'Hayatımdaki tüm erkeklerin adı Oscar'

50 yıl öncesiyle kıyaslandığında, Amerikan film endüstrisi öylesine şekil değiştirdi ki, belki de Hollywood bir daha asla Edith...

50 yıl öncesiyle kıyaslandığında, Amerikan film endüstrisi öylesine şekil değiştirdi ki, belki de Hollywood bir daha asla Edith Head gibi bir şahsiyete rastlayamayacak. 400'den fazla filmin kostümlerini tasarlayıp,
35 kere Oscar'a aday olan, sekiz tanesini alan, aynı zamanda da milyonlarca Amerikalı kadının modasını belirleyen bir Edith Head daha çıkmaz herhalde.
28 Ekim 1897'de Kaliforniya'da doğan Head, önce Otis Sanat Enstitüsü'nde, daha sonra da Chouinard Sanat Okulu'nda eğitim gördü. Daha sonra Paramount'ta eskiz sanatçısı olarak çalışmaya başladı. Zamanla yıldızı parladı ve 1938'de firmanın baş tasarımcısı oldu. Belli başlı bir stüdyonun ilk kadın baş tasarımcısıydı Head. 1967'de Paramount'tan ayrılıp Universal'da çalışmaya başladı. Aynı zamanda birçok MGM, Warners, Columbia ve Fox yapımı filmlerin de kostümlerini tasarladı. Kısacası Head, Hollywood'un sessiz sinema yıllarından altın çağına ve 1981'deki ölümüne kadar eli makas tutan yıldızıydı.
Hollywood günleri
Head müthiş azmi ve yeteneği sayesinde, üzerinde çalıştığı filmlerde büyük değişikliklere imza atıyordu. Örneğin Houdini adlı film siyah-beyaz çekilecekti. Kostümleri hazırlayan Head, siyah-beyaz bir filmin, kıyafetleri yeterince göstermediğini düşündüğünden, film en sonunda renkli çekildi. Head'in favori filmi ise To Catch a Thief (Kelepçeli Aşıklar) idi. Filmin yıldızı
Grace Kelly, Head'in tasarladığı elbiselerden
birine öylesine vuruldu ki, Monaco Prensi Rainier ile bir buluşmasına bu elbiseyle gitti. Head'in en bilinen tasarımları ise A Place in the Sun filminde Elizabeth Taylor'ın elbisesi, Audrey Hepburn'ün Sabrina filminde kapri pantolonunun üzerine giydiği, omuzlarını birbirine bağlayan bluzu ve Bette Davis'in All About Eve (Perde Açılıyor) filminde giydiği tek omzu düşük kokteyl elbisesi...
Trend setter
Head'in tasarımları Hollywood'un başyapıtlarına imzasını kazımakla beraber, yeni trendlerin de habercisi oldu. Film yıldızlarının Head'e öğrettiği bir şey varsa, o da kendi reklamını yapmaktı. Köşe yazıları ve çıktığı televizyon şovları aracılığıyla Head, topluma giyime dair tavsiyeler verdi. Bunlardan biri, Art Linkletter'ın House Party (Ev Partisi) adlı televizyon şovuydu. Bu şovda Head, stüdyodaki izleyiciler arasından seçilen kişilerin stilleri hakkında "Kalçalarınız fazla geniş," gibi dobra yorumlar yapıyordu.
'40'larda ve '50'lerde, Head şöhretinin doruklarındayken, birçok kadın moda tüyolarını filmlerden, özellikle de film dergilerinden alıyordu. Bu sıralarda Head'in kaprisleri ülkeyi kuzeyden güneye hızla kat edip, neredeyse bir gecede günün trendlerini değiştiriyordu.
"Alçakgönüllülükten nefret ediyorum," diyen Head'e hayatındaki en önemli erkeklerin kimler olduğu sorulduğunda cevabı, "Hepsinin adı Oscar," oldu. Prodüksiyon tasarımcısı Wiard Ihnen ile 30 yıllık evliliğine rağmen, kalın çerçeveli gözlükleriyle ve erkeksi görünümüyle Head, lezbiyen diye bilinirdi. Bunu doğrulayan bir ipucu aranacak olursa, Head'in lezbiyen idol Greta Garbo'ya duyduğu hayranlık yeter de artar bile. Bir keresinde hayatı boyunca en çok istediği şeylerden birinin Greta Garbo'nun kostümlerini tasarlamak olduğunu söylemişti.
Bugünkü limitli bütçelerle kostüm tasarımcıları, kıyafetleri kendileri yapmaktansa mağazalardan satın almayı tercih ediyorlar. Bu durumda da takdiri kostümcünün mü yoksa kıyafetin esas tasarımcısının mı alacağı tartışma konusu oluyor. Head takdiri kabulde hiçbir zaman tereddüt etmedi, onun kostümleri tasarlayan olup olmadığı da üzerinde kafa yorulan noktalardan biri olarak
kaldı. Head her zaman en yüksek rakamlar için savaş verdi ve istediği kabarık ücretleri aldı. Bu arada da tarihe ismini, en ünlü kostüm tasarımcısı olarak yazdırdı.
Kariyeri boyunca Alfred Hitchcock, Bing Crosby, Jerry Lewis, Gary Cooper, Elizabeth Taylor, Grace Kelly, Barbara Stanwyck ve Audrey Hepburn gibi büyük isimler için tasarımlar yapan Edith Head; The Heiress (1949), All About Eve (1950), Samson and Delilah (1950), A Place in the Sun (1951), Roman Holiday (1954), Sabrina (1955), The Facts of Life (1960) ve The Sting (1974) filmleriyle hayatının sekiz altın adamını defalarca elde etti. Elde edemediği 27 kez de onlarla sadece flört etmekle yetindi.