@ubuget

Ertuğrul Günay: AKM'nin şu anki görüntüsü hüzün verici

Ertuğrul Günay: AKM'nin şu anki görüntüsü hüzün verici
Ertuğrul Günay: AKM'nin şu anki görüntüsü hüzün verici
2013 Ekim'inde açılması planlanan bina ne oldu da kaderine terk edildi? Yeni tiyatro sezonun açılmasına çeyrek kala kaderine terk edilen AKM'yi dönemin Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay'la konuştuk.
Haber: ÜMİT BUGET - umit.buget@radikal.com.tr / Arşivi

Ekim'in kapısındayız. Ekim demek biraz da tiyatroda yeni sezon demek aslında. Yeni oyunlar yeni heyecanlar yeni hayatlar... 

Artık bir zamandır da AKM'ye özlem, 'büyük salon'a hasret, 'Aziz Nesin Sahnesi'ne otoparkın merdivenlerden inememek demek, Ekim. 

Tiyatro dünyası, 7. AKM’siz sezonuna hazırlanırken Atatürk Kültür Merkezi’nin akıbetini ve o dönem yaşananların perde arkasını dönemin Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay’la konuştuk.

2013 Ekim’inde açılması planlanan bina ne oldu da kaderine terk edildi?

İşte Ertuğrul Günay’ın AKM açıklamaları:
AKM’nin İstanbul 2010 Avrupa Başkenti kapsamında yenilenmesi planlanmış ama hazırlanan proje mahkeme kararıyla iptal edilmişti. O sürecin tamamlanmamasında kabahat kimin, o zaman kritik bir fırsatın kaçırıldığına katılıyor musunuz?

Yapımı ve kullanımı onyıllarca tartışma konusu olan bu yapı, 2010 Avrupa Kültür Başkenti etkinlikleri öncesi kapsamlı bir yenileme için boşaltılmış; Tabanlıoğlu Mimarlık Ofisi koordinasyonunda yapılan yeni proje Koruma Kurulu'ndan geçmiş, uygulama ihalesi de yapılmıştı. Tam bu eşikte proje, Kültür Sanat Sen adlı sendikanın başvurusuyla İdare Mahkemesi’nce iptal edildi ve uygulama imkânsız hale geldi. Oysa proje, yapının özgün yapısını bozmadan teknik ve estetik açılardan güçlendirilmesini ve yenilenmesini içeren oldukça mükemmel nitelikteydi.

Biz AKM’nin, 29 Ekim 2013’de açılacağı bilgisine sahiptik, oradaki kırılma noktası ne oldu?
Proje iptal edilince Bakanlıkça hızla yeni ve sınırlı bir proje yapıldı, ama bu kez Kültür Ajansı -sanırım Başbakan Erdoğan 'ın örtülü talimatıyla- kaynak ayırmaktan vazgeçti. 2011 Yeni proje için kaynak aramakla geçti; sonunda Sabancı Vakfı -büyük salona isimlerinin verilmesinden başka şart ve talep ileri sürmeden- 30 milyon TL destek vermeyi kararlaştırdı; bu vesile ile kendilerini bir kez daha teşekkürle selamlamak isterim. Bakanlık olarak biz de imkânlarımızı zorlayarak 40 milyon kaynak oluşturduk ve toplam 70 milyon TL civarında yeni bir ihale yaptık. Bitim tarihi olarak da 2013 sanat sezonunda 29 Ekim 2013'tarihi hedeflenmiş; törenle yer teslimi yapılmış, çalışmalar başlamıştı.

Bu proje neden gerçekleşmedi?
2013 Ocak ayı sonunda; İstanbul'da tarihi dokuyu bozan yüksek yapılara ve özellikle Gezi Parkı'nın yapılaşmasına karşı çıktığım için- Bakanlıktan ayrılmak durumunda kaldım. Üç ay sonra da Gezi olayları başladı. Baştan beri AKM'nin yenilenmesi değil, yıkılıp yeniden yapılmasından yana olan Başbakan Erdoğan, Gezi olaylarının gergin ortamında bu görüşünü yeniden yüksek sesle dile getirdi; yeni Bakan da, sanırım Başbakan'ın direktifiyle, bir yazı ile çalışmayı durdurdu. Bu durdurma kararının hiçbir hukuki gerekçesi olmamasına karşın, ne yükleniciler ne de daha önce mükemmel bir projeyi durdurtmuş olan sendika ve benzer kesimler yargı yoluna gitmedi.

AKM’nin şu anki durumu sizde nasıl bir his uyandırıyor?
2013 Yılı Haziran'ından bu yana AKM, yarım kalmış inşa ortamıyla çürümeye ve yıkılmaya terkedilmiş bir görünüm taşıyor. AKM'nin şu andaki kapalı ve yıpranmış görüntüsü gerçekten hüzün verici.

AKM’nin yıkılıp yer dört başı mahmur ‘yeni’ bir salonun yapılması fikrine nasıl bakıyorsunuz? AKM ‘eski’ iflah olmaz ve çirkin bir yapı mı? AKM'nin mükemmel bir kültür merkezi olmadığı elbet söylenebilir. Hatta yenileme projesi öncesi çok kötü, bakımsız durumda olduğu da biliniyor. Ama bence yarım yüzyıl önceden gelen bir yapı olarak fizik ve estetik açıdan yenilenip bir dönemin simgesi olarak korunabilir ve İstanbul'a yeni ve daha güzel kültür merkezleri yapılabilir. Nitekim, IKSV işbirliğiyle başlayıp onyıllarca yarım kalan Ayazağa Kültür kompleksi, görev dönemimde yapılan yeni bir yap/işlet modeliyle bitmek üzere; bu yıl sonuna kalmadan 5000 kişilik çok amaçlı, 1200 kişilik senfoni salonlarıyla İstanbul'un hizmetin girmeye hazırlanıyor.

Dönemin Kültür Bakanı olarak AKM’nin bu durumundaki rolünüzü nasıl görüyorsunuz?
Buradan bakınca, 2010 Kültür Başkenti etkinliklerine yetiştirmek için AKM'yi erkenden boşaltıp, hızlı uygulama için zaman kazanma anlayışımızın çeşitli ve farklı çevrelerce istismar edildiğini düşünüyorum. Bazan 'en iyiyi' hedeflemek, insanı 'iyi'den yoksun bırakabiliyormuş; bunu bir kez daha öğrenmiş olduk.