Herkes yerini alsın, sezon başlıyor!

Herkes yerini alsın, sezon başlıyor!
Herkes yerini alsın, sezon başlıyor!
Moda dünyası yeni sezonun başlangıç çizgisine doğru yol alırken sektörün öncü oyuncularından da yeni haberler gelmeye başladı. Tatillerini tamamlayan tasarımcılar ve kreatif direktörler yavaştan atölyelerinin başlarına geçerken, ünlü markaların bağlı olduğu gruplar da pozitif ekonomik göstergelerin ışığında önümüzdeki sezona hazırlanıyor.
Haber: Barış Çakmakçı - baris.cakmakci@gmail.com / Arşivi

RADİKAL - Eylül ayının yaklaşmasıyla birlikte moda markaları yılın ilk altı aylık dönemindeki gelişmelerin meyvelerini toplamaya başladı. Global anlamda yaşanan çeşitli ekonomik hareketlilikler ve döviz kurlarının sabitlik göstermemesi nedeniyle Uzakdoğu başta olmak üzere ihracatı kuvvetli çeşitli markalarda ilginç gelişmeler söz konusu oldu. Yılın kalan döneminde yansımalarını görebileceğimiz bu hareketliliğe kısaca bir göz atalım.
YOL AYRIMI AÇIKLANDI
Gündemin en taze haberi hiç kuşkusuz hafta ortasında söylentilere son vererek bir açıklama yapan Balenicaga’dan geldi. Bir süredir piyasada Alexander Wang ile yollarının ayrılacağı speküle edilen marka bu söylentilere nihai bir nokta koydu. Modaevinin bağlı olduğu Kering grubundan yapılan açıklamada 2012’nin aralık ayında Balenciaga artistik direktörü olarak göreve başlayan Wang’in sözleşmesinin yenilenmediği bildirildi. Gruba yakın kulislerde üstü kapalı bir biçimde ekonomik verilerin çok da parlak olmadığı konuşuluyor. Bir diğer yorumda ise Wang’in kendi imza markasına yeterli zaman ayıramaması ve bu nedenle de yatırımcı bulamaması konuşuluyor. Tasarımcının önümüzdeki Paris Moda Haftası’nda podyumda sunacağı 2016 İlkbahar/Yaz koleksiyonu, Balenciaga için hazırladığı son koleksiyon olacak. Akabinde yerini kimin alacağı henüz açıklanmazken, Kering grubunun tıpkı grup bünyesinde bulunan Gucci’de olduğu gibi, daha az tanınmış bir isimle yola devam edebileceğini konuşuluyor.
SATIŞ GRAFİKLERI YÜKSELİŞTE
Frida Giannini’nin ayrılmasının ardından Gucci’nin kreatif direktörü olan Alessandro Michele’nin hazırladığı koleksiyonlar, markayı yakından takip edenler için ilk başta şaşırtıcı olsa da yılın ilk altı ayındaki veriler oldukça olumlu yönde seyrettiğini ve bu değişimin Gucci’ye yaradığı yönünde. Ortalama yüzde 2,5 gerileme beklenirken yüzde 4,6 organik büyüme gösteren markanın sürprizi konusunda uzmanlar henüz temkinli davranmayı tercih ediyor. Analistler, Giannini’den kalan koleksiyonlara yapılan ciddi derecedeki indirimlerin de bu artışta payının olduğunu ve Michele’ye ait koleksiyonların sezonda mağazalara girmesiyle gerçek verilerin yıl sonunda hissedileceği belirtiliyor.
Gucci adına yine de önemli olan bu gelişmeyle birlikte bağlı olduğu Kering grubu da bir takım yeni adımlar attı. Lüks, Couture ve Deri segmentinin CEO’su olarak Unilever’den Grita Loebsack’i transfer etti. Bünyede bulunan Alexander McQueen, Balenciaga, Brioni, Christopher Kane, Stella McCartney ve Tomas Maier’in geliştirmesinden sorumlu olacak. Her bir markanın CEO’sunun rapor edeceği Loebsack de François-Henri Pinault’nun altında görev yapıyor olacak. Bu değişimle birlikte grupta bir süredir tıkanan bazı ekonomik kanalların da açılacağı yönünde umutlar yüksek. 
Louis Vuitton, Fendi, Céline, Givenchy ve Guerlain markalarının bağlı olduğu LVMH grubun CEO’su Bernard Arnault da yılın ilk döneminden memnun.
Arnault yaptığı bir açıklamada son dönemdeki stratejilerinin verimli olduğunu ve grup markalarında tatminkar sonuçlar elde ettiklerini belirtiyor. Yılın ilk altı ayında grupta yüzde 5 oranında iyileşme olduğunu ve bir önceki yıl 14 milyar Euro olan cironun ise daha henüz bu dönemde 16,7 milyar Euro’ya ulaştığını da ekliyor. Arnault, Uzak Doğu pazarındaki çalkantılara rağmen grup markalarının satışlarındaki organik büyümenin de yüzde 6’ya yükseldiğini söylüyor.
Sektörün bir diğer başrol oyuncusu, İngiliz lüks grubu Burberry’den yapılan açıklamada ise yılın ilk çeyreğinde dünya çapındaki satışlarının yükseldiğini ama Hong Kong’daki düşük performans nedeniyle Asya’da gerileme yaşandığı ifade ediliyor. Markanın kreatif direktörü Christopher Bailey yeni ürün ve yeni pazar arayışlarının sürdüğünü, bu çerçevede büyüme hedeflerinin ve projelerinin olduğunu belirtiyor. Bakalım, 18-22 Eylül tarihlerinde gerçekleşecek olan Londra Moda Haftası’nda podyuma çıkacak 2016 İlkbahar/Yaz koleksiyonunda bu hedeflerin ilk sinyallerini verecek mi?
İngiltere’den bahsetmişken bir süredir zorlu gel-gitler yaşayan Vivienne Westwood cephesinde de iyileşme var. Markanın cirosu 2015’te yüzde 8,47 artarak dönem içerisinde 32 milyona yükselmiş durumda. Punk’ın asi tasarımcısı Westwood kendi ülkesinde yeni mağaza arayışını sürdürürken başta Çin olmak üzere Uzak Doğu ve Amerika Birleşik Devletleri gibi pazarlarda da temsiliyet gücünü artırmayı hedefliyor.
YENİ PAZAR ARAYIŞI
Yeni mağaza açılışı nedeniyle temsiliyet gücünü artırmak isteyen bir diğer marka da LVMH’ye bağlı olan Givenchy. Ünlü Fransız modaevi bu sezon bir ilke imza atıyor ve 2016 İlkbahar/Yaz şovunu Paris’ten New York’a taşıyor. 11 Eylül’de New York Moda Haftası’nda yapılacak defileyle, bu ay sonu Madison Avenue 747’de açılan Givenchy mağazasının etkisinin kuvvetlendirilmesi hedefleniyor. Kreatif direktör Riccardo Tisci’nin yönetiminde tasarlanan mağaza, markanın Miami’den sonra ABD’deki ikinci mağazası. 2006’da Madison Avenue’de kapanan mağazanın ardından önemli bir pazara dönen Givenchy’nin bu kararı Londra, Roma ve Milano’yla devam edecek.

Bu haftanın önemli gelişmelerinden biri de aktivist sanatçı Jane Birkin cephesinde yaşandı. Yaklaşık 30 yıl önce Hermès tarafından ismine özel hazırlanan ikonik çantası Birkin etrafında yaşanan sansasyonel açıklamaların sonu gelmiyor. Joaquin Phoenix Mercy for Animals gibi hayvan hakları savunularında imzası bulunan Birkin, timsah derisi kullanımı nedeniyle bu en çok satan çantalardan isminin kaldırılmasını talep ediyor. Sonucun nereye varacağını zaman gösterecek, fakat şu da bir gerçek ki, 224 milyon Euro’luk pozitif bir gelişmeyle Fransız markasının ciro hedefleri de oldukça iyi gidiyor. Asya’daki performans düşüklüğü beklentilerine rağmen dünya genelinde yüzde 8,8 oranında satış artışı kaydedilen Hermès’in grafikleri Avrupa ve Amerika kıtasında da yükseliş gösteriyor.
Umuyoruz, 7 Haziran seçimleri nedeniyle kıştan beri durgun olan yerli hazır giyim ve tekstil piyasalarımız da bu yılı benzer artışlarla, yüzleri gülerek tamamlar.