H&M Balmain işbirliğinin reklam arası bitti

H&M Balmain işbirliğinin reklam arası bitti
H&M Balmain işbirliğinin reklam arası bitti
Evet, hepimiz mevzuya doyduk. Videoyu en ince ayrıntısına kadar izledik; kimimiz tanıdıklarımızı görüp eğlendik, kimimiz de yaşanan izdihamdakiler için utandık, üzüldük, sıkıldık. Şimdi bir de H&M'in Balmain ile işbirliği yaptığı koleksiyona ve VIP satış etkinliğine dair göz ardı edilenleri konuşalım bakalım.
Haber: BARIŞ ÇAKMAKÇI - baris.cakmakci@gmail.com / Arşivi

Bilen bilmeyen herkesin her şeyi konuştuğu bir dönemde #HMBalmaination koleksiyonu gündemi bir hayli işgal etti. Sosyal medya cadalozları ağzına geleni yazdı. “Yağma değil mağaza açılışı” ya da “Bilmem kim açılışta rezil oldu” tarzı haberci ağırlığından uzak başlıklar atıldı. Bıraksanız evlilik programlarında dans etmeye teşne olan moda ‘çok bilen’leri ağzına geleni etrafsızca saydı döktü. Yapılan yorumlarda ve ekşi sözlükte mevzuyu yorumladıktan sonra, “Konu neydi bu arada?” diyenler bile çıktı.

KASEDİ BAŞA SARALIM
Gelin, bir de olaylara başka açılardan bakalım ve bir blogger’ın YouTube’a yüklediği çok da iyi niyetli gözükmeyen videodan hepimizin tanıklık ettiği etkinlikle başlayalım işe. Bir yandan da şunu düşünerek: Fatih Ürek ve Nur Yerlitaş’ı o videoda görmeseydiniz bu konu ne kadar umurunuzda olurdu?

Bilmeyen ya da hatırlamayanlar için başlangıç yapalım: Daha önce Türkiye’de H&M’in Lanvin, Versace, Marni, Maison Martin Margiela, Isabel Marant ve Alexander Wang gibi işbirlikleri için de aynı satış etkinliği gerçekleşti. Şöhret sahibi isimler koleksiyonlardaki tasarımları giyip VIP satış etkinliğine geldi, fotoğraflar çektirdi. Bloggerlar, editörler ve özel konuklar yine benzeri sürede kısa bir zaman diliminde rafları boşalttılar. Yarışmaları kazanıp koleksiyondan birkaç parçayı erkenden alma isteği duyan ve bundan mutlu olan kişileri de sosyal medyada hızlı bir hashtag (#) aramasıyla bulabilirsiniz.

Tablo buraya kadar normal aslında. Dünyada da bu tarz satışı artırıcı pazarlama stratejileri gerçekleşiyor; gelecekte de devam edecek. Geçtiğimiz ay Cara Delevingne ve Kate Moss’un Mango işbirliğinde de benzeri bir tablo Londra’da yaşanmıştı mesela. Ya da moda dünyasına uzaksanız, yeni iPhone satışı için günlerce Apple Store kapısında uyuyanları da hatırlayabilirsiniz. 

MODANIN KAPİTALİZMLE DİRSEK TEMASI
Çağdaş tüketim toplumlarını inceleyen sosyal bilimciler, modanın kapitalizmle ve global ekonomiyle ilişkisini merkeze koyarlar. Kimi uzmanlar modayı 'kapitalizmin tesettürü' olarak görürken bazıları da bireylerin duygusal zaaflarından yararlanıp daha fazla para harcamaya yöneltme mekanizmi olarak adlandırır.
Hangi ideolojiyle bakarsanız bakın moda özgürlükçü, renkli ve demokrat bir kavram olmalı bence. H&M’in tasarımcı işbirliklerini de bu anlamda önemli buluyorum. 2004 yılında Karl Lagerfeld’le başlayan bu süreçte birçok genç kadının ve erkeğin gardırobunda Stella McCartney’ler, Viktor&Rolf’lar, Roberto Cavalli’ler yer aldı. Yüksek rakamlı etiketler bir anda ulaşılabilir oldu. Sırf bu sayede…
Tam bu noktada işin başına dönüp, 11 yıl önce Karl Lagerfeld’in yaptığı işbirliğinin ses getiren tanıtım videosuna bir göz atalım.

 

MAGAZİNE GÜNDEM OLSUN DA…
Ben genel kanının aksine, söz konusu alışveriş videosunu izledikçe canhıraş koşturan konukları, markayı, organizatörleri ya da ünlü isimleri ne küçümsüyorum ne yadırgıyorum. Hatta durup düşününce, global moda endüstrisinin çıkmazlarını iyi analiz etmemiz açısından önemli bir veri olarak görüyorum.

Fatih Ürek’in Hürriyet Gazetesi’nde verdiği demeçte “40 bin lira olduğunu bildiğim bir paltoyu bin liraya almak beni çok mutlu etti,” beyanına indirgenmiş bir etkinlik, tam da magazinin yarattığı balonu bulmak gibi. Esas marifet biraz daha ufka doğru bakıp, daha büyük resimleri görmekte.
Konuyla ilgili olarak H&M Türkiye yetkililerinden aldığım bilgiye göre bu sezon tasarımcı işbirliği koleksiyonu konusunda ciddi bir görünürlük artışı var. Balmain kreatif direktörü Olivier Rousteing’in 1.6 milyon takipçisi olmasının da bunda etkisi büyük.

H&M'in hemen her sezon işbirliği yaptığı tasarımcı koleksiyonlarına yeni eklenen Balmain işbirliğinin ardındaki isim, H&M kreatif danışmanı Ann-Sofie Johansson da İngiliz Vogue’una verdiği demeçte bunun altını çiziyor. “2007 yılındaki Roberto Cavalli işbirliğini yaptığımız günden beri Olivier’yi yakın takibe almıştık. Balmain’de de çok iyi işler çıkaracağını biliyorduk ve bu yüzden doğru zamanı bekledik. Koleksiyondaki işçilik detaylarının yanı sıra, bu süreçteki en büyük başarılarından biri de, koleksiyona dair sürprizleri sosyal medyada paylaşmadan kendini dizginleyebilmesiydi.”
İşbirliğinin tanıtım amaçlı ilk şovunu New York’ta yerinde izleyen ve çok yakında yayın hayatına başlayacak olan Glamour Türkiye Yayın Yönetmeni Özge Sarıkadılar da markanın gençleşmesinde bu işbirliğinin önemli bir yeri olduğunun altını çiziyor. “Olivier’nin Kendall Jenner ve Gigi Hadid gibi gençliğin idolleriyle olan yakın ilişkileri bu koleksiyonu çok daha dinamik tuttu. Ürün bazında bugüne kadar gördüğüm en kaliteli koleksiyonlardan biri olmasının yanı sıra, takip ettiğim kadarıyla Balmain tarafında da daha ulaşılabilir fiyatlar konusunda yeni adımlar atmanın gerekliliği konuşuluyor.”
Los Angeles’taki partiye gelen Jennifer Lopez, Kim Kardashian, Jada Pinkett-Smith, Kylie Jenner gibi ünlü arkadaş çevresi de bu pazarlama mucizesinin bir diğer göstergesi. Bu işbirlikleri devam edecek kuşkusuz. Bizler de zaman zaman konuşarak, bazen alışveriş yaparak bunun bir parçası olacağız. Zaten moda, laf ebelerinin yarattığı kuru gürültü çığına kapılsaydı bugün bu şekilde hayatta kalabilir miydi?  

Son söz: Bu işbirliğine dair yine de bir günah keçisi aramak istiyorsanız, mutlaka online alışveriş sitesi ebay’e H&M Balmain yazın. Sonuçta çıkan ‘bire alıp beşe satanlara’ çürük yumurtalarınızı fırlatabilirsiniz.