Genetiği değiştirilmiş ilk maymunlar

Maymunlar morötesi ışık altında yeşil renkte görünüyor. FOTOĞRAF: AFP

PARİS - Japon bilim insanları, ilk kez morötesi ışık altında yeşil renkte görünen bir maymun türünden yeni nesil oluşturdu. Keio Üniversitesi’nden Erika Sasaki ve ekibi, beyaz yüzlü ipek maymunlarının (Callithrix jachus)  embriyonlarını yeşil floresan proteinleri (GFP) yardımıyla aldı.
Embriyonlar, yedi taşıyıcı anneye nakledildi. Annelerden üçü düşük yaptı, dört anne beş yavru dünyaya getirdi. İkinci nesilde, GFP geninin beş maymunun ikisinin üretici hücrelerinde olduğu görüldü. Maymunlardan ikisi geni sonraki nesle aktardı. Nature dergisinde yayımlanan araştırmada, ilk kez bu genin başarıyla sonraki nesle aktarıldığını belirten bilim insanları, parkinson ya da amiyotrofik lateral skleroz-charcot hastalıklarının genetik değişime uğrayan bu maymunlarda oluşmasını sağlamayı amaçlıyor. Benzer deney daha önce fareler ve sıçanlar üzerinde de yapılmıştı, ancak maymunla insan arasındaki benzerlik, insanlarda görülen bazı hastalıkları gözlemek amacıyla maymunlara başka genlerin aktarılabilmesi ihtimalini akla getiriyor. (aa)