uğrayabiliyor. Bu durum artistin ne kadar büyük bir prodüksiyonla dolaştığına bağlı. Mesela U2, turneye iki sahneyle çıkıyor ve herhangi bir problem olmuyor. Rihanna için de bu durum böyle. Coğrafi ayak siteminin halen geçerli olduğu isimler de var tabi. Talep konusuna gelirsek İstanbul’un test edilmesi lazım. Gerçek rakamlar yeni yeni ortaya çıkıyor. Düzenli olarak yılda yüzde 7-8 arası büyüyor. Ajanlar tabi ki bu gelişmeleri yakından izliyor. Madonna geliyor biletleri bitiyor, Justin Buiber geliyor öyle, Rihanna öyle. Efes Blues, One Love, İstanbul Caz, Akbank Caz hep yüksek satış rakamlarına ulaşıyor. Kültürel bir değişimden geçiyoruz hep birlikte. Bu durum bizim gibilerin işlerini artık daha bilinçli yapmasına imkan veriyor. Sağlıklı bir yapı getiriyor şehire. Budan hareketle biz de artık İstanbul Calling gibi çok büyük festivallerle şehri test ediyoruz ki, gerçek sikleti yavaş yavaş ortaya çıksın. Biz bu festivalden başarıyla çıkacağımızın ilk işaretini Rihanna’yı 2 haftada satarak gördük.

Peki bu kadar bilet talebini İstanbul karşılayabilir mi? Çok konser var buna katılıyorum. Ama Pozitif’in misyonu şöyle ki, eğlence anlayışı zihniyetinin kökünden değişmesi. İnsanlara doğru bir tecrübe yaşatmak gerekiyor. Bu bilet aldıkları andan mekanda yaşadıkları ve evlerine döndükleri ana kadar yaşadıklarıyla bağlantılı bir tecrübe. Bu tecrübeler mükemmelleştikçe çok konser var söylemi artık olmayacak. İstanbul’un kapasitesi düzenli büyüyecek. Sektör gelişiyor ve gelişirken işin içindeki oyuncular da kuralları öğreniyor, pazar oluşuyor. Ama işin yine en önemli kısmı program.

Sektör gelişiyor fakat rekabet de kızışıyor. Rakamların havada uçuştuğunu ve fiyatların çok arttığını duyuyorum. Misal getirilemeyen Neil Young, Lana Del Rey... Rekabetle ilgili olarak ben kimseyi Pozitif’e rakip görmüyorum. Pozitif başka bir yerde, diğer promoter’lar -organizatör kelimesini sevmiyorum çünkü yaptığımız işi tam anlatmıyor, bayağı artistik bir emek var işin içinde- başka bir yerde. Bizim alanımızda diğer promoter’ların yaptığı işlerin toplamı Pozitif’in yaptığına yakın değil. Bugüne kadar çoğu yabancı 4000 kadar grup getirmişiz, onlarca festival, vs. Pozitif’e mantıklı gelen bir teklifi Pozitif herhangi bir ajana verir. Başka firmalar da verebilir, bundan daha doğal bir durum yok. Birisinin önünü kesmek için verilmiyor bu teklifler. Grupların değerleri ortalama olarak biliniyor. Siz zaten garip bir teklif veriyorsaniz ajanın gözünde bir soru işareti doğar.

Neil Young ve Lana Del Rey konusu... Ben bir festival yapıyorum ve bir son tarih koyuyorum. Neil Young için ajan işi çok uzattı ve biz de teklifimizi geri çektik. Aynı şekilde Lana Del Rey’in ajanı da bu kısmı çok uzattı. Nitekim teklifimizi çeker çekmez ertesi gün başka bir firma açıkladı Lana Del Rey konserini. Gayet doğal bir şey.

Bütün bu büyümeyle ilgili söylediklerinizi düşününce kafamda örtüşmüyor durum. O zaman niye hala gelmeyenler var. Bruce Springsteen, Radiohead, Coldplay... Bruce Springsteen’ın sound’u ve meseleleri çok fazla Amerikalı, bizim dertlerimizle çok ortak değil. Onun turnesi büyüktür, stadyum turnesidir. Ama burada böyle bir karşılığı yok. Gidip Küçükçiftlik Park’ı teklif edemezsin. Ayrıca onun konserinde hiçbir branding koyamıyorsun. Yani sadece bilet satışına kalıyorsun. Stadyum yapsan 15 bin bilet satarsın, büyük bir teklif vermek çok akıllıca olmaz. Radiohead’i ilk turnesinde İstanbul’a getireceğimizi söylemiştim geçen yıl Radikal’e, hâlâ geçerli... 2014’te lojistik planlama İstanbul’a imkan verirse Pozitif Live organizasyonuyla İstanbul’da. Coldplay 2015’de turneleyecek. Getirmek isteriz tabi. Her zaman radarımızda olan gruplardan biri.

Peki bu işlerin Anadolu’ya yayılması mümkün mü? İstanbul’daki sektor iyice büyüdüğünde bu olacak. 7-10 yıl içinde büyürse bu durum Anadolu’ya da yansır.

Babylon’da son durum nedir? Kendi adıma ben sanki daha az gelir oldum. Yaşlanıyor muyum, yoksa?.. Senin gidebileceğin bir Babylon da yolda, gelecek. Şu an varolan Babylon, Babylon markalarının -yeni markalar yaratacağız- amiral gemisi olmaya devam edecek. Birkaç Babylon daha açacağız. İstanbul dışında da düşünüyoruz hatta.

Geçen sene Santralistanbul’da son dakikada içkisiz gerçekleşen Efes Pilsen One Love’la ilgili herhangi bir hukuki girişiminiz oldu mu? Büyük bir hayal kırıklığıydı. Kimseyi dava etmedik. Evet, dava edebilirdik ama sonra onların durumunu da anladık. Onların da elleri kolları bağlandı.

Yine geçen sene acı bir RHCP konser tecrübesi yaşadınız. Belki de Pozitif’in 24 yıllık tarihinin bu kadar şikayet aldığı tek konser organizasyonudur. RHCP’yi tekrar getirip bir bedava halk konseri yapsanız... RHCP konserinde ekibimin teknik ve hesap hataları oldu. Ciddi bir ders çıkardık. İlk kez böyle bir durumla karşılaştık. Giriş-çıkış sorunları, kategorizasyon sorunları vs. Tarihimizde böyle bir şey yok. Bunlarla ilgili önlemleri aldık. Üzdük izleyecilerimizin birçoğunu bu konserde. Bedava bir halk konseri yapmamıza RHCP izin vermez herhalde. (Gülüyor) RHCP olmasa da mutlaka yapacağımız başka şıklıklar vardır.

Rock’n Coke’la sorun neydi, neden vazgeçtiniz? Bir de 2008’de R.E.M’i getirdiğiniz S.O.S. Festival’i bir daha yapmadınız. Bir takım prensiplerde anlaşamadık. Bizim olmazsa olmazlarımız var, onların da var. Bunlar uyuşmayınca ortak bir karar alarak bu projede ayrıldık. Bir kırgınlık yok. S.O.S. ya da benzeri bir organizasyon mutlaka yapılmalı. Böyle bir festivali borç olarak görüyoruz.

Son sorum benim belki de en çok merak ettiğim konu, Pozitif’i Doğuş Grubu’nun satın alması. Siz artık olamayacaksınız diye çok üzüldüm. Nedir son gelişmeler? Öncelikle satış yok, Doğuş Grubu’yla ortak olduk. Biz şu an Pozitif’in küçük ortağıyız. Fakat Pozitif’i tamamen özgürce yönetmeye devam ediyoruz. Biz yönetiyoruz, her şey aynı yani. Sadece çok daha cesur vizyonel bir ortakla birlikteyiz. Gruba girdikten sonrada gördük ki hakkatten bu işe inanan, bizim hayallerimizi gerçekleştirmemize olanak sağlayan olgunlukta bir ortakla birlikteyiz. Bizim için daha mükemmel olamazdı. Tam tersine oyun yeni başlıyor gibi görüyorum. Pozitif, şimdi de çok daha cesur, atılımcı bir şirket olacak ve hayallerini eskisinden daha kolay gerçekleştirecek. Şimdi görmüyor olabilirsiniz ama büyük resim ortaya çıktığında göreceksiniz iyi bir şey olduğunu.