Facebook'taki testleri yapmaya değer mi?

Facebook'taki testleri yapmaya değer mi?
Facebook'taki testleri yapmaya değer mi?
Facebook'ta en çok hangi sözcükleri kullanıyorsunuz? Pek çok konuda olduğu gibi bunun için de Facebook üzerinden tıklayarak yapabileceğiniz bir test var. Peki size koca bir sözcük demeti sunacak olan bu testi yapmadan önce, özel bilgilerinize erişim istendiğinde neler olduğunu biliyor musunuz?

RADİKAL - "Hangi ünlüye benziyorsunuz?", "Hayvana olsaydınız hangisi olurdunuz?", "Sizin gerçek şehriniz neresi?", "Ruh ikiziniz kim?" Facebook, kullanıcıların büyük rağbet gösterdiği bu tür testlerle dolup taşıyor. Peki ama bu testleri yapmaya değer mi? Bu testler için bilgilerinizi verirken ne kaybettiğinizi biliyor musunuz? BBC teknoloji muhabiri Jane Wakefield'in yazısını paylaşıyoruz.   

'En çok kullanılan sözcükler' testini, en az 17 milyon kişi yaptı. Böylece adını daha önce hiç duymamış bile olsalar, özel bilgilerini bu testi geliştiren Vonvon adlı Güney Kore firmasına vermiş oldular. Serbest gazeteci Paul Bischoff, Comparitech adlı web sitesine yazdığı makalede "Facebook'taki en çok kullanılan sözcükler testi, mahremiyet açısından tam bir kâbus" diyor.
Testi yapmak için şirketin eline geçmesine onay verdiğiniz özel bilgiler arasında isminiz, profil resminiz, yaşınız, cinsiyetiniz, doğum gününüz, tüm arkadaş listeniz, sayfanıza yazdığınız her yorum, koyduğunuz her fotoğraf, 'beğen' tuşuna tıkladığınız her şey, eğitiminiz ve hangi şehirden olduğunuz da bulunuyor.
İnteraktif içerik firması Vonvon birçok test üretiyor. En çok kullanılan sözcükler popüler olmasına rağmen, şirketin her biri 50 milyondan fazla kişiye ulaşan ilk beş testi arasında değil.
Vonvon'un en fazla paylaşılan testi, 'ruh ikizinizi bulmaya' yönelik. Bu test tam 120 milyon kez paylaşılmış.

Tabii bu testleri yapmak için özel bilgilerinize erişim izni veriyorsunuz. Vonvon'un Genel Müdürü Jonghwa Kim, BBC'ye Facebook'tan elde ettikleri verileri sadece testleri daha iyi hale getirmek için kullandıklarını söyledi. Kim, 'Erişilen bilgileri sadece testin sonucunu belirlemekte kullanıyoruz. Asla başka amaçlar için kaydedip saklamıyoruz; koşullar ve hükümler bölümü buna olanak tanımasına rağmen, üçüncü taraflara satmıyoruz" dedi.
Kim, özel bilgiler konusundaki hassasiyeti bildiklerini ve kısa süre önce en çok kullanılan sözcükler testini, sadece herkese açık olan bilgilere erişecek şekilde değiştirdiklerini kaydetti.

HER FİRMA SORUMLU DAVRANIR MI?
Özel bilgilere erişimle ilgili çalışmalar yapan Elektronik Sınırlar Vakfı, kullanıcı verileri konusunda Vonvon'un sorumlu davranıyor gibi göründüğünü söylüyor. Ancak bununla birlikte test geliştiren her firmanın aynı sorumlu davranışı göstermeyebileceğine dikkat çekiyor. Vonvon'un eriştiği bilgi düzeyini kabus olarak niteleyen gazeteci Bischoff ise Facebook'u kaplayan test uygulamalarının amacından kuşkulu. Bischoff BBC'ye, Facebook'un da bu konuda farkındalık uyandırmak için yeterli çaba göstermediğini söyledi.
Örneğin birçok kişi, o testi yaptıklarını çoktan unuttukları halde test yapmak için yükledikleri uygulamanın, kullanıcı tarafından ayarlardan silinmediği sürece arka planda çalışmaya devam ettiğinden habersiz. Test uygulamaları daha sonra da veri toplamayı sürdürüyor.
Facebook ise bu konuda şunları açıkladı: "Kullanıcıların mahremiyetini korumak en önem verdiğimiz konular arasında. Facebook'a konulan uygulamaların hepsi de sıkı kurallara tabi. Test geliştirenlerin verileri izinsiz kullanması kurallara aykırı. Bunu yapan olursa o testleri derhal kaldırıyoruz."

BUNA DEĞMEZ! 
Güvenlik uzmanı Lisa Vaas'ın ise böyle testleri yapmayı düşünenlere basit bir tavsiyesi var:

"Hangi kediye uygun olduğunuzu ya da hangi Disney prensesine benzediğinizi bulmak ne kadar eğlenceli görünse de bunun için özel bilgilerinizin anahtarını teslim etmeniz gerekecekse, şimdi benim ardımdan tekrar edin: Buna değmez, buna değmez." (BBC)