Hollywood'da kadının adı yok

Hollywood'da kadının adı yok
Hollywood'da kadının adı yok

2012’de dünya genelinde gösterime giren 250 önemli Hollywood filminin yalnızca yüzde 9’u kadın yönetmenlerin eseri. San Diago State Üniversitesi Kadın Araştırma Merkezi’nin yaptığı yeni araştırma, kadınların film endüstrisindeki son durumunu ortaya koydu. Bir önceki yıla göre kadınların sinemadaki ağırlığı yüzde 100’ün üzerinde artmış olsa da hâlâ beklentilerin hayli altında. 2011’de kadınların sinemadaki ağırlığı yüzde 4’lük bir oranla çok daha düşük bir seviyedeydi. Aynı araştırmaya göre kadınlar, tüm yönetmen, yapımcı, yazar, görüntü yönetmeni ve kurgucular içerisinde yüzde 18’lik bir paya sahip. Araştırma, kadınların daha çok belgesel, dram ve animasyon tarzlarında çalıştıklarını ortaya koyuyor.
Sundance Kadın Film Enstitüsü’nün yaptığı bir araştırma ise kadınların bağımsız film sektöründe daha başarılı olduğunu gösteriyor. Son 10 yıl içerisinde, kadınlar yüzde 29.8’lik oranla sektörde Hollywood’a göre çok daha aktif durumda. Ayrıca kadınların yönettiği filmlerde erkek yönetmenlere oranla daha fazla kadın çalışıyor. Araştırmanın sorumlusu Stacy Smith, “Ticari filmler devreye girdiğinde kadınlar devreden çıkıyor” yorumunu yapıyor. Women In Film (Film Sektöründeki Kadınlar) derneği başkanı Cathy Schulman ise “Kadınların sektörde erkeklerle aynı seviyeye gelmeleri için daha çok çalışma yürütülmeli” tespitinde bulundu.
Geçen yıl Altın Palmiye ödülüne aday olan 22 filmin hiçbirinin kadın yönetmene ait olmamasından dolayı Cannes Film Festivali eleştirilerin hedefi olmuştu. Bu yılki Oscar’ın en iyi yönetmen kategorisinde hiç kadın aday bulunmuyor.

Türkiye de Hollywood gibi
Türkiye’deki durum ise aşağı yukarı Hollywood’la aynı seviyede. Zira geçen yıl gösterime giren 60 yerli yapımın sadece beşi (yüzde 8.3) kadın yönetmenlerin imzasını taşıyor: ‘Çanakkale 1915’ (Yeşim Sezgin), ‘Araf’ (Yeşim Ustaoğlu), ‘Pazarları Hiç Sevmem’ (Rezzan Tanyeli), ‘Gözetleme Kulesi’ (Pelin Esmer), ‘Geriye Kalan’ (Çiğdem Vitrinel).