Genç sinemacılara yol gösteriyoruz

Genç sinemacılara yol gösteriyoruz
Genç sinemacılara yol gösteriyoruz
Adana Altın Koza Film Festivali ile aynı tarihlerde 'Adana Pazar' bu yıl ikinci kez gerçekleştirilecek. 'Adana Pazar' koordinatörü Alin Taşçıyan, "Gençler profesyonellere kulak versin" diyor.
Haber: ŞENAY AYDEMİR - senay.aydemir@radikal.com.tr / Arşivi

Adana Altın Koza Film Festivali, film gösterimlerinin yanı sıra geçen yıl Türkiye sinemasına önemli yararlar sağlayacak bir oluşum daha başlattı: ‘Adana Pazarı.’ Türkiye’den yapım aşamasındaki projelerin görsel malzemeleriyle uluslararası satış acentelerinin ve film festivallerinin temsilcilerine tanıtımını amaçlayan ‘Adana Pazarı’ bu yıl ikinci kez gerçekleştirilecek. Sinema yazarı ve ‘Adana Pazar’ koordinatörü Alin Taşçıyan, bu etkinliğin amacını ve Türkiye sinemasına sunacağı katkıları anlattı.
Altın Koza’da ‘film market’ düzenleme fikri nasıl ortaya çıktı?
Adana Pazarı bir ‘film market’ değil, Türk yapımlarını uluslararası satış acentelerine, festival temsilcilerine, müze vb. kurum küratörlerine tanıtmak için aldığımız bir inisiyatif. Bu fikir benden çıktı. Birkaç yıl önce Türkiye Sinema Platformu’nda birlikte çalışırken SE-YAP’tan Nilüfer Sapancılar’a açmıştım konuyu. İstanbul ’da bir uzun hafta sonu boyunca yeni yapımları göstermek için konuklar çağırmayı tasarlıyordum. Tabii bu işin asıl zor yanı lojistiği. Yani hem konaklama hem gösterim için organizasyon yapmak ve masraflarını karşılamak. Danışmanlık yaptığım Altın Koza’nın bir film festivali olarak ekibi ve altyapısı mevcut. Ayrıca Türkiye sinemasına böyle bir hizmette bulunmak isteyecek anlayışta bir kurum. Bir teklif yazdım, kabul ettiler. SE-YAP’ın proje ortağımız olması çok önemliydi, onlar da kabul edip sahiplendiler Adana Pazarı’nı.
Adana Pazarı’nın Türkiye sinemasına nasıl bir katkı sunması planlanıyor?
Sinemacılarımızın büyük çoğunluğu çok genç ve deneyimsiz. Türkiye’de bir film endüstrisinin bulunmayışı yüzünden hep amatörce hareket etmek zorunda kalıyorlar. Onlara yol gösterecek herhangi bir resmi ulusal kurum da yok. Gayet güzel filmler çekiyorlar ama sonra bu filmleri ne yapacaklarını bilemiyorlar. Biz herkese filmini bir tezgâha koyma olanağı tanıyoruz. Uzunu kısası, kurmacası belgeseli her filmi doğrudan onları izleme amacıyla gelenlere sunuyoruz. Eleme yapmıyoruz. Filmin bitmiş olması gerekli değil, ne çekildiğine dair fikir verecek kadar görsel malzeme bulunması yeterli. 
Adana Pazarı’na katılmak isteyen yerli sinemacılar neler yapmalı, nasıl bir yöntem izlemeli?
Sinemacı arkadaşlarımızın beklentilerini yüksek tutmadan, hırsa kapılmadan, yapımlarını tevazu içinde tanıtmalarını öneriyorum. Büyük paralar, büyük başarılar hayal etmesinler. Akılcı bir taktik izlesinler, herkesin dediğine kulak asmasınlar ama ciddi profesyonellere de kulak versinler. Geçen yıl Zeynep Atakan onlara SE-YAP’ta brifing verdi, yol gösterdi. Onu hep can kulağıyla dinlesinler. Filmlerinin colour correction, mix gibi aşamalarını tamamlamadan kimseye göstermek istemedikleri zaman çok fırsat kaçırıyorlar. Oysa ben de masanın öbür tarafına geçip festival programcısı gözünden bakınca şunu rahatlıkla söyleyebilirim: Bunlar bir filmin seçilmesini etkileyen unsurlar değil. Bir filmi kaba kurgu aşamasında da beğenirsiniz beğeneceğiniz varsa. Hatta belki de deneyimli ve tarafsız bir gözün tavsiyelerini almak yararlı olabilir. 
Bu yıl pazara katılacak isim ve kurumlar arasında öne çıkan, dikkat çeken kimler yer alıyor?
Savaşın gölgesinde bir ülkeye gelmeyi göze alan dostlarımız sağ olsunlar. Wild Bunch, Memento, EastWest, Intramovies, LevelK, The Festival Agency, Alpha Violet şirketleri, Venedik, Edinburgh, Palic, Göteborg, Sofia, Tallin Midnight Sun film festivallerinin, Cannes Film Festivali Yönetmenlerin On Beş Günü bölümünün temsilcilerini ağırlayacağız.
Adana Pazarı’nın uzun vadedeki hedefleri nelerdir?
Uzun vadede benim gönlümden geçen katılımı genişletmek, altyapıyı pekiştirmek, bütçeyi yükseltmek elbette! SE-YAP’ın yanı sıra bütün yapımcı birliklerinin gönüllü katkıda bulunmak isteyeceği, Türkiye’den her sinemacının yeni filmini en iyi koşullarda doğrudan alıcılara tanıtabileceği, bitmiş filmlerin salonlarda gösterimlerini yapabileceğimiz, onlarca konuk ağırlayabileceğimiz, herkese kılavuzluk edebileceğimiz bir Türkiye Film Marketi’ne dönüşmek. Ama sinemacı arkadaşlara verdiğim öğüdü kendime de veriyorum ve beklentilerimi yüksek tutmuyorum!
‘Adana Pazarı’na katılmak isteyen Türkiyeli yapımcılar festivalin resmi sitesi, 0 (322) 352 47 13 numaralı telefon ve bazaar.goldenboll@gmail.com adresine mail atarak gerekli bilgileri edinebilir. Son başvuru tarihi 14 Eylül.