En önemli gündem maddesi: Bu kaynar havada ne yemeli?

En önemli gündem maddesi: Bu kaynar havada ne yemeli?
En önemli gündem maddesi: Bu kaynar havada ne yemeli?
Malum bu sıcakta ne yesek olmuyor, ne içsek ferahlatmıyor. Doyuran ama boğmayan, mevsimi yaşatan, iftara/sahura da yakışan yiyecek ve içecekleri mutfakla mesaisi bol olanlara sorduk. Domates salatası, yoğurt ve nanenin başrole oturduğu tariflere ulaştık

Ece Aksoy
(9’un sahibi ve aşçısı)

Salata ağırlıklı besleniyorum. Salatalık da doğrayarak, bol yoğurtlu semizotu salatası yapıyorum. Taze nane ve fesleğen de doğruyorum. İyi bir domates salatası olabilir; fazla soğan koymadan, bol maydanozla... Karpuz, çok yağlı olmayan peynirler yenebilir. Sabahları çok taze bir katı yumurta tok tutuyor gün boyu. İçecek olarak limonlu sıcak çay, bir de limonlu taze zencefil ve tarçın çayı. Ama poşet çay değil, alıp kaynatacaklar. Bunlar harareti alan şeyler. Bütün mesele, dış sıcaklığı iç sıcaklığa denk getirmek. Çok soğuk şeylerle daha çok hararet basıyor ve daha çok susuyor insan. Yemek olarak domatesli yağsız makarna, bol domatesli sulu, lapa gibi pilav. Ve bütün sebzeler, ama kızartmadan... Ben böyle yaşıyorum, kilo da verdim bu yaz.

Civan Er
(Changa’nın şefi)

Nar olmadığı için taze vişneyle yapılmış, hatta yufkaların arasına da vişne yerleştirilerek hazırlanıp dolapta bekletilmiş buz gibi güllaçlar yemek, olgun ve etli şeftalilerle hazırlanmış ev yapımı buzlu çaylar çok hoş olur.

Gönül Paksoy
(Yemek tasarımcısı)

Zeytinyağlılardan fasulye, semizotu, ıspanak yapıyorum. Güveçte patlıcanı da çok yapıyorum. Bol bol ayran ve cacık yapıp yiyorum. Rejim de yaptığım için yeşil elmayı çok tüketiyorum, bol bol da karpuz kesiyorum. 

Mehmet Yaşin
(Yemek gezgini)

Buzdolabında bekletilmiş karpuzla beyaz peyniri ana öğün olarak öneriyorum. Hem lezzetli, hem hazmı kolay. Domates ve bol soğanla yapılmış salata güzel olur. Bol yoğurtla ve salatalıkla yapılmış cacık, çorba niyetine içilebilir. Ayran ve limonata da içilebilir ancak limonatanın şekeri çok fazla olmamalı. İçine de bol buz ve ferahlık sağlayacak nane koyulabilir. Evde yapılmış limonatalar katkısız olduğundan tercih edilmeli. Aşırıya kaçmamak kaydıyla bir top dondurma da yenilebilir. Buzdolabında soğutulmuş üzümle peynir ve buz gibi bir şeftali tavsiye edebilirim. İştahımızı eylülden sonra başlayacak serin havalara bırakmak en iyisi. Sıcakta etten uzak durulmalı. Balığa gelince, yanında domates salatasıyla ızgara sardalya olabilir. Diğer balıklar için eylül sonunu beklemek en doğrusu.

Cenk Sönmezsoy
(Yemek blog’cusu)

Hem su ihtiyacımızı hem de terleyerek kaybettiğimiz mineralleri geri kazanmak için maden suyuyla hafifletilmiş ve taze rendelenmiş zencefille tatlandırılmış ayran öneririm. Limonata hazırlarken de şeker yerine doğal olarak tatlı olan karpuz suyunu kullanabilirsiniz. Yiyecek olarak ilk aklıma gelen şey dondurma. Dondurma deyince de Arnavutköy’deki Girandola. Karpuzlu ve Bodrum mandalinalı sorbelerini özellikle tavsiye ederim. Benim gibi çikolata tutkunları için bir de tarif vermek isterim. Yaz geldiğinde ve taze badem çıktığında tercihim, sıcak çikolatanın badem sütüyle hazırlanmış soğuk bir versiyonu. Tarifi kısaca şöyle: Badem sütünü hazırlamak için minimum altı saat suda beklemiş ve kabukları soyulmuş 1 ölçü taze badem ve 4 ölçü suyu bir blender’dan geçirip tülbent yardımıyla süzün. Daha sonra 1 su bardağı badem sütü, 1 çorba kaşığı kakao, 1 çorba kaşığı şeker, 15 gram ince rendelenmiş bittersweet (Yüzde 70 kakao oranı) çikolata ve bir fiske toz tarçını tencerede kaynama noktasına getirip ateşten alın, bir kaba aktarın, iyice soğuyana kadar buzdolabında bekletin.

Batur Durmay 
(Asitane’nin sahibi)

Pek çok gizli kalmış yönüyle hâlâ gizemini koruyan Osmanlı saray mutfağının en temel özelliklerinden biri sağlık odaklı oluşu. Bizlerin yeni fark ettiği bu konuyu saray, yüzyıllar öncesinden keşfetmiş. Biz mönümüzü sarayın gizli kalmış reçetelerini gün yüzüne çıkararak oluşturuyoruz ve bunaltıcı aylarda hiç vazgeçemediğimiz, hep önerdiğimiz 1539 yılına ait, 471 yıllık bir reçete var: Reştiyye. Tulum peyniri, ceviz, maydanoz ve kırmızı biberli açma erişte. Tek tabakta mevsimin en şifalı besinlerini bir araya toplar. Hafif ve lezzetli tulum peyniri, ceviz, detoks özelliğiyle maydanoz, antibiyotik görevi gören kırmızı pul biber ve incecik açılmış erişte hem kolay yapımı hem de yüksek besleyici özelliğiyle bu günler için biçilmiş kaftan. Yanında enerjinizi artıracak buz gibi bir demirhindi şerbeti tavsiye ederim. Tatlı sevenler için, malum Ramazan ayındayız, güllaç veya vişne hoşafı hafif ve güzel alternatifler olacaktır. 

Tijen İnaltong
(Yemek yazarı)

Bu sıcaklarda zannediyoruz ki buz gibi içeceklerdir bizi serinleten. Oysa içeceğin, yiyeceğin buzdolabından ya da buzluktan çıkmış olması değil, doğasındaki serinlik önemli. Cacıklar, cacık benzeri soğuk çorbalar, salatalar yemeli. Besin değeri artsın diye cacığa dövülmüş fındık eklemeye ne dersiniz? Renklensin diye incecik şeritler halinde kırmızı etli biber, hatta bir avuç da semizotu eklenebilir. Bol yoğurtlu, buğdaylı, nohutlu bir soğuk çorba bedeninizi de, yüreğinizi de serinletir. Salatayla doymuyorum diyorsanız; birkaç bardak esmer pirinç haşlayın, soğuyunca dolabınıza kaldırın. Her gün salatanıza bir ufak kase dolusu esmer pirinç ekleyin, hem doyun, hem iyi beslenin. Bir başka salata önerisi: Yarım kilo çok körpe kabağı incecik ve upuzun şeritler halinde doğrayın. Sızma zeytinyağı, deniz tuzu ve limon suyuyla hazırlayacağınız sosla karıştırın. Üç, beş dal da taze fesleğen ekleyin, doğramadan, koparmadan. Arada karıştırarak üç-dört saat bekletin. Servis edeceğiniz zaman kabakların yumuşadığını, fesleğenlerin de aromasını kabağa sunduğunu fark edeceksiniz.

Devletşah Özcan 
(Yemek blog’cusu) 

Tazesi sadece yazın bulunan şeftali, karpuz, kavun vazgeçilmezler... Bol cacık ve ayran, yanında bir de taze fasulye, bu aylarda en fazla tükettiklerim arasında.

Elif Ayla
(Yemek yazarı)

İki favorim var bu günlerde. Bütün artan meyveleri karıştırıp şerbet yapıyorum. Diyelim ki; üç kırmızı erik, iki şeftali, bir avuç karadut, bir armut... Yıkayıp yarım saat kaynatıyorum. İçine damak tadıma göre şeker ekleyip bir taşım daha kaynatıyorum. Tüm malzemeyi süzgüden geçirip soğutuyor ve şişeye koyuyorum. Soğuk olarak taze naneyle servis ediyorum. Naneli limonata ve kavun şerbeti de favorim. Sabah kahvaltısında bile ot ve zeytinyağlı yiyebilen biriyim, bir İzmirli olarak. Domates soslu patlıcan közlemesi ve semizotu da favorim. Hanımlar evlerde patlıcan közlemenin çok zor olduğunu düşünür ama benim yöntemimle hem ocak batmıyor hem de közdeki kadar lezzetli oluyor. Kavurma sacını, yoksa teflon tavayı, ocağın altını iyice açıp ısıtıyoruz. İyice ısınan tavaya yıkayıp kuruladığımız patlıcanları koyuyoruz. 6-7 dakikada çeviriyoruz. Neredeyse 15-20 dakikada közleniyor. Püf noktası, patlıcanlar sıcakken soymaktır. Bir tarafta da iki sivri biberi doğrayıp kavuruyoruz, soyup küp küp doğradığımız domatesi ilave edip kavuruyoruz. Kavrulan sosu sıcak sıcak doğradığımız közlemeye döküyoruz. Üstüne kuru soğanı söğüş doğrayıp zeytinyağı gezdiriyoruz. Nefis bir yaz yemeğidir. Sonra da karpuz...

Fem Güçlütürk
(İletişimci)  

Yemeyi çok severim ama asla pişirmem. Bozburun’daki Orfoz’da domatesleri özel olarak Milas’tan getiriyorlar. Oradaki domates salatasını hiçbir şeye değişmem, tek kelimeyle tarifsiz. Yine Kantin’in bu mevsimde hazırladığı organik domates salatası da tavsiyelerim arasında. 

Aydan Üstkanat  
(Yemek tasarımcısı)

Sıcaklarda sıvı ağırlıklı beslenmeye önem vererek, hamur işleri, tatlı ve ağır yağlı yemeklerden uzak durulmalı. Salata kavurucu sıcaklar için en ideal yemek. Salataları ana yemek haline getirmekse birkaç özel eklemeyle son derece basit. Marine edilmiş tavuk etini ızgara yapıp buzdolabına koyun. Yeşil salatanın üstüne incecik soğuk et olarak dilimleyin... Kırmızı eti de haşlayıp soğuk et olarak tüketin. Kavurma, kızartma nem oranının yüksek olduğu günler için sağlığı tehdit eden pişirme yöntemleri. Bulabildiğiniz tüm malzemeleri salatalarda değerlendirin. Acur, taze pancar, kereviz hatta çiğ mantar... Yoğurdu eksik etmeyin, böyle küçük ara öğünler hazırlayabilirsiniz. Buz gibi yoğurdun içine ister salatalık, taze nane, ister meyve dilimleri koyun; her iki halde de son derece sağlıklı ve lezzetli bir ara öğün elde edeceksiniz. Bunun dışında buzdolabınızda mutlaka birkaç nane yaprağı, birkaç limon dilimiyle iç ferahlatan aromalı su bulundurun. Suyu bir sürahiye alın ve içine bu malzemelerden atın. Belki fesleğen veya limon yerine satsuma ya da lime... İnanın sizi  tahmininizden çok rahatlatacak içecekler bunlar.


    ETİKETLER:

    Ramazan